Blisko miliard złotych ma kosztować obwodnica Marek. We wrześniu drogowcy chcą ogłosić przetarg na zaprojektowanie trasy. – Jest szansa, że obwodnica powstanie do 2015 roku – zadeklarował na spotkaniu z mieszkańcami Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
Dla kierowców podróżujących aleją Piłsudskiego, przejazd główną trasą tranzytową na wschód, to koszmar. Rozwiązaniem problemu ma być budowa obwodnicy Marek.
Ponad miesiąc temu została wydana ponowna decyzja środowiskowa z rygorem natychmiastowej wykonalności. We wtorek wojewoda mazowiecki na spotkaniu z mieszkańcami w Radzyminie zadeklarował, że drogowcy za kilka miesięcy ogłoszą przetarg a sama obwodnica powstanie w ciągu najbliższych trzech lat.
"Jest szansa..."
- Jest szansa na realizację obwodnicy Marek w obecnej perspektywie finansowej UE, czyli do 2015 roku. Będziemy się wszyscy mobilizować, by spełnić wymogi formalne: przygotować projekt i wydać zezwolenie na realizację inwestycji – powiedział we wtorek Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Drewnica - Radzymin ma być prowadzona w systemie "Projektuj i Buduj". W ramach tego systemu wykonawca odpowiada za zaprojektowanie, uzyskanie pozwoleń i budowę samej trasy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje we wrześniu ogłosić przetarg.
Ciemne protestuje
Tymczasem plany budowy trasy już oprotestowali mieszkańcy wsi Ciemne. Mieszkańcom już raz (w marcu 2010 roku) udało się doprowadzić do uchylenia decyzji wydanej w 2009 roku. Teraz sprzeciwiają się planowanemu przebiegowi trasy: przez środek wsi. Przed czterema laty lokalni samorządowcy zgodzili się, aby obwodnica Marek przebiegała przez las. Ale zmienił się właściciel działki i zmieniły się plany urzędników.
Działka, która należała do jednostki wojskowej znajduje się obok wsi Ciemne i właśnie przez nią miała przebiegać obwodnica, omijając wieś. Ale w tym samym czasie, gdy właścicielem terenu stała się Caritas Polska, urzędnicy plany zmienili i trasę skierowali do Ciemnego.
827 mln za 14 km
Obwodnica Marek będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Koszt budowy odcinka o długości ok. 14 km szacowany jest na ok. 827 mln zł. Trasa znajduje się na liście mazowieckich inwestycji rezerwowych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 2011 - 2015. Będą one realizowane z oszczędności na przetargach w ramach Programu.
Obwodnica będzie służyła jako trasa wylotowa z Warszawy na Białystok. Ma także odciążyć gminę Marki od ruchu tranzytowego.
par