Firma Strabag zaprojektuje i wybuduje kolejny fragment Trasy Świętokrzyskiej. Na prace ma 28 miesięcy. Nowa droga o długości 1350 metrów będzie kosztować 76 mln złotych.
Trasa Świętokrzyska została podzielona na trzy fragmenty. Pierwszy od Wybrzeża Szczecińskiego do Zamoyskiego został oddany w ubiegłym roku. Środkowy fragment do al. Tysiąclecia nadal jest w fazie prac projektowych.
W piątek Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na projekt i budowę trzeciego fragmentu Trasy, od al. Tysiąclecia do Zabranieckiej o długości 1350 metrów.
Ponad kilometr
Na ten fragment już w ubiegłym roku wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na budowę. Jednak wykonawcę udało się wybrać teraz. – Były naciski ze strony organizacji społecznych i mieszkańców. Chcieliśmy wsłuchać się ten głos i dołożyliśmy do warunków przetargu nakaz wprowadzenia zmian. Chcemy by droga była jak najmniej uciążliwa – tłumaczy Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID-u. Po zmianach w projekcie potrzebne będzie nowe zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Trasa ma zostać przesunięta bardziej na południe, wzdłuż nasypu kolejowego. Nie będzie się krzyżować z ulicą Otwocką, tylko z objazdową. Potem przejdzie pod torami kolejowymi w dwóch tunelach by połączyć się z Zabraniecką. – Wykonawca powinien zastosować taką technologię i takie materiały, by jak najbardziej zredukować szkodliwość spalin i hałasu. Powinien dążyć do niebudowania ekranów – tłumaczy Gajewska.
Droga ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. – Jednak Strabag powinien dążyć do minimalizowania szerokości pasów – dodaje rzeczniczka. Wykonawca ma uwzględnić też rezerwę pod tory tramwajowe w pasie dzielącym. - W projekcie powinien być uwzględniony fakt, że w przyszłości trasa tramwajowa zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Objazdowej do ul. Kawęczyńskiej i dalej na wschód przez tunel pod torami kolejowymi do ul. Zabranieckiej – mówi Gajewska.
Od strony zachodniej Trasa będzie można wjechać w ulicę Kijowską tymczasowym łącznikiem. Wykonawca zobowiązany jest do uzyskania decyzji środowiskowej i zgromadzenia dokumentów niezbędnych do wystąpienia o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Na prace ma 28 miesięcy.
Projekt przegrał z kryzysem
Pierwsze plany budowy arterii łączącej Pragę ze Śródmieściem datuje się na 1959 rok. Na pierwszy etap inwestycji trzeba jednak było poczekać bardzo długo. Dopiero w 1998 roku ruszyła budowa mostu Świętokrzyskiego (otwarto go w 2000 roku). Siedem lat temu podjęto decyzję o budowie trasy od mostu do planowanej obwodnicy Pragi. Miała być gotowa przed Euro 2012.Projekt nie przetrwał kłopotów finansowych miasta. W 2011 roku trzeba było wygospodarować prawie 100 mln złotych, aby dołożyć do budowy mostu Północnego. Część tych pieniędzy pochodziła właśnie ze środków na budowę Trasy Świętokrzyskiej.
Tak wyglądała budowa pierwszego odcinka Trasy Świętokrzyskiej:
Pierwszy odcinek Trasy Świętokrzyskiej już jest w budowie
jb
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl / Targeo