Trzy mosty w trzy miesiące. Ten w Baltimore nie był pierwszy

Źródło:
CNN, tvn24.pl

W Baltimore w Stanach Zjednoczonych po uderzeniu kontenerowca zawalił się most. CNN zwraca uwagę, że to już trzecia podobna sytuacja od początku roku. Wcześniej statki towarowe uderzyły w mosty w Chinach i w Argentynie.

Kontenerowiec Dali, pływający pod banderą Singapuru, we wtorek w nocy wbił się w pylon mostu Key nad ujściem rzeki Patapsco, gdy wypływał z portu w Baltimore w kierunku Sri Lanki, we wtorek około godziny 1:30 czasu lokalnego. Nurkowie wyciągnęli z wody ciała dwóch osób, cztery kolejne osoby, które zaginęły, uznano za zmarłe.

Kontenerowiec o długości prawie 300 metrów i szerokości 48 metrów, przed uderzeniem w most zgłosił utratę zasilania i rzucił kotwicę, aby zmniejszyć prędkość. Umożliwiło to władzom zatrzymanie ruchu drogowego na moście i tym samym zapobieżenie większej liczbie ofiar. Katastrofa doprowadziła do zamknięcia portu w Baltimore i "chaosu komunikacyjnego" w okolicy mostu.

Trzy miesiące, trzy mosty

CNN w opublikowanej w środę analizie przypomina, że to trzeci podobny przypadek w tym roku.

Pod koniec lutego statek towarowy uderzył w most Lixinsha na Rzece Perłowej w południowych Chinach - głównym węźle żeglugowym i przemysłowym sercu kraju.

Most rozpadł się na dwie części. Państwowy nadawca CCTV poinformował, że prace nad wzmocnieniem mostu były wielokrotnie przekładane w ostatnich latach, ze względu na obawy przed naruszeniem konstrukcji.

Kilka samochodów, które jechały mostem, wpadło do wody. Zginęło pięć osób, a trzy zostały ranne.

Zniszczony most Lixinsha w ChinachLu Hanxin / Xinhua News Agency / Forum

Miesiąc wcześniej, pod koniec stycznia, ważący ponad 50 000 ton masowiec, który przewoził zboże, uderzył w most Zárate-Brazo Largo na rzece Prana w Argentynie. Pomimo że statek został mocno zniszczony, konstrukcja mostu utrzymała się, nie było ofiar.

Masowiec uderzył w most Zárate-Brazo Largo w ArgentynieAA/ABACA / Abaca Press / Forum

"To nie jest mała szansa, tylko duże prawdopodobieństwo"

Chociaż wypadki te nie były identyczne, "doprowadziły do wzrostu świadomości, że uderzenie statku w most to nie mała szansa, a duże prawdopodobieństwo" - skomentował dla CNN Bassem O. Andrawes, profesor inżynierii strukturalnej z Uniwersytetu w Illinois.

Dodał, że inżynierowie wprowadzają różne rozwiązania, które mają zapobiec lub przynajmniej zminimalizować szkody wyrządzone przez podobne katastrofy. Każdy wypadek, a szczególnie taka seria, jak w ostatnich trzech miesiącach, przyspiesza i nasila wysiłki naukowców - dodał profesor.

Autorka/Autor:ads//mrz

Źródło: CNN, tvn24.pl