To jedna z największych, ale też najbardziej uciążliwych inwestycji, które czekają Warszawę. Kolejarze podpisali umowę na projekt przebudowy linii średnicowej. Umowa opiewa na 22 miliony złotych.
- Przewidujemy, że do końca tego roku wykonawca przedstawi nam warianty przebudowy linii średnicowej. W przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetarg na prace budowlane, tak żeby na początku 2020 roku wejść na plac budowy. Inwestycja ma zakończyć się do roku 2023 - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego dla realizacji przebudowy linii średnicowej.
Przepustowość: 24 pociągi na godzinę
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że "jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć na polskiej kolei, gdyż dotyczy warszawskiego węzła kolejowego".
- Wartość przebudowy linii średnicowej w Warszawie to około 1 miliard złotych, z czego około 3/4 zostanie sfinansowane z funduszy unijnych. Będziemy mocno pilnować terminów realizacji tej inwestycji - powiedział Kwieciński.Merchel dodał, że "dzięki realizacji tej inwestycji poprawi się przepustowość linii średnicowej podmiejskiej z 14 do ponad 24 pociągów na godzinę, a przepustowość na linii dalekobieżnej będzie jeszcze większa".- Dzisiejsze wydarzenie to jedno z najważniejszych w przestrzeni realizacji inwestycji, które określa Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. To wbrew pozorom jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza inwestycja w tym programie i najtrudniejsza inwestycja w tymże programie. Dzisiejsze podpisanie umowy na projektowanie tego przedsięwzięcia jest kamieniem milowym, który przybliża nas do momentu, kiedy będziemy mogli powiedzieć, że podróż polskimi kolejami jest podróżą absolutnie komfortową, bezpieczną i przewidywalną w czasie dojazdu - powiedział obecny na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I przyznał, że modernizacja będzie przedsięwzięciem skomplikowanym.
Nie wiedzą, czy zamkną w całości
- Nie możemy mówić o przebudowie linii średnicowej bez odniesienia do Centralnego Portu Komunikacyjnego. To wielkie przedsięwzięcie inwestycyjne, o którym zdecydował rząd Prawa i Sprawiedliwości, jest także bardzo szeroko określone w obszarze kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wiąże się z tym przedsięwzięciem bezpośrednio i będzie wartością dodaną do utworzenia nowoczesnego systemu komunikacyjnego naszego kraju - stwierdził Adamczyk.
Kolejowa linia średnicowa biegnie pod ziemią przez centrum Warszawy. PKP PLK zamierzają przed rozpoczęciem remontu linii średnicowej zakończyć remont linii obwodowej. Ma to odciążyć część biegnącą przez centrum na czas remontu. Na razie nie wiadomo jeszcze, czy linia średnicowa w czasie przebudowy zostanie w całości zamknięta.
Czytaj też o remoncie linii obwodowej:
Remont linii obwodowej
Remont linii obwodowej
Remont linii obwodowej
PAP/kz/b
Źródło zdjęcia głównego: Błażej Pindor / Wikipedia