Był lifting, teraz będzie estetyzacja. Tak zmieni się Dworzec Centralny

Tak będzie wyglądał nowy Dworzec Centralny
Tak będzie wyglądał nowy Dworzec Centralny
Źródło: SUD Architekt Polska Sp. z o.o.
Po weekendzie rozpocznie się kolejna modernizacja Dworca Centralnego. Część hali głównej zostanie wygrodzona. Najpierw zdemontowane zostaną szklane kubiki, które pojawiły się przy poprzednim remoncie.

Prace za 19,5 mln zł kolejarze nazwali estetyzacją. Na czym mają one polegać?

W hali głównej, zamiast szklanych kubików, pojawią się nowe lokale usługowe. Powstanie również antresola, na którą z poziomu "0" będzie można dotrzeć schodami ruchomymi.

Zmienią się nieremontowana dotychczas galeria zachodnia, wraz z dojściem do stacji WKD Śródmieście, i część galerii północnej.

Dodatkowo lokale na galerii zachodniej zostaną przeniesione na jedną stronę, dzięki czemu będzie więcej miejsca w podziemnych korytarzach.

Dwa etapy

"W pierwszej kolejności wykonawca realizował będzie prace związane z demontażem szklanych kubików w hali głównej. Rozpoczną się również rozbiórki w galeriach podziemnych" - informują Polskie Koleje Państwowe.

Wygrodzona zostanie środkowa część hali oraz galerii podziemnych - zachodniej i północnej.

"Z użytku wyłączone zostaną jedne ze schodów, prowadzące na perony WKD. Podróżni będą jednak mogli skorzystać z pomocy ochrony dworca, dostępnej pod numerem telefonu (22) 474 13 13. Prace prowadzone w galeriach na żadnym etapie inwestycji nie będą wymagały zawieszenia ruchu pasażerskiego w tej części dworca" - zapewniają kolejarze.

Pierwszy etap ma zakończyć się w maju. Później wykonawca będzie pracował w innych częściach hali głównej, bliżej wyjść. Inwestycja ma zakończyć się w pod koniec 2015 roku.

Informatorzy i ulotki

W czasie remontu na dworcu pojawią się znaki, które wskażą drogę podróżnym. Informacją mają służyć pracownicy PKP. O zmianach dowiemy się także ze specjalnych ulotek.

POBIERZ ULOTKĘ

Wcześniej wydali 60 mln

Na poprzednią modernizacją i czyszczenie Centralnego przed Euro wydano ok. 60 mln zł. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz kubiki, które teraz będą zlikwidowane. Nie sprawdziły się - tłumaczyły PKP. Czytaj więcej na ten temat.

W 2013 roku za ponad 6 milionów złotych wymieniono część schodów ruchomych (10 ciągów).

Później ocieplany był dach dworca. Koszt inwestycji to około 2 mln złotych.

TAK WYGLĄDAJĄ KUBIKI W HALI GŁÓWNEJ:

Kubiki na Centralnym mało praktyczne

Budowany w pośpiechu

Budowę Centralnego kończono w 1975 r., w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą ówczesnego sekretarza KPZR Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były one w projekcie. Nie powstały np. planowane ciągi komunikacyjne.

ran/lulu

Czytaj także: