Największe utrudnienia czekają pasażerów kolei i tramwajów, bo na torach będzie się w tym roku działo naprawdę dużo. Swoje przedsięwzięcia zapowiedzieli też przedstawiciele metra oraz drogowcy. Przedstawiamy ich najważniejsze plany na ten rok.
Część z ponad 1,2 tys. inwestycji i remontów to kontynuacja z lat ubiegłych. Ale część to zupełnie nowe projekty.
Najważniejsze to m.in. o rozbudowa II linii metra, budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, a także przebudowa i modernizacja linii tramwajowych i kolejowych. To pewne - będą utrudnienia w ruchu.
24 rejony inwestycyjne
Na 2017 rok do bazy danych Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym zgłoszono dokładnie 1218 remontów i inwestycji. 330 inwestycji będzie wymagało koordynacji pomiędzy sobą, zostały one zgrupowane w 24 "rejony inwestycyjne".
Wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska powiedziała na czwartkowej konferencji prasowej w ratuszu, że najbliższe lata to również lata najtrudniejsze. - Wszyscy musimy zdawać sobie z tego sprawę, dlatego, że mamy bardzo wiele inwestycji za bardzo duże pieniądze (ok. 3 mld zł rocznie - red.). Mamy bodaj ostatni tak dobry okres finansowania i wsparcia unijnego dla projektów - powiedziała Kaznowska. Dodała, że trzeba pogodzić inwestycje miejskie z tymi, które przeprowadzą przede wszystkim przez Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polskie Koleje Państwowe.
Największą warszawską inwestycją, która będzie kontynuowana w 2017 r., jest rozbudowa II linii metra. W tej chwili trwa budowa pięciu z sześciu stacji – trzech na Pradze-Północ i Targówku oraz dwóch na Woli. W kwietniu rozpocznie się budowa trzeciej wolskiej stacji – Płocka, która znajdzie się pod ul. Płocką, po południowej stronie skrzyżowania z ul. Wolską. Fragment ul. Płockiej zostanie zamknięty.
Z kolei do autobusu
PKP PLK S.A. w tym roku będzie remontowała trzy linie kolejowe: nr 447 w kierunku Grodziska Mazowieckiego, nr 8 w stronę Piaseczna oraz nr 20 czyli tzw. linii obwodowej od ronda Starzyńskiego do Dworca Zachodniego.
Dyrektor Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Jerzy Stępniak zwrócił uwagę, że podczas modernizacji linii w kierunku Grodziska Mazowieckiego zamknięte będą tory w obu kierunkach.
-Nie będziemy dzielić tej inwestycji na poszczególne tory, dlatego, że utrzymywaniu ruchu na jednym torze, jak pokazały doświadczenia z modernizacją linii dalekobieżnej, było fikcją. Pasażerowie na dobrą sprawę nie wiedzieli, czy pociąg, który został zapisany w rozkładzie, przyjedzie - powiedział Stępniak.
Dla pasażerów kolei ma być przygotowana zastępcza komunikacja autobusowa.
Zamkną most
Intensywne prace mają również prowadzić Tramwaje Warszawskie. Będą to m.in.: przebudowa torowiska na ul. Woronicza (gdzie przy stacji metra Wierzbno znajdą się to odstawcze), modernizacja torów na ul. Obozowej (od ul. Płockiej do ul. Wawrzyszewskiej) wraz z budową torowiska trawiastego i remontem przystanków. Kolejne planowane inwestycje to naprawa torowiska na moście Śląsko–Dąbrowskim i modernizacja torowiska na ul. Puławskiej (od ul. Malczewskiego do ul. Olszewskiej). Prace prowadzone będą też na torowisku na odcinku od ronda Żaba do ronda Starzyńskiego oraz na torach dojazdowych przy ul. Słomińskiego.
Tramwajarze zapowiadają wyłączenie torowisk z ruchu. Na szczęście większość remontów zaplanowano na wakacje, kiedy pasażerów tramwajów jest mniej. W związku z remontem na moście Śląsko - Dąbrowskim, zostanie on zamknięty dla ruchu zarówno tramwajów jak i samochodów. Tramwaje nie pojadą tym mostem od 3 do 30 czerwca, a samochody i inne pojazdy nie będą mogły wjechać na most pomiędzy 24 a 30 czerwca.
Z kolei ruch tramwajowy zostanie wstrzymany na moście Gdańskim z powodu remontu za i przed mostem, choć planowaną wymianę torów na samej przeprawie przełożono na inny termin.
Nowe ulice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpocznie budowę dalszego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy - od węzła Puławska do węzła Lubelska. Pierwszymi pracami będzie budowa odcinka tunelu POW, który przebiegać będzie m.in pod I linii metra.
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych po wakacjach zakończy budowę Trasy Świętokrzyskiej pomiędzy ul. Kijowską i Zabraniecką (ok. 1,3 km). Kontynuowane będą dwie inne duże inwestycje drogowe, których zakończenie planowane jest na 2018 r.: przebudowa ulic Marsa i Żołnierskiej do granicy Warszawy (ok. 4,8 km) oraz przebudowa ul. Marynarskiej (800 m).
Oprócz tego zacznie się budowa Trasy Świętokrzyskiej na odcinku Zamoyskiego - Targowa. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, zakładany czas trwania budowy to osiem miesięcy. Tak jak na pozostałych odcinkach, trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, chodniki i ścieżki rowerowe.
Ponadto ZMID rozpocznie w tym roku m.in: budowę ul. Czerniakowskiej-bis. Obecnie trwa przetarg na wykonawcę robót - oferty zostały otwarte 1 lutego. Droga ma być oddana do użytku 18 miesięcy po podpisaniu umowy. Ulica powstanie na przedłużeniu ul. Gagarina i połączy Czerniakowską z Trasą Siekierkowską w pobliżu Wolickiej. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, wybudowane zostaną chodniki, drogi rowerowe, kanalizacja, magistrala wodociągowa, posadzona będzie zieleń. Pomiędzy jezdniami powstanie rezerwa na trasę tramwajową - na razie w tym miejscu będą buspasy.
Rozpocznie się również przebudowa ul. Gandhi na odcinku 500 m (od ul. Pileckiego do Płaskowickiej), przygotowywany jest przetarg na wykonawcę. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne chodniki i drogi rowerowe.
Inwestycje za miliony
W tym roku Zarząd Dróg Miejskich na remonty i inwestycje przeznaczy blisko 350 mln zł. Tradycyjnie, wizytówką ZDM będą weekendowe frezowania, zaplanowano remonty ok. 50 ulic. W 2017 r. ma także zakończyć się budowa kładki pieszo-rowerowej na moście Łazienkowskim.
Rok 2017 to także początek realizacji programu poprawy jakości dróg nieutwardzonych. Przeznaczono na niego 20 mln zł. W zeszłym roku burmistrzowie dzielnic zostali poproszeni o przygotowanie propozycji ulic do poprawy nawierzchni. Zgłosiło się 10 dzielnic, które zaproponowały w sumie 90 dróg; najwięcej Wesoła bo 33, najmniej Ochota – jedną. Teraz trwa weryfikacja wniosków dzielnic, w kwietniu mają rozpocząć się pierwsze prace.
Zobacz przygotowania do budowy: "Czerniakowskiej bis":
PAP/md/pm
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl