Rada Ministrów negatywnie ocenia poselski projekt ustawy, autorstwa Solidarnej Polski, o obniżeniu świadczeń emerytalnych byłych funkcjonariuszy SB i WRON - wynika z projektu stanowiska rządu, do którego dotarła PAP.
W myśl poselskiego projektu podstawa wymiaru świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy SB zmniejszyłaby się z 0,7 proc. do 0,25 proc. za każdy rok służby, a zaoszczędzone pieniądze miałyby trafić jako odszkodowanie do ofiar represji komunistycznych.
Uzasadnienie przyjętych wartości
Projekt został złożony w Sejmie, w sierpniu 2013 r. Posłowie Solidarnej Polskie podkreślają, że ofiary reżimu komunistycznego nie mogą mieć niższych emerytur niż ich oprawcy. W styczniu tego roku projekt został skierowany do I czytania do komisji polityki społecznej i rodziny oraz komisji spraw wewnętrznych, z zaleceniem zasięgnięcia opinii komisji do spraw służb specjalnych.
W projekcie stanowiska rządu zostało podkreślone, że autorzy nie wskazali żadnego uzasadnienia dla przyjętych przez siebie wartości. "Przede wszystkim podkreślenia wymaga fakt, że poselski projekt przewiduje niższą wartość przelicznika dla każdego roku służby poza organami bezpieczeństwa państwa, co nie znajduje żadnego uzasadnienia. W takim przypadku bowiem byli funkcjonariusze bezpieczeństwa państwa mieliby obniżoną emeryturę za całą swoją służbę, nawet jeśli w organach bezpieczeństwa państwa służyli bardzo krótko" - napisano.
Kto jaką dostaje emeryturę i dlaczego?
Od 2010 r. oficerowie cywilnych służb PRL dostają niższe świadczenia - obliczane według wskaźnika w wysokości nie 2,6 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby za lata 1944-1990 - jak wcześniej, lecz 0,7 proc. (przelicznik zwykłej emerytury to 1,3).
Jak przypomniano w projekcie stanowiska rządu, ustawa obniżająca wyższe emerytury byłym funkcjonariuszom SB była przedmiotem prac Trybunału Konstytucyjnego z 24 lutego 2010 r. Trybunał uznał wówczas, że jest ona zgodna z konstytucją. Zakwestionował zaś obniżanie emerytur członkom WRON, ale tylko za okres sprzed wprowadzenia stanu wojennego w 1981 r. "Autorzy poselskiego projektu nie wzięli pod uwagę wskazanego powyżej wyroku Trybunału Konstytucyjnego, co powoduje, iż zaproponowana nowelizacja ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin nie jest właściwa merytorycznie, nawet abstrahując od wysokości zaproponowanego przelicznika" - podkreślono w projekcie stanowiska rządu.
Źle obliczone oszczędności
Jak dodano, wskazane przez projektodawców skutki finansowe, tj. zmniejszenie wydatków budżetu państwa o kwotę około 300 mln zł rocznie, nie znajdują żadnego uzasadnienia w rzeczywistości. "Projektodawcy nie wskazali bowiem metody wyliczenia tych oszczędności ani danych, którymi się przy tych wyliczeniach posługiwali" - wskazano. W czerwcu 2013 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu nie dopuścił do rozpatrzenia skarg byłych funkcjonariuszy SB na polskie przepisy odbierające im wysokie emerytury. Decyzja Trybunału dotyczyła skarg Adama Cichopka i 1627 innych osób przeciwko Polsce, związanych z uchwaloną w 2009 r. tzw. ustawą dezubekizacyjną, która obniżyła emerytury ok. 40 tys. funkcjonariuszy służb specjalnych PRL i dziewięciu członków Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego.
Autor: jl//kdj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock