Przez to skrzyżowanie korkował się wyjazd z Mordoru. Zmiany

Zmiany w działaniu sygnalizacji na Postępu
Zmiany w działaniu sygnalizacji na Postępu
Źródło: Klemens Leczkowski / tvnwarszawa.pl

Przy skręcie z ulicy Postępu w Marynarską stanął nowy sygnalizator świetlny. To element zmian, które mają poprawić przepustowość i zmniejszyć korki. Według stowarzyszenia Lepszy Służewiec w ciągu godziny może tędy przejechać niemal 180 aut więcej niż przed wdrożeniem nowych rozwiązań.

W godzinach szczytu na pasie do skrętu z Postępu w Marynarską ustawia się sznur samochodów. Dotychczas kierowcy wyjeżdżający z biurowców w sąsiedztwie, tkwili w korkach. Zdarzała się kolejka tak długa, że przejechać nie mogli też jadący od strony Domaniewskiej i Konstruktorskiej, którzy zamierzali dostać się na wiadukt nad Marynarską.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku na skrzyżowaniu wprowadzono zmiany mające na celu zwiększenie przepustowości. Ich realizację sfinansowali właściciele okolicznych biurowców - firmy Adgar Poland, AFI Europe oraz IAD Investments. Koordynacją tego zadania zajmowali się społecznicy ze stowarzyszenia Lepszy Służewiec. Projekt organizacji ruchu został zatwierdzony przez stołecznych urzędników z Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.

Zmienili sygnalizację świetlną

Najważniejszą zmianą dla kierowców jest pojawienie się nowego sygnalizatora, który umożliwia skręt w prawo z Postępu w Marynarską na zielonym świetle. Wcześniej działała tu tylko tak zwana zielona strzałka, umożliwiająca warunkowy wjazd na skrzyżowanie, po ustąpieniu pierwszeństwa tramwajom. To rozwiązanie było głównym powodem korków.

Stowarzyszenie Lepszy Służewiec podaje w komunikacie prasowym, że dodatkowo zoptymalizowane zostały ustawienia czujników wykrywających ruch tramwajów, a na pasie rozbiegowym w ciągu Marynarskiej ustawiono betonowe wygrodzenia.

- Testy przeprowadzone w styczniu przez analityków z firmy Consultants United wykazały, że dzięki wprowadzonym zmianom przepustowość skrzyżowania wzrosła aż o 43 procent -  podkreśla Jakub Gładysz ze stowarzyszenia Lepszy Służewiec, cytowany w komunikacie.

W ramach testów wykonano pomiary ruchu na skrzyżowaniu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Prowadzono je w szczycie porannym (w godzinach 6-10) i w popołudniowym (14-18). Wyniki wskazują, że przed zmianą przepustowość skrzyżowania wynosiła 414 samochodów na godzinę, a obecnie mogą je pokonać 593 samochody na godzinę, czyli w tym samym czasie przejedzie o 179 aut więcej.

Czytaj także: