Tramwaje Warszawskie pokazały, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w alei Stanów Zjednoczonych. To jedno z najważniejszych miejsc na linii na Gocław.
- Aleja Stanów Zjednoczonych będzie biegła w otwartym tunelu. Wszystkie samochody i autobusy jadące po buspasach, znajdą się poniżej poziomu terenu. Nad wykopem zaplanowaliśmy budowę wiaduktu tramwajowego wraz z przystankami. Tramwaje będą zatrzymywały się dokładnie nad aleją Stanów Zjednoczonych i dzięki temu, do przystanku autobusowego będzie do przejścia tylko kilka metrów – mówi Grzegorz Madrjas z Tramwajów Warszawskich, kierownik zespołu projektującego linię na Gocław.
Wiaty, chodniki, droga rowerowa
Dzięki nowej trasie, mieszkańcy Gocławia do przystanku Centrum przy rondzie Dmowskiego dojadą w kilkanaście minut. Jeżeli pasażerowie będą chcieli jechać do stacji metra Politechnika, to będą mogli przesiąść się do autobusu na przecięciu nowej linii tramwajowej i alei Stanów Zjednoczonych.
Jak informują Tramwaje Warszawskie, z wiaduktu tramwajowego do autobusów pasażerowie zejdą schodami lub zjadą jedną z czterech wind. Obok torów powstaną chodniki i droga dla rowerów. Nie zabraknie wiat i elektronicznych tablic z rozkładem.
Nowe perony, tramwaje
Zaplanowany czas przejazdu tramwajem z Gocławia do ronda Dmowskiego to niecałe 18 minut. Nowa linia tramwajowa o długości niemal czterech kilometrów pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż brzegu Kanału Wystawowego. Budynki na Saskiej Kępie od torowiska oddzielą drzewa i krzewy o szerokości kilkudziesięciu metrów. Budzi to obawy części okolicznych mieszkańców, którzy protestują przeciwko inwestycji.
Na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana w pasie dzielącym Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Zostaną również zmodernizowane tory w alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna, a rondem Waszyngtona. Powstanie 15 peronów tramwajowych, dziewięć zostanie zmodernizowanych, aby służyć niepełnosprawnym.
Tramwajarze kupią 18 nowych jednokierunkowych składów. Prace skończą się w 2021 roku.
Były spory
W sprawie nie obeszło się bez sporów. Największe wątpliwości dotyczyły poprowadzenia trasy wzdłuż kanału, przez teren ogródków działkowych. Jak już pisaliśmy, mieszkańcy Saskiej Kępy obawiali się hałasu, wycinki zieleni i spadku cen mieszkań. Odbyły się nawet protesty w tej sprawie.
Ostatecznie rekomendowana przez Tramwaje Warszawskie trasa na Gocław została utrzymana w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
kz/b
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie