Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ratusz szykuje się już do otwarcia II linii metra w najbliższy weekend. "Są duże szanse" usłyszeliśmy od naszego źródła.
Jazdy testowe
Pewności wciąż nie ma, bo cały czas trwają ostatnie próby i testy. Jak już pisaliśmy, pociągi jeżdżące według rozkładu, ale bez pasażerów, muszą pokonać 5 tysięcy kilometrów bez awarii. Jazdy odbywały się w weekend.
- W sobotę jeździło 11 składów. W ten sposób wdrażaliśmy rozkład z dnia powszedniego. W niedzielę jeździło 6, według rozkładu niedzielnego - powiedziała w poniedziałek rano Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
Do poniedziałku wagony metra pokonały 1,8 tys. kilometrów.
Na tym jednak nie koniec prób. We wtorek na II linii mają odbyć się jeszcze ćwiczenia strażaków. - Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, będziemy mogli mówić o bezpiecznym otwarciu dla warszawiaków – zastrzega Bartoń.
Metro z opóźnieniem
W listopadzie ubiegłego roku prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji Rondo Daszyńskiego, do którego doszło 2 grudnia.
6 kilometrów trasy i 7 stacji
Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza Anna (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pociąg staje w tunelu, maszynista rozkłada ręce
Pociąg zgłaszał awarię i stawał w tunelu
ran/r