- Hanna Gronkiewicz-Waltz zachowała stołek w Warszawie, a Dolny Śląsk stracił szansę na trasę S3 - oskarża Prawo i Sprawiedliwość. Ministerstwo transportu szykuje zmiany w programie budowy dróg krajowych na najbliższe lata. Południowa Obwodnica Warszawy ma powstać kosztem innych inwestycji.
Projekt zmian w programie pojawił się na stronach ministerstwa transportu kilka dni temu. Wynika z niego, że droga ekspresowa S3, która miała połączyć Legnicę z Lubawką, wypadła z listy inwestycji, na które w 2013 roku zostaną rozpisane przetargi.
Czesi nie budują...
Jak czytamy w projekcie zmian, inwestycja może poczekać, bo na razie i tak urywałaby się na granicy z Czechami. - Budowa (odcinka - red.) była ściśle uzależniona od stanowiska strony czeskiej o realizacji po ich stronie właściwego odcinka transeuropejskiego korytarza transportowego TEN-T (R11). Wobec ostatecznego stanowiska strony czeskiej, że jego realizacja może się rozpocząć nie wcześniej niż w 2018 r., nie ma uzasadnienia do uruchomienia postępowania przetargowego na tym odcinku S3 jeszcze w 2013 r. - czytamy w dokumencie.
... bo czekają na nas?
Dziennikarze Radia Wrocław ustalili jednak, że strona czeska nie buduje swojej części drogi, bo... czeka na Polaków. Tak przynajmniej twierdzi radny Kralovohradeckiego KrajuMiroslav Vlasak.
Tymczasem miejsce drogi, która miała powstać na Dolnym Śląsku, zajęła w programie trasa S2 między węzłami Puławska - Lubelska czyli fragment tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy i jednocześnie autostrady A2 (która na warszawskim odcinku będzie miała standard drogi ekspresowej). Dokończenie tej inwestycji zapowiedział pod koniec września premier Tusk.
Cena za referendum?
Projekt zmian w programie budowy dróg skrytykowała dolnośląska posłanka Prawa i Sprawiedliwości, Marzena Machałek.
- Niestety, tak jak przewidziałam, S3 to były obiecanki-cacanki Platformy Obywatelskiej. Odcinek Lubawka - Legnica został wykreślony po to, by HGW mogła wygrać. HGW zachowała stołek, a my straciliśmy szansę na S3 – napisała na swoim profilu na portalu społecznościowym.
Nawiązała do tego, że obietnica premiera padła dwa tygodnie przed referendum, które miało zadecydować o przyszłości prezydent Warszawy, Hanny Gronkiewicz-Waltz.
Jest jeszcze szansa
Jak przekonują autorzy projektu, usunięcie drogi S3 z listy nie oznacza jednak rezygnacji z tej inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2014 - 20. Zadanie zostało bowiem zgłoszone do finansowania w ramach instrumentu finansowego UE "Connecting Europe Facility" jako inwestycja transgraniczna.
Drugi, ponad 140-kilometrowy odcinek trasy S3 z Sulechowa do Legnicy, zgodnie z projektem ma powstać do 2016 roku. Przetargi na jego budowę już zostały rozpisane.
Projekt zmian w programie jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Nie wiadomo jeszcze, kiedy przyjmie go rząd.
Autor: ansa/roody / Źródło: TVN24 Wrocław, Radio Wrocław
Źródło zdjęcia głównego: targeo.pl / Wikipedia