Inwestor jedno, wykonawca drugie. Co dalej z metrem?

Warszawa

budowametra.plSkąd ruszą tarcze?

Nie ma decyzji w sprawie drążenia tunelu II linii metra pod Wisłą od strony Pragi- oświadczyła w czwartek spółka Metro Warszawskie. O przyjęciu takiego rozwiązania w związku z awarią na stacji Powiśle informował z kolei w środę wykonawca inwestycji - konsorcjum AGP. O rozpoczęciu drążenia tunelu od strony Pragi, a nie - jak zapowiadano wcześniej - od Powiśla poinformował w środę wykonawca AGP Metro

"Różne opcje"Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział jednak PAP w czwartek, że takiej decyzji jeszcze nie ma. - W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wskazał takie rozwiązanie, jako jedną z możliwości. Dopóki nie poznamy decyzji ekspertów, będziemy rozważać różne opcje - powiedział Malawko. Malawko zaznaczył, że eksperci otrzymali na razie część wyników z badań na stacji Powiśle. - Spodziewamy się wstępnego raportu w połowie przyszłego tygodnia i wtedy prawdopodobnie będą podejmowane decyzje - powiedział Malawko. Podkreślił, że kluczowe decyzje dotyczące stacji będą oparte o kryterium czasu, korzystności rozwiązań i bezpieczeństwa. Próbujemy dotrzymać terminu zakończenia prac - powiedział Malawko.

7-8 metrów pod dnem W związku z awarią na terenie budowy stacji Powiśle badania na zlecenie wykonawcy wykonuje firma IMG Monitoring. Ekspertyzy przygotowują także cztery zespoły: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Instytutu Techniki Budowlanej oraz firma Geoteko. Podczas awarii na stację wlało się 6 tysięcy metrów sześciennych wody, następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Pierwsza z czterech tarcz Anna przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei Maria - 670 m - wynika z informacji na stronie internetowej wykonawcy. Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. PAP/ran//ec