Rozszerzył się katalog spraw, które mieszkańcy będą mogli załatwić w urzędzie - poinformował w środę ratusz. Zmiany dotyczą usług dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych, rejestracji pojazdów, praw jazdy i innych dokumentów komunikacyjnych.
Od 13 marca w urzędach obowiązywały ograniczenia - można było jedynie odebrać dowód osobisty, prawo jazdy czy zarejestrować fabrycznie nowy pojazd (po wcześniejszym umówieniu telefonicznym). Teraz to się zmieni. Niezbędne będzie jednak telefoniczne umówienie się na wizytę, a w przypadku, gdy wymagana jest płatność - zrobienie przelewu.
Co można załatwić, a co nie
Jak informują urzędnicy, bezpośrednio realizowane są wyłącznie sprawy dotyczące: - rejestracji stanu cywilnego w wybranych siedzibach USC (m.in. rejestracja urodzeń i zgonów, wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, uznanie ojcostwa), - sprawy dotyczące ewidencji ludności, dowodów osobistych, rejestracji pojazdów, praw jazdy, wydawania innych dokumentów komunikacyjnych (po umówieniu telefonicznym oraz z dowodem wpłaty, jeśli sprawa wymaga opłaty).
- W pozostałym zakresie bezpośrednia obsługa klientów polega na przyjmowaniu pism i wniosków za potwierdzeniem wpływu. Pisma można składać we wszystkich punktach obsługi klienta z wyjątkiem niektórych lokalizacji Urzędu Stanu Cywilnego. Jeśli jest to niezbędne dla realizacji sprawy, podejmowane będą także inne czynności, wymagające kontaktu z klientem na przykład podpisywanie i odbiór dokumentów, oględziny w terenie - informuje Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.
Jak dodaje wciąż nieczynne są kasy w urzędach. - Odwołane są wszystkie dyżury organizowane zwyczajowo na terenie urzędu między innymi dyżury radnych, Rady Seniorów, Komisji Dialogu Społecznego, bezpłatne porady prawne - tłumaczy rzeczniczka.
Gdzie znajdziemy informacje?
Sprawy w urzędach możemy załatwiać od godziny 8.00 do 16.00. - Realizacja usług może wiązać się z ograniczeniami - liczbą mieszkańców przebywających w siedzibie urzędu czy obowiązkiem dezynfekcji rąk przed wejściem - przypomina rzeczniczka.
Kontakt z urzędem możliwy jest również drogą mailową i telefoniczną. Numery telefonów i adresy e-mail znajdują się na stronach www.warszawa19115.pl, www.bip.um.warszawa.pl oraz na stronach internetowych dzielnic.
Wszystkie informacje i dane kontaktowe dostępne są także pod numerem telefonu 19115.
Składanie pism wymagających podpisu możliwe jest drogą pocztową lub elektronicznie z wykorzystaniem platformy ePUAP (pismo musi być podpisane profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym).
Koronawirus. Koncert dla bohaterów
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock