Kolejarze szukają firmy, która przygotuje nową koncepcję peronów, układu torów czy przejść podziemnych na stacji Warszawa Zachodnia. Pierwsze prace budowlane przy tym remoncie zaczną się trzy lata po planowanym oddaniu budynku nowego dworca.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na "koncepcję architektoniczno-funkcjonalną infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Zachodnia".
W skrócie chodzi o dostosowanie do przewidywanego ruchu pasażerskiego peronów, układu torów czy przejść podziemnych w rejonie pomiędzy Al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi i ul. Tunelową.
- Mikrosymulacje i prognozy ruchu pasażerskiego, zostaną wykonane m.in. w oparciu o przygotowywane przez stolicę Warszawskie Badanie Ruchu. Dzięki badaniom liczby podróżnych i kierunków ich przemieszczania, łatwiej będzie zaprojektować np. szerokość tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia, czy dostęp i wykorzystanie lokali użytkowych – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Wygodny węzeł
Koncepcja ma uwzględniać również potrzeby rowerzystów. Kolejarze chcą, by w rejonie Dworca Zachodniego powstał też parking czasowy dla odwożących podróżnych – podobny do tych działających przy lotniskach.
W koncepcji istotne będzie również powiązanie systemu komunikacyjnego stacji z nowym przystankiem tramwajowym na planowanej trasie do Wilanowa. W przyszłości w rejonie zaniedbanego Dworca Zachodniego ma powstać wygodny węzeł przesiadkowy między pociągami, autobusami a tramwajami.
Najpierw dworzec, potem dojścia
Kolejarze chcą jesienią podpisać umowę z wykonawcą koncepcji. W połowie przyszłego roku na bazie wypracowanych rozwiązań ma powstać projekt budowlany, a pierwsze prace, zintegrowane z modernizacją na linii średnicowej ruszą w 2018 roku, dopiero trzy lata po planowanym otwarciu nowego budynku Dworca Zachodniego.
– Nie możemy wszystkich remontów przeprowadzać w jednym czasie, stąd nasze prace dzielimy na etapy. Są one też uwzględniane w planach miasta. Nie uważamy, żeby było to zbyt późno – przekonuje Siemienic.
Warszawa Zachodnia do 2023 roku przejdzie kompleksową zmianę. Pasażerowie oprócz dotychczasowych możliwości skorzystania z połączeń dalekobieżnych i podmiejskich będą mogli szybko dojechać pociągami SKM do lotniska, z północy na południe Warszawy oraz z Piaseczna do Legionowa. Dostępna ma być komunikacja autobusowa i tramwaj.
jb/ran
Źródło zdjęcia głównego: PKP