Linia na Gocław. Tramwaje górą, autobusy tunelem. Jest projekt węzła

Wiadukt nad al. Stanów Zjednoczonych
Wiadukt nad al. Stanów Zjednoczonych
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie pokazały, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w alei Stanów Zjednoczonych. To jedno z najważniejszych miejsc na linii na Gocław.

- Aleja Stanów Zjednoczonych będzie biegła w otwartym tunelu. Wszystkie samochody i autobusy jadące po buspasach, znajdą się poniżej poziomu terenu. Nad wykopem zaplanowaliśmy budowę wiaduktu tramwajowego wraz z przystankami. Tramwaje będą zatrzymywały się dokładnie nad aleją Stanów Zjednoczonych i dzięki temu, do przystanku autobusowego będzie do przejścia tylko kilka metrów – mówi Grzegorz Madrjas z Tramwajów Warszawskich, kierownik zespołu projektującego linię na Gocław.

Wiaty, chodniki, droga rowerowa

Dzięki nowej trasie, mieszkańcy Gocławia do przystanku Centrum przy rondzie Dmowskiego dojadą w kilkanaście minut. Jeżeli pasażerowie będą chcieli jechać do stacji metra Politechnika, to będą mogli przesiąść się do autobusu na przecięciu nowej linii tramwajowej i alei Stanów Zjednoczonych.

Jak informują Tramwaje Warszawskie, z wiaduktu tramwajowego do autobusów pasażerowie zejdą schodami lub zjadą jedną z czterech wind. Obok torów powstaną chodniki i droga dla rowerów. Nie zabraknie wiat i elektronicznych tablic z rozkładem.

Tramwaj Gocław

Nowe perony, tramwaje

Zaplanowany czas przejazdu tramwajem z Gocławia do ronda Dmowskiego to niecałe 18 minut. Nowa linia tramwajowa o długości niemal czterech kilometrów pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż brzegu Kanału Wystawowego. Budynki na Saskiej Kępie od torowiska oddzielą drzewa i krzewy o szerokości kilkudziesięciu metrów. Budzi to obawy części okolicznych mieszkańców, którzy protestują przeciwko inwestycji.

Na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana w pasie dzielącym Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Zostaną również zmodernizowane tory w alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna, a rondem Waszyngtona. Powstanie 15 peronów tramwajowych, dziewięć zostanie zmodernizowanych, aby służyć niepełnosprawnym.

Tramwajarze kupią 18 nowych jednokierunkowych składów. Prace skończą się w 2021 roku.

Były spory

W sprawie nie obeszło się bez sporów. Największe wątpliwości dotyczyły poprowadzenia trasy wzdłuż kanału, przez teren ogródków działkowych. Jak już pisaliśmy, mieszkańcy Saskiej Kępy obawiali się hałasu, wycinki zieleni i spadku cen mieszkań. Odbyły się nawet protesty w tej sprawie.

Ostatecznie rekomendowana przez Tramwaje Warszawskie trasa na Gocław została utrzymana w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Tramwaj na Gocław

Źródło: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Protest przy ulicy Saskiej
Protest przy ulicy Saskiej
Teraz oglądasz
Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnych
Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnych
Teraz oglądasz
Spór o budowę torowiska
Spór o budowę torowiska
Teraz oglądasz

Tramwaj na Gocław

kz/b

Czytaj także: