Dokładne dane za miniony rok przedstawił na poniedziałkowej konferencji dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.
Jego zdaniem, wizytówką ZDM były szybkie weekendowe remonty nawierzchni ulic, czyli tzw. frezowanie, o którym często informujemy na tvnwarszawa.pl. Puchalski wskazał, że formuła ta została rozwinięta: w wielu przypadkach remonty objęły także udogodnienia dla pieszych, czy zmiany w organizacji ruchu poprawiające bezpieczeństwo.
Szef ZDM poinformował, że za 46 mln zł wyremontowano 30 km dróg. Nowy asfalt zyskały m.in. ul. Rembielińska, Wolska, Cyrulików, al. Niepodległości, Trakt Lubelski, Al. Jerozolimskie, Górczewska czy rondo Daszyńskiego. Kompleksowy remont przeszła ul. Marywilska. Duże zmiany zostały wprowadzone także na ul. Krasińskiego i na placu Wilsona. Kompletnie przebudowano ul. Kinową.
Bezpieczeństwo pieszych
Zmiany objęły też infrastrukturę dla pieszych - pojawiły się nowe przejścia tam, gdzie ich brak stanowił poważny problem.
Jak wynika z raportu ZDM, sukcesywnie usuwano z przestrzeni miejskiej bariery architektoniczne, a zamiast tego pojawiały się udogodnienia dla niepełnosprawnych. Miasto wydało na ten cel 900 tys. zł. Usunięto 98 barier, poprawiono funkcjonalność 74 przystanków i przeszkolono 74 pracowników.
Jednym z kluczowych działań Zarządu - jak zapewniał Puchalski - jest poprawianie bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza bezpieczeństwa pieszych.
Dyrektor powiedział też, że w 2016 roku wykonano kompleksowy audyt dotyczący bezpieczeństwa na prawie tysiącu przejść bez sygnalizacji. Badanie to opisywaliśmy na tvnwarszawa.pl. Jego efektem były rekomendacje, które posłużą do wprowadzania zmian mających poprawić bezpieczeństwo. Wśród nich Puchalski wymienił m.in.: doświetlenia przejść, poprawę widoczności poprzez uniemożliwienie nieprawidłowego parkowania, budowę azyli, progów zwalniających, czy sygnalizacji świetlnych.
Nowym rozwiązaniem, zastosowanym na razie pilotażowo na ul. Kondratowicza, jest tzw. aktywne przejście, które ostrzega kierowców o zbliżaniu się przechodnia do pasów.
Oprócz tego, doświetlonych zostało około 80 przejść dla pieszych. Wybudowano także nowe sygnalizacje świetlne - na skrzyżowaniu ul. Wawelskiej i Skłodowskiej-Curie, al. "Solidarności" i ul. Rzeszotarskiej, przy szkole podstawowej na ul. Patriotów, na skrzyżowaniu Traktu Brzeskiego i ul. Fabrycznej oraz u zbiegu ul. Pawińskiego i Korotyńskiego.
Zmiany dla rowerzystów
ZDM zaznacza, że w ubiegłym roku miasto inwestowało też w infrastrukturę rowerową. Powstało blisko 50 km nowych tras, na ponad 30 ulicach jednokierunkowych został dopuszczony ruch rowerów "pod prąd". Dwie trzecie tras rowerowych w stolicy ma już nawierzchnię asfaltową. Koniec roku przyniósł zwieńczenie starań o dofinansowanie unijne dla budowy 100 km dróg dla rowerów.
Puchalski dodał, że istotne zmiany czekają również na użytkowników miejskiego systemu rowerów Veturilo.
ZDM podejmował także takie innowacyjne działania, jak testy systemu monitoringu miejsc parkingowych, które mają ułatwić znajdowanie wolnych miejsc postojowych poprzez aplikację.
Na rok 2017 zaplanowano uruchomienie carsharingu, czyli miejskiej wypożyczalni aut. ZDM rozpoczął również kontrolę przeładowanych ciężarówek, które niszczą drogi w mieście i zanieczyszczają środowisko.
Zobacz jak wygląda weekendowe remont. Frezowanie w dwie minuty:
Tak pracują drogowcy
PAP/kw/pm
Źródło zdjęcia głównego: ZDM