Ceny będą zaczynać się od 49 zł, a po wyczerpaniu puli najtańszych biletów będzie można skorzystać ze zniżek w przedsprzedaży. Najpierw udostępnione zostaną bilety z 30 proc rabatem, a następnie z 20 proc. i 10 proc. zniżką. Pule biletów z rabatami będą limitowane. Zgodnie z zasadą "wcześniej - taniej" bilety w atrakcyjnych cenach zakupią osoby planujące podróż z wyprzedzeniem.
Po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. Pule biletów z rabatami będą limitowane. Obowiązywać będą także ulgi ustawowe. - Pendolino będzie pociągiem dla wszystkich. Nowa strategia cenowa sprawi, że będą mogli z niego korzystać zarówno klienci oszczędni, studenci, rodziny kupujące bilet z wyprzedzeniem oraz biznesmeni, robiący to tuż przed odjazdem pociągu – podkreśla Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity.
Ceny i czasy przejazdów
Warto zagłębić się w szczegóły oferty PKP. Zatem, za 49 zł sprzedawane będą w przedsprzedaży bilety na trasie z Warszawy do Krakowa, Trójmiasta i Katowic. Po wyczerpaniu tej puli, cena biletu będzie rosnąć aż do stawki bazowej równej 150 zł. Natomiast ceny biletów do Wrocławia będą zaczynać się od 59 zł by po wyczerpaniu pul promocyjnych dojść także do 150 zł.
Wjazd na tory Pendolino skróci czasy przejazdów. Do Gdańska dojedziemy w 2 h i 58 minut, obecnie Expressy InterCity jeżdżą tą trasą grubo ponad 4 godziny. Czas podróży do Katowic skróci się o niemal godzinę, z obecnych 3,5 h do 2,5 h. Do Krakowa pasażerowie, którzy wybiorą Pendolino dojadą w niecałe 2 h i 30 minut (teraz to średnio ponad 3 h).
Największe zmiany odczują podróżni jeżdżący z Warszawy do Wrocławia. Obecnie najszybszy skład Express Intercity pokonuje tę trasę w 5 h, natomiast Pendolino będzie potrzebować 3 godzin i 42 minut.
Szybciej niż samochodem i autobusem
Sprawdziliśmy jak ma się czas podróży Pendolino do podróżowania innymi środkami transportu. Korzystaliśmy z serwisu i nawigacji Google Maps. Podróż samochodem: do Gdańska zajmuje średnio 3 h i 33 minuty ( Pendolino ma się „wyrabiać” poniżej 3 h); do Katowic 3 h i 23 minuty ( Pendolino godzinę szybciej); do Krakowa 4 h i 4 minuty ( włoski skład 2 i pół godziny); oraz do Wrocławia 4 godziny i 9 minut (Pendolino 3 godziny i 42 minuty). Jak widać samochody nie mają szans w konfrontacji w Pendolino. Szczególnie, że w grudniu, takie czasy przejazdy podało PKP, podróż samochodem może być jeszcze dłuższa niż obecnie (pogoda).
Porównaliśmy również czas przejazdów na tych trasach bardzo popularnymi wśród pasażerów Polskimi Busami. Posłużyliśmy się oficjalnymi rozkładami jazdy dostępnymi na stronie przewoźnika. Autobusy do Gdańska jeżdżą w 4 h i 55 minut – Pendolino będzie szybsze o 82 minuty. Podróż do Katowic zajmuje 4 h i 15 minut – Pendolino prawie dwie godziny szybciej. Do Krakowa PolskieBusy dojeżdżają w 4 h i 55 minut - szybki pociąg 1,5 godziny szybciej. Natomiast od Wrocławia autobusem jedzie się od 5 do prawie 6 godzin, Pendolino będziemy w stolicy Dolnego Śląska 2 godziny szybciej.
Prezent na święta
Pendolino mają wyjechać na tory 14 grudnia. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, budowę zaplecza na Olszynce Grochowskiej w stolicy oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro. Pendolino początkowo mają rozpędzać się do 200 km/h a w przyszłości ich prędkość ma wzrosnąć do 230 km/h. Będzie to możliwe po zakończeniu remontów, mających na celu dostosowanie infrastruktury kolejowej do możliwości Pendolino.
Tak testowano Pendolino:
jb/
Testy pendolino
Źródło zdjęcia głównego: PKP