Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na "koncepcję architektoniczno-funkcjonalną infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Zachodnia".
W skrócie chodzi o dostosowanie do przewidywanego ruchu pasażerskiego peronów, układu torów czy przejść podziemnych w rejonie pomiędzy Al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi i ul. Tunelową.
- Mikrosymulacje i prognozy ruchu pasażerskiego, zostaną wykonane m.in. w oparciu o przygotowywane przez stolicę Warszawskie Badanie Ruchu. Dzięki badaniom liczby podróżnych i kierunków ich przemieszczania, łatwiej będzie zaprojektować np. szerokość tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia, czy dostęp i wykorzystanie lokali użytkowych – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Wygodny węzeł
Koncepcja ma uwzględniać również potrzeby rowerzystów. Kolejarze chcą, by w rejonie Dworca Zachodniego powstał też parking czasowy dla odwożących podróżnych – podobny do tych działających przy lotniskach.
W koncepcji istotne będzie również powiązanie systemu komunikacyjnego stacji z nowym przystankiem tramwajowym na planowanej trasie do Wilanowa. W przyszłości w rejonie zaniedbanego Dworca Zachodniego ma powstać wygodny węzeł przesiadkowy między pociągami, autobusami a tramwajami.
Najpierw dworzec, potem dojścia
Kolejarze chcą jesienią podpisać umowę z wykonawcą koncepcji. W połowie przyszłego roku na bazie wypracowanych rozwiązań ma powstać projekt budowlany, a pierwsze prace, zintegrowane z modernizacją na linii średnicowej ruszą w 2018 roku, dopiero trzy lata po planowanym otwarciu nowego budynku Dworca Zachodniego.
– Nie możemy wszystkich remontów przeprowadzać w jednym czasie, stąd nasze prace dzielimy na etapy. Są one też uwzględniane w planach miasta. Nie uważamy, żeby było to zbyt późno – przekonuje Siemienic.
Warszawa Zachodnia do 2023 roku przejdzie kompleksową zmianę. Pasażerowie oprócz dotychczasowych możliwości skorzystania z połączeń dalekobieżnych i podmiejskich będą mogli szybko dojechać pociągami SKM do lotniska, z północy na południe Warszawy oraz z Piaseczna do Legionowa. Dostępna ma być komunikacja autobusowa i tramwaj.
Wirtualny spacer po nowym dworcu
jb/ran
Źródło zdjęcia głównego: PKP