Ruszyły prace budowlane na terenie nowego Dworca Zachodniego. Pojawili się robotnicy, wjechał ciężki sprzęt. Jak zapewniają kolejarze, dworzec będzie gotowy w 2015 roku. Kolejny rok zajmie budowa podziemnego parkingu oraz części biurowej.
Jak zapewnia spółka PKP, budowa nie zakłóci funkcjonowania dworca zlokalizowanego dziś od strony ul. Tunelowej.
- Prace przy budowie drugiego dworca rozpoczęły się dzisiaj, plac budowy został przekazany wykonawcy. Wcześniej prowadziliśmy prace przygotowawcze w tunelu należącym do PKP, który został odnowiony i wyremontowany. Na tej wysokości będzie nowy dworzec, ale przez cały czas trwania prac będzie funkcjonował dworzec, który obecnie jest w tym miejscu - mówi tvnwarszawa.pl Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.
6 kas i poczekalnia
Nowy dworzec nie będzie duży, co było powodem krytyki kolejarzy. W holu znajdzie się miejsce na 6 kas biletowych, poczekalnię i skrytki bagażowe. Na dworcu i w tunelu znajdą się biletomaty i bankomaty.
- Hala nowego dworca będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będziemy pracować też nad prawidłowym dostępem do peronów, prowadzimy konsultacje w tej sprawie ze stowarzyszeniem Integracja, które zajmuje się doradztwem, w jaki sposób taka przestrzeń powinna być urządzona – dodaje Bator.
Mimo tych deklaracji, na razie wiadomo, czy okienka kasowe będą miały obniżony blat, dostosowany do osób na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdą się natomiast ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Budynek będzie wyposażony w windy i schody ruchome.
Gotowy w 2015 roku?
W ramach projektu powstaną również nowe miejsca parkingowe. Przed budynkiem dworca ma pojawić się ponad 30 stanowisk.
- Dworzec będzie gotowy za rok – taką mamy umowę z naszym partnerem. A za dwa lata – część biurowa i dodatkowy parking podziemny na 130 samochodów - zapewnia przedstawiciel PKP.
Na razie kolejarzom udało się wyremontować fragment przejścia podziemnego przy dworcu Warszawa Zachodnia. Prace objęły przebudowę konstrukcji, ale także wymianę posadzek cz budowę rampy. Na wymianę czekają okładziny ścienne, sufity oraz oświetlenie.
kś/b