Jest pozwolenie na budowę S8 do Białegostoku. Trasa gotowa za trzy lata

Na ten odcinek wydano ZRID
Na ten odcinek wydano ZRID
Źródło: GDDKiA / mapa.targeo.pl
Wojewoda Mazowiecki wydał kolejne pozwolenie na budowę ekspresowej „ósemki”, która w przyszłości pozwoli wygodnie podróżować z Warszawy do Białegostoku. W międzyczasie drogowcy wybrali też wykonawców poszczególnych odcinków nowej trasy. Wojewoda zapowiedział też, że jeszcze w grudniu wyda brakujące zezwolenia na budowę ekspresowej obwodnicy Marek.

Zezwolenie na budowę inwestycji drogowej (ZRID) dotyczy prawie 30-kilometrowego odcinka z Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Projekt zakłada budowę m.in. pięciu węzłów (Trzcianka, Knurowiec, Poręba, Dybki i Nagoszewo), ekranów akustycznych oraz dróg dojazdowych.

Kilka dni temu wojewoda mazowiecki wydał podobne pozwolenie na budowę prawie 10-kilometrowego odcinka tej drogi za obwodnicą Ostrowi do granicy między województwami mazowieckim i podlaskim.

- Obu dokumentom nadany został rygor natychmiastowej wykonalności. Tym samym z dniem wydania decyzji nieruchomości przeznaczone pod drogę przechodzą na własność Skarbu Państwa. Mazowiecki Urząd Wojewódzki będzie prowadził procedurę odszkodowawczą - poinformowała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Otworzyli koperty

GDDKiA wybrała już wykonawców kolejnych odcinków S8 od Wyszkowa do granic województw.

Najtańszą ofertę na 13-kilometrowy odcinek od obwodnicy Wyszkowa do węzła Poręba (wraz z węzłem) złożyła Skanska – swoje prace wyceniła na 334,7 mln zł.

Najkorzystniejsza oferta na odcinek z Poręby do obwodnicy Ostrowi o długości ponad 16-kilometrów wpłynęła od konsorcjum PORR i Unibep – nieco ponad 400 mln zł.

Z kolei najtańszą ofertę na budowę ostatniego odcinka S8 w granicach województwa mazowieckiego, o długości prawie 9,5-kilometrów złożyła firma POLAQA – 248, 9 mln złotych.

- Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych pozwala na podpisanie - z początkiem przyszłego roku - umów z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty na budowę mazowieckiej części S8 (pozostał jeszcze czas na odwołania) – informuje GDDKiA.

Konieczna wycinka

By zrobić miejsce pod nową dwujezdniową drogę o dwóch pasach w każdym kierunku trzeba będzie wyciąć drzewa. - Niezbędna wycinka drzew kolidujących z projektowaną drogą ruszy prawdopodobnie jeszcze w grudniu tego roku (na terenach administrowanych przez Lasy Państwowe). Na pozostałych obszarach prace podejmą już wykonawcy - zapowiadają drogowcy.

Roboty w terenie powinny ruszyć w przyszłym roku. - Mazowieckim odcinkiem S8 powinniśmy pojechać w drugiej połowie 2018 roku - zapowiada GDDKiA.

Na ten odcinek wydano ZRID
Na ten odcinek wydano ZRID
Źródło: targeo.pl

Brakuje obwodnicy Marek

Wojewoda Kozłowski zapowiedział, że jeszcze w tym roku wyda brakujące zezwolenia na realizację dwóch odcinków obwodnicy Marek (od Drewnicy do Kobyłki i od Kobyłki do Radzymina). Obwodnica to kluczowy fragment S8, który pozwoli w przyszłości wygodnie wyjechać ze stolicy w stronę Białegostoku i wyrzuci ruch tranzytowy z tej podwarszawskiej miejscowości.

Jak informowaliśmy pod koniec listopada, na odcinku od obecnego zjazdu z Trasy Toruńskiej do węzła Drewnica trwają już prace.

Obwodnica Marek będzie drogą ekspresową. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 2 jezdnie po 3 pasy ruchu. Planowane są także ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne oraz przejścia i przepusty dla zwierząt.

Zakończenie prac na pierwszym, około 8-kilometrowym odcinku od Marek do Kobyłki planowane jest na koniec wakacji 2017 r. Wykonawca drugiej części - ponad 7 km od Kobyłki do Radzymina- na swoje prace ma 32 miesiące od dnia podpisania kontraktu (28 listopada 2014 roku), czyli trasa powinna być gotowa w drugiej połowie 2017 roku.

Kończy się budowa innego odcinka S8, czyli trasy z Opaczy do Paszkowa:

"Realny termin oddania inwestycji to 12 grudnia"

jb/

Czytaj także: