TVN24 | Białystok

Zamiast "Jan Gilas" jest "Jan Gitas". Błąd na nagrobku bohatera z września 1939 roku ma być poprawiony 

TVN24 | Białystok

Autor:
tm/
tam
Źródło:
tvn24.pl
Jan Gilas został pochowany na cmentarzu w Lublinie
Jan Gilas został pochowany na cmentarzu w Lublinie Google Earth
wideo 2/5
lublin (2) (1)

"Jan Gitas zginął na posterunku pracy w zarządzie miejskim w Lublinie w dniu 9 IX 1939 roku" - taki napis widnieje na nagrobku mężczyzny, który 82 lata temu wyniósł bombę lotniczą z magistratu w Lublinie. I choć jest lokalnym bohaterem, to tabliczka na jego grobie jest błędna. Mężczyzna nie nazywał się Jan Gitas, a Jan Gilas. Błąd ma być w końcu poprawiony. Wojewoda lubelski stwierdził, że zmiana zapisu jest zasadna.

9 września 1939 roku, podczas niemieckiego nalotu na Lublin, jedna z bomb spadła na ratusz. Przebiła gmach budynku, jednak nie wybuchła. Woźny magistratu Jan Gilas wyniósł ją gołymi rękami na zewnątrz, ratując przebywających w ratuszu ludzi. Chwilę później zmarł. Prawdopodobnie - jak przypuszczają historycy - miał zawał spowodowany stresem.

Bohater spoczywa na lubelskim cmentarzu przy ulicy Unickiej. Jak we wtorek (14 września) napisał "Kurier Lubelski", na jego nagrobku jest literówka w nazwisku.

Miasto zawiadomiło wojewodę

Na nagrobku Jana Gilasa jest błąd w nazwiskuLubelski Urząd Wojewódzki

- Miasto co roku wspomina pana Gilasa, nadaje mu ulice i słusznie. Szkoda jednak, że od kilku lat, mimo wielu maili i próśb, nikt nie jest w stanie zamontować prawidłowej tablicy na jego grobie i ciągle widnieje tam "Gitas" – powiedział, cytowany przez "Kurier Lubelski" pan Piotr, który stwierdził, że już w lipcu 2019 roku napisał o tej sprawie do magistratu.

Jak, w rozmowie z tvn24.pl, mówi Monika Głazik z biura prasowego prezydenta Lublina, nagrobek powstał w 1939 roku. - Wydział gospodarki komunalnej dysponuje dwoma źródłami dotyczącymi grobów wojennych na terenie Lublina. Są to karty informacyjne oraz księgi osób pochowanych. Obydwa te dokumenty zawierają treść zgodną z aktualnym napisem na nagrobku, to jest Gitas – podkreśla.

Magistrat poinformował jednak wojewodę, że na nagrobku jest prawdopodobnie błąd. To urząd wojewódzki jest tu organem decyzyjnym, bo grobami wojennymi opiekuje się państwo.

Służby wojewody: zmiana zapisu zasadna, wystąpił błąd pisarski

Rzecznik wojewody lubelskiego Agnieszka Strzępka mówi, że po przeprowadzeniu analizy dokumentów i rejestrów, stwierdzono że zmiana napisu jest zasadna.

- Nazwisko Jan Gitas widnieje na nagrobku ze względu na wystąpienie błędu pisarskiego. Wojewoda lubelski wydał decyzję zezwalającą na umieszczenie tabliczki z prawidłowo brzmiącym nazwiskiem, to jest Jan Gilas – tłumaczy Strzępka.

OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO >>>

Zmieniona tabliczka zostanie przytwierdzona do krzyża jeszcze w tym roku. Koszty będą zaś pokryte z dotacji celowej przyznanej lubelskiemu magistratowi przez wojewodę.

Autor:tm/ tam

Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Lubelski Urząd Wojewódzki

Pozostałe wiadomości