Przyjazna pieszym i rowerzystom, zielona, elegancka i nowoczesna. Taka jest Towarowa na wizualizacjach młodych architektów. Na razie jednak ich odważne pomysły nie przystają do oficjalnych planów miasta.
Inicjatywa przemyślenia na nowo ulicy Towarowej wyszła od deweloperów. To rzadkość. Troska i refleksja prywatnych inwestorów na temat miasta zwykle nie wykracza poza obręb działek, na których budują. Ale szefowie dwóch dużych firm - Ghelamco i Skanska - najwyraźniej doszli do wniosku, że autostradowy charakter Towarowej i chaotyczny rozwój okolicy, którego jesteśmy świadkami, nie podnoszą prestiżu i atrakcyjności ich inwestycji. Dlatego przyszli z propozycją do wiceprezydenta Warszawy Michała Olszewskiego.
W inicjatywę włączyły się m.in. Wolskie Centrum Kultury, Muzeum Woli i Muzeum Powstania Warszawskiego i Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich. - Chcieliśmy, aby ta dyskusja wyszła poza ramy dyskusji o planie miejscowym. Stąd formuła warsztatowa -tłumaczył Olszewski.
W efekcie sześć młodych pracowni architektonicznych stworzyło sześć koncepcji Towarowej. Tydzień temu napisaliśmy o nich na tvnwarszawa.pl, w sobotę autorzy zaprezentowali je mieszkańcom w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Miejsce dla pieszych i rowerzystów
Prawie wszystkie projekty zakładają zwężenie arterii. Wyjątkiem jest tu praca zespołu R_ewolucja z SGGW, w której ulica pozostaje trzypasmowa i zachowuje swoją komunikacyjną funkcję, a wręcz zwiększa się jej przepustowość, dzięki wytyczeniu buspasa na torowisku tramwajowym. Najdalej w zwężaniu drogi poszła +48 Grupa Projektowa, która postuluje przerzucenie ruchu na jedną nitkę Towarowej i przeznaczenie drugiej na zieleń.
Pomysł na linearny park wzdłuż ulicy to również stale powracająca propozycja. + 48 postuluje także trzy zielone skwery: przy Kercelaku, na wysokości Muzeum Powstania Warszawskiego oraz w okolicy ronda Daszyńskiego, gdzie niebawem wyrośnie nowe centrum handlowe porównywalne wielkością z Arkadią (w miejscu dzisiejszego Jupitera). Inwestor zapowiedział już odtworzenie placu Kazimierza Wielkiego od strony Miedzianej.
Grupa BudCud chciałaby miniparków także na dachu przyszłego centrum oraz na Srebrnej przed Muzeum Woli. Mimo braku fizycznej styczności, jedność Parku Laboratorium podkreślałaby zaprojektowana specjalnie z myślą o tych miejscach rodzina mebli miejskich.
R_ewolucja dostrzega potencjał w niezagospodarowanych klepiskach czy dzikich parkingach, które - nawet ze świadomością tymczasowości działań – można przekształcać w zieleńce.
"Wąska dzielnica biurowa"
Przemysław Chimczak (Cztery Pory Woli) podkreślał jak ważne jest zaangażowanie w zmiany prywatnych firm i "tworzenie z ich udziałem przestrzeni prywatno-publicznej, jak Rockefeller Center". - Na zasadzie wymiany: idziemy na jakieś ustępstwa np. zgadzamy się na więcej kondygnacji budynku, a w innych kwestiach dostajemy coś w zamian - wysokiej jakoś przestrzeń publiczną – tłumaczył. Podczas późniejszej dyskusji okazało się, że takie wiązane transakcje budzą wśród niektórych sprzeciw.
Kamil Miklaszewski z +48 przekonywał, że duże znaczenie dla jakości przyszłości Towarowej mają prostopadłe ulice. - Towarowa to ulica graniczna, prowadzi znikąd donikąd. Życie jest w prostopadłych ulicach. Dlatego należy obniżyć jej rangę, poprzecinać ją – argumentował i dowodził, że wieżowce należy stawiać tylko wzdłuż Towarowej ("dzielnica biurowa tak, ale wąska"), ale dalej ograniczać wysokość budynków i różnicować ich funkcję. – Aby uniknąć efektu Służewca – przestrzegał.
Miklaszewski opisał tez mechanizm psucia przestrzeni przez zapisy planu zagospodarowania przestrzennego. Plan pozwala budować wysoko, co wpływa na znaczny wzrost cen działek. Powstają na nich wysokie biurowce, które wypełniają szybko zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Pozostałe działki w okolicy pozostają puste, bo rynek nie wchłania już nowych biur, ale spekulacyjna wartość terenu została tak wywindowana, że nie opłaca się też budować nisko ani tym bardziej go sprzedawać.
Zmienią przebieg obwodnicy?
Dyskusja ta pozostanie akademicką, póki w ratuszu nie zapadną rewolucyjne decyzje. Bo, jak zauważył Marek Mikos, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, w strategicznych dokumentach miasta Towarowa pozostaje częścią obwodnicy śródmiejskiej, więc zmniejszanie jej przekroju byłoby z nimi sprzeczne.
Nadzieję na zmiany dał niedawno wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz, który na Twitterze przyznał, że urzędnicy pracują nad alternatywą dla obwodnicy w ciągu Towarowa-Okopowa, na rzecz al. Prymasa Tysiąclecia. "Towarowa przy obecnych planach zabudowy za 10-15 lat będzie ulicą śródmiejską jak dziś al. Jana Pawła II. Więc żadnych tuneli czy estakad" – napisał.
SZEŚĆ POMYSŁÓW NA TOWAROWĄ:
bako/ec