Prawdziwą rewolucję zafundował poznańskim pasażerom Zarząd Transportu Miejskiego. Od soboty ruszają remonty torowisk na trzech ważnych odcinkach: na ulicach Dąbrowskiego, Pułaskiego i Strzeleckiej. Tramwaje nie dojadą w sumie na cztery pętle tramwajowe na Ogrodach, Piątkowskiej, Połabskiej i Wilczaku. Wróci za to do użytkowania pętla na Dębcu. Tego dnia zacznie obowiązywać także letni rozkład jazdy.
Prace na ulicy Dąbrowskiego trwają już od 11 maja. Teraz wkraczają one w drugi etap, który oznacza niestety większe utrudnienia dla pasażerów. Od soboty prace będą prowadzone także na węźle Dąbrowskiego-Przybyszewskiego, w związku z czym tramwaje zupełnie znikną z drugiej z wymienionych ulic a ulicą Dąbrowskiego dotrą jedynie do Rynku Jeżyckiego.
Od 27 czerwca do 24 lipca prowadzone będą także prace remontowe trakcji na skrzyżowaniu ulicy Pułaskiego i Al. Wielkopolskiej oraz torowiska w rejonie skrzyżowania ulic Pułaskiego i Przepadek. Z ulicy Przepadek nie wjedziemy ani nie wyjedziemy na ulice Pułaskiego. Objazdy dla samochodów wytyczono ulicami Armii Poznań (w kierunku Piątkowa) oraz Pułaskiego i Nowowiejskiego (w stronę centrum).
Do 17 lipca potrwa z kolei remont torowiska na ulicy Strzeleckiej (od ul. Długiej do ul. Strzałowej). Przy okazji w tym miejscu ruszą prace przy budowie przystanków typu "wiedeńskiego" przy pl. Wiosny Ludów i ul. Łąkowej (w kierunku Al. Marcinkowskiego).
Od soboty obowiązywać będzie także letni rozkład jazdy - większość linii tramwajowych i autobusowych kursować będzie co 15 minut.
Zmiany na Dąbrowskiego
Z ruchu tramwajowego wyłączony zostanie kolejny odcinek ulicy Dąbrowskiego - od pętli Ogrody do rynku Jeżyckiego oraz odcinek ulicy Przybyszewskiego od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Trasy linii tramwajowych nr 17 i 18 zostaną skrócone do rynku Jeżyckiego, uruchomiona zostanie autobusowa linia "za tramwaj" T2, zmieni się także trasa linii tramwajowej nr 27 (która zastępuje zawieszone linie nr 2 i 7).
Linia 17
STAROŁĘKA – … – Most Teatralny – Dąbrowskiego – RYNEK JEŻYCKI – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – Most Teatralny – … – STAROŁĘKA
Linia 18
FRANOWO – … – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – RYNEK JEŻYCKI – Dąbrowskiego – Roosevelta – Most Dworcowy – … – FRANOWO
Linia 27
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY
Linia autobusowa T2
OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – RONDO KAPONIERA – Zwierzyniecka – Mickiewicza – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Szamarzewskiego – Szpitalna – OGRODY
Trzy pętle bez tramwajów
Z ruchu tramwajowego zostaną wyłączone trasy tramwajowe z mostu Teatralnego do pętli Piątkowska, Połabska i Wilczak. Zawieszone zostaną linie tramwajowe: 3 (na całe lato), 4, 9, 10 i 11. Uruchomione zostaną natomiast nowe linie tramwajowe nr: 28 i 29 oraz autobusowe linie "za tramwaj" T10 i T11.
Z uwagi na prace remontowe na ul. Pułaskiego autobusy linii nr 68, 69, 71, 905 i nocna 235 skierowane zostaną objazdem przez ulice: Pułaskiego i Nowowiejskiego.
Linia 28
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956r – Wierzbięcice – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac C. Ratajskiego – 23 Lutego – plac Wielkopolski – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA
Linia 29
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – most św. Rocha – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA
Linia autobusowa T10
RONDO KAPONIERA – Zwierzyniecka – Mickiewicza – Dąbrowskiego – Roosevelta - Pułaskiego – Winogrady – Murawa – RONDO SOLIDARNOŚCI – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – RONDO KAPONIERA
Linia autobusowa T11
PIĄTKOWSKA – Piątkowska – Koronna – Sokoła – Szydłowska – Wołyńska – Wojska Polskiego – Nad Wierzbakiem – Al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – RONDO KAPONIERA – Zwierzyniecka – Mickiewicza – Dąbrowskiego – Roosevelta – Pułaskiego – Al. Wielkopolska – Nad Wierzbakiem – Wojska Polskiego – Wołyńska – Szydłowska – Piątkowska – PIĄTKOWSKA
Zamiast Strzelecką - przez Rataje
Obie kursujące normalnie ulicą Strzelecką linie tramwajowe - 2 i 9 - będą zawieszone. Linia 27, która zastępuje "dwójkę" pojedzie przez most Dworcowy. Połączenie centrum z Wildą i Dębcem zapewni linia 29, która jednak pojedzie dużo dłuższą trasą przez rondo Rataje i trasę kórnicką. Od mostu Teatralnego, linia ta będzie kursować po trasie linii 11 do Starołęki.
Remontowany odcinek ul. Strzeleckiej będzie niedostępny dla ruchu pojazdów. W celu dojazdu do ul. Zielonej odcinek ul. Strzeleckiej od ul. Półwiejskiej do ul. Zielonej będzie dwukierunkowy, a na zwężonym odcinku w rejonie skrzyżowania z ul. Strzałową wprowadzony zostanie ruch wahadłowy sterowany tymczasową sygnalizacją świetlną. Ulica Strzałowa na odcinku od ul. Długiej do ul. Strzeleckiej będzie dwukierunkowa (bez wyjazdu na ul. Strzelecką). Objazd remontowanego odcinka ul. Strzeleckiej wyznaczono ulicami: Długą, Ogrodową, Piekary, Święty Marcin do pl. Wiosny Ludów.
Linia nr 27
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956r.– Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY
Linia nr 29
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956r.– Górna Wilda – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Most św. Rocha – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA
Przystankowa rewolucja
Od soboty wprowadzone zostają zmiany w przystankach w Poznaniu, Luboniu, Puszczykowie oraz gminach Dopiewo, Komorniki, Kórnik, Mosina, Rokietnica. Kilkadziesiąt przystanków stanie się przystankami "na żądanie". Pasażerowie, którzy będą chcieli na nich wysiadać, będą musieli sygnalizowali chęć opuszczenia autobusu naciskając właściwy przycisk wewnątrz pojazdu. Natomiast pasażerowie oczekujący na tych przystankach na przyjazd autobusu powinni stanąć w takim miejscu, by być widocznym dla kierowcy i zasygnalizować ręką intencję wejścia do pojazdu.
- Przystanki, które do tej pory były "stałe", a z dniem 27 czerwca staną się przystankami "na żądanie", zostały wybrane w wyniku przeprowadzonej analizy wymiany pasażerskiej. To miejsca, w których wsiada lub wysiada najmniej pasażerów albo ruch odbywa się w wybranych godzinach. Zmiany mają na celu usprawnienie przewozów. Liczba przystanków nie zwiększy się - tłumaczy Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Dodatkowo dwa przystanki "na żądanie" - "Katowicka" na ulicy Baraniaka oraz "Sempołowskiej" na ulicy Opolskiej, zamienione zostaną na przystanki stałe.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: targeo.pl / tvn24