Mocno "pachnący" PRL-em dworzec Warszawa Zachodnia całkowicie się zmieni. Kolejarze przygotowują się do przebudowy i pokazują pierwsze wizualizacje. Na nowy podziemny dworzec złoży się m.in. hala z kasami, poczekalnia, sklepy i kawiarnie. Zachodnia ma być przygotowana do lepszej obsługi pasażerów i pozbawiona barier architektonicznych.
Przebudowa stacji rozpocznie się w 2019 roku. Kolejarze chcą, aby Dworzec Zachodni stał się wygodnym węzłem przesiadkowych łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe i dworzec dla autobusów dalekobieżnych. Będą też przystanki dla komunikacji miejskiej, postoje taksówek, parkingi dla samochodów i stojaki rowerowe.
- W najbliższym czasie wybierzemy wykonawcę dokumentacji projektowej. Warszawa Zachodnia będzie multimodalnym węzłem komunikacyjnym. Pasażer będzie miał możliwość wygodnego i sprawnego łączenia kolei z komunikacją miejską ( będzie można przesiąść się do tramwaju-red.) – przekonuje w nadesłanym komunikacie Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.
Wygodny peron i hala
Kolejarze planują przede wszystkim przebudować perony – tak aby powstał jeden duży, wygodny dla pasażerów i wyposażony w specjalne świetliki. Powstać ma też nowa hala peronowa – z funkcjonalnym oznakowaniem i lepszym doświetleniem.
"Całkowicie zmieni się również przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone m.in. z przestrzenią poczekalni i kas biletowych" – zapowiada PKP.
Planuje się także budowę nowego peronu obsługującego pociągi do "Stacji Muzeum", które to muzeum będzie zlokalizowane na obecnej stacji Warszawa Szczęśliwice.
Cały obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wybudowane zostaną nowe windy – dostępne nie tylko dla niepełnosprawnych, ale też dla rodziców z wózkami dziecięcymi czy rowerzystów.
Największy ruch pociągów pasażerskich w kraju
Kolejarze zapewniają, że koncepcja przebudowy dworca została wykonana w oparciu o szczegółowe badania i analizy ruchu. "Między innymi wykorzystano innowacyjne mikrosymulacje ruchu pieszego" - precyzują.
Modernizacja stacji jest odpowiedzią na zwiększającą się liczbę pasażerów. Warszawa Zachodnia jest obecnie stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W dniu roboczym korzysta z niej około 60 tysięcy osób. Według przewidywań PKP, za 13 lat, czyli w 2030 roku liczba ta ma się podwoić.
Spotkania z pasażerami
Budowa planowana jest na lata 2019-2021. "Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej, na której roboty planowane są w latach 2020 – 2024" – czytamy w komunikacie PKP.
Plany dotyczące przebudowy stacji mają poznać teraz pasażerowie i mieszkańcy. PKP PLK deklarują przeprowadzenie cyklu spotkań informacyjnych jeszcze w pierwszych kwartale tego roku.
kw//ec