Metro już jeździ na całej trasie. Pierwszych pasażerów witali kawą

Metro kursuje na całej trasie
Źródło: Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Metro wróciło na stacje Centrum i Świętokrzyska, a razem z nim wrócić mogą pasażerowie. Koniec przesiadek do komunikacji zastępczej. Prace nad łącznikiem między I a II linią metra zakończyły się wcześniej niż planowano.

O przywróceniu normalnego ruchu w metrze poinformował o 6.00 reporter tvnwarszawa.pl, Lech Marcinczak. Od początku wakacji pociągi dojeżdżały tylko z jednej strony do Politechniki, z drugiej – do stacji Ratusz Arsenał. Kursowała komunikacja zastępcza.

Prezydent w pociągu, kawa dla pasażerów

Na pierwszych pasażerów w piątek czekała niespodzianka. Z dwóch stron na stacji metra Centrum pracownicy w koszulkach z logo metra częstowali kawą.

- Ludzie chętnie korzystali - mówi reporter tvnwarszawa.pl.

Pociągiem metra, który o godz. 5.02 wyjechał z Kabat, przejechała prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. Na stacji Centrum udzielała odpowiedzi na pytania dziennikarzy. Na pytanie "jaki był cel tego przejazdu?" Waltz odpowiedziała - "aby ogłosić, że metro funkcjonuje na trasie Kabaty-Młociny, bez podziału na dwie linie". Pochwaliła się też, że kupiła bilet - jednorazowy.

Prezydent Gronkiewicz-Waltz w metrze

"Wiem, że było to uciążliwe"

Otwarcie stacji nastąpiło na blisko 10 dni przed zakładanym terminem zakończenia prac nad łącznikiem I i II linii podziemnej kolejki.

Władze miasta przekonują, że te potoczyły się bez komplikacji. - Mimo dużego zakresu, budowa prowadzona była w bardzo dobrym tempie. Cieszę się, że udało się zakończyć prace ponad tydzień przed terminem. Wiem, że konieczność zamknięcia dwóch centralnych stacji była uciążliwa, dlatego tym bardziej dziękuję mieszkańcom Warszawy za wyrozumiałość - powiedziała wcześniej Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

TAK WYGLĄDAŁA SYTUACJA PO ZAMKNIĘCIU STACJI W CENTRUM NA POCZĄTKU WAKACJI:

Tłoczno na stacji Politechnika

Dwie stacje zamknięte

Są rozjazdy i trzecia szyna

Władze miasta przekonują, że cała operacja do łatwych nie należała. Powstały tory, którymi w przyszłości pociągi z II linii będą mogły wjeżdżać na I linię w kierunku stacji postojowej Kabaty.

Zamontowano dwa rozjazdy i zwrotnicę, tory z tzw. trzecią szyną (dostarczającą prąd do pociągów), przebudowano oświetlenie i sieć kanalizacyjną. Korekty wymagały także perony.

"Ważne było także wykonanie instalacji umożliwiającej przełączanie systemów sterowania ruchem pociągów na I i II linii. Dzięki tym pracom możliwy będzie sprawny, bezkolizyjny przejazd pociągów między I a II linią, z uniknięciem wielokrotnego zawracania i blokowania ruchu na I linii" – zaznaczają urzędnicy.

Na stacji Świętokrzyska, która będzie przesiadkową, wybudowano bezpośrednie połączenie peronu I linii z drugą dla pasażerów.

Wybudowana została także hala odpraw. Na razie jednak pasażerowie wsiadający do pociągów nie zobaczą wejścia do łącznika, bo ściana na końcu peronu nie jest przebita - to zostanie wykonane w późniejszym terminie, już bez utrudnień w ruchu pociągów.

Zmiany w komunikacji

Po przywróceniu kursowania pociągów zlikwidowane zostaną linie zastępcze 74, 75 i Z-1. Linia tramwajowa 1 będzie kursowała do końca wakacji ze zwiększoną częstotliwością, na wydłużonej trasie (Banacha - Żerań Wschodni).

Jak informuje urząd miasta, w godzinach porannego szczytu na swoje podstawowe trasy wrócą linie autobusowe 226, 527, 718, 738 oraz 805 (nie będą już podjeżdżały do stacji metra Centrum).

Linia 520 nie będzie się zatrzymywała na dodatkowych przystankach METRO ŚWIĘTOKRZYSKA oraz KRÓLEWSKA, a dla linii 132 zostanie przywrócony przystanek METRO MARYMONT.

Budowa II linii metra z opóźnieniem

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji ("Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński") i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Jak powiedziała Gronkiewicz-Waltz, II linia metra ma łączyć dzielnice, w których warszawiacy mieszkają, z tymi, w których pracują.

Inwestycja złapała opóźnienie. W maju konsorcjum budujące centralny odcinek II linii metra i miasto Warszawa zawarły ugodę o zmianie terminu zakończenia budowy; nowy termin zakończenia inwestycji to 30 września 2014 r. Początkowo miał to być październik 2013 r.

Koszt budowy to ponad 4 mld zł.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

ran/ec/PAP//mz

Czytaj także: