Skarżą się: Zielone Mazowsze, Stowarzyszenie ekologiczne Światowid oraz Wspólnota Mieszkaniowa Poetów 10B. O prawdopodobnych zarzutach mówi tvnwarszawa.pl Wojciech Tumasz, białołęcki radny.
- Na podstawie składanych wcześniej wniosków mogę się domyślać, że problem dotyczy liczby pasów na ulicy Światowida – mówi Tumasz.
Projekt przewiduje, że kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy w każdym kierunku. Mieszkańcy uważają, że nie ma uzasadnienia dla budowy tak szerokiej ulicy. – Stowarzyszenie Światowid w ogóle podważa zasadność budowy drugiej jezdni – dodaje Tumasz.
Argumentem przeciw zakładanemu układowi 2 x 3 jest to, że na odcinku od Mehoffera do Stefanika, Światowida będzie i tak szerokość dwóch pasów, więc będzie to wąskie gardło, wyjaśnia Tumasz.
Inwestycja nie zwalnia
- Decyzja środowiskowa została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, obowiązuje więc do czasu jej odwołania, nawet jeżeli jest zaskarżona – tłumaczy radny. - Samorządowe Kolegium Odwoławcze rozpatrzy wniosek prawdopodobnie pod koniec roku – dodaje.
W tym czasie Zarząd Transportu Miejskiego może uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, który to dokument od dnia wydania będzie umożliwiał prowadzenie robót. Jak przewiduje Tumasz będzie to najpóźniej do września.
O ile SKO utrzyma zaskarżona decyzję to nic się nie stanie. - Jeżeli jednak decyzja środowiskowa zostanie uchylona, a roboty drogowe nie będą zaawansowane, to skarżący mogą doprowadzić również do uchylenia zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – tłumaczy Tumasz.
Wtedy plac budowy musiałby opustoszeć.
Jednak jak przewiduje radny sąd zapewne wstrzymałby prowadzenie prac na spornym odcinku. - Od mostu Skłodowskiej-Curie do Mehoffera nie było protestów – mówi.
Problemy z decyzją
Pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ZTM złożył już w 2009 r. Jednak wydany dokument skutecznie zaskarżyli mieszkańcy z rejonu ul. Poetów na Białołęce. Był pełen luk, dlatego uchyliło go w 2011 roku samorządowe Kolegium Odwoławcze.
W marcu 2012 został złożony nowy raport oddziaływania na środowisko (niezbędny do wydania decyzji środowiskowej). Niestety, tu również wojewoda wytknął braki. Obowiązująca decyzja dla tramwaju na Tarchomin została wydana pod koniec maja 2013 roku.
Pierwsi pasażerowie pojechali tramwajem w styczniu:
wp/roody
Tramwajem przez most
Źródło zdjęcia głównego: ZTM