Ośmioro kandydatów już w niedzielę powalczy o fotel prezydenta Krakowa. Wśród nich są zarówno doświadczeni politycy, jak i osoby debiutujące w tym środowisku. Konrad Berkowicz, Łukasz Gibala, Marek lasota, Tomasz Leśniak, Jacek Majchrowski, Marta Patena, Sławomir Ptaszkiewicz i Andrzej Graniwid Sikorski opowiadają portalowi tvn24.pl, jak chcą rozwiązać najważniejsze dla stolicy Małopolski problemy.
W majowym referendum krakowianie opowiedzieli się przeciwko organizacji igrzysk zimowych w Krakowie, ale równocześnie opowiedzieli się za budową metra i rozwojem sieci ścieżek rowerowych.
Kwestie te powinny być kluczowe w programach wyborczych kandydatów, którzy 16 listopada będą konkurować o zaufanie mieszkańców miasta i fotel prezydenta grodu Kraka. Problemy z komunikacją zbiorową, czy niewystarczająca infrastruktura dla rowerzystów to nie jedyne bolączki Krakowa. Miasto od lat walczy ze smogiem. W ostatnim czasie zmaga się także z problemem agresywnych pseudokibiców. O recepty na te problemy zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Krakowa.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Obecny prezydent zwiększył zadłużenie miasta niemal trzykrotnie - do ok. 2 mld złotych. Gdyby zrezygnować z WSZELKICH inwestycji w Krakowie i całe pieniądze przeznaczyć tylko na budowę jednej linii metra, budowalibyśmy ją ok. 20 lat! Fakt, że odbyło się kuriozalne referendum, w którym mieszkańcy wyrazili naturalną chęć posiadania metra, jest absurdem na miarę naszych czasów, co bo to referendum wiążące władze miasta do realizacji projektu. Szczęśliwie nie ma terminu wybudowania metra, więc możemy je wybudować, podobnie jak zrealizować obowiązek wprowadzania euro w Polsce, choćby do 2080 roku.
Najważniejszą z realnych inwestycji komunikacyjnych dla Krakowa jest dokończenie trzeciej obwodnicy, które pomoże wyprowadzić sporą część ruchu z centrum Krakowa. Bardzo ważne dla północnej części Krakowa jest dokończenie S-7. Za to odpowiada Rząd, więc prezydentem Krakowa powinien być ktoś z Nowej Prawicy, która niebawem będzie w koalicji rządzącej.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa przeciwsmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Niezależnie od wyroku funkcjonuje system dopłat do wymian piecyków, więc walka ze smogiem pod kątem wymiany urządzeń grzewczych na nowocześniejsze jest faktem. Miasto tak czy inaczej dysponuje budżetem, który na mocy centralnej ustawy jest zmuszone przeznaczyć na cele ekologiczne - ten jest stosunkowo sensowny, więc należy to kontynuować.
Nie można jednak zapominać o innych czynnikach wpływających na smog, jak na przykład korki. Fakt, że dopłaty do piecyków opłacają się producentom nowoczesnych urządzeń grzewczych powoduje, że w akcjach informacyjnych wszystkie inne czynniki są pomijane. Trzeba przywrócić szerszą perspektywę walki ze smogiem.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Powinien i jest chroniony. Afera wokół skrawka, który inwestor miał prawo zabudować jest burzą w szklance wody. Istniejące tereny zielone trzeba chronić, nie ulegając jednocześnie absurdalnym protestom i żądaniom pseudoekologów, którzy wykorzystując tzw. ekoterroryzm działają na rzecz zdobycia korzyści majątkowych i przeszkadzają w naturalnym rozwoju miasta.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? A czy trzeba ograniczyć liczbę kafejek internetowych, w obliczu uzależnień od internetu i gier komputerowych? Nie - i nic by to nie dało. Pół kilometra więcej, by dostać butelkę wódki, nie jest dla alkoholika powodem do ograniczenia picia. Ograniczanie liczby sklepów z alkoholem to utrudnianie życia normalnym mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom. Efektem mogą być co najwyżej hordy pijaków wędrujące po mieście i picie alkoholu w - siłą rzeczy - większych grupach naturalnie tworzących się pod mniej licznymi monopolowymi.
Mniej sklepów z alkoholem, to większe grupy pijących i zakłócających porządek publiczny.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Nie przeszkadzać przedsiębiorcom w tworzeniu miejsc pracy nadmierną biurokracją, wysokimi podatkami lokalnymi i trudnościami inwestycyjnymi. Brak miejsc pracy sprzyja patologiom społecznym. Ci, którzy wyjechali na Wyspy do pracy i zarabiają godne pieniądze przestali sprawiać problemy. Trzeba iść w kierunku stworzenia w Krakowie warunków podobnych do tych w Londynie. Nie wszystko da się zrobić na poziomie samorządowym, ale można wiele: choćby obniżając podatki lokalne, w niektórych przypadkach do kwoty bliskiej zeru, w istocie je likwidując.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Obie te inwestycje się nie wykluczają. Ta druga jest już realizowana, pierwsza jest w fazie bardzo wstępnej. Na pytanie o metro odpowiadam zwykle: tak, ale... To "ale" dotyczy trzech kwestii. Pierwsza to planowane trasy – na dzień dzisiejszy dla mnie nie do przyjęcia. Metro ma sens, jeśli trasy w jak największym stopniu przebiegają po liniach prostych. Druga sprawa to pytanie, czy metro powinno przebiegać pod, czy nad ziemią. Dla mnie cały sens budowy metra polega na tym, że jest szybkie, bezkolizyjne i nie ingeruje w przestrzeń miasta. Więc jeśli metro, to metro podziemne. Trzecia kwestia to sposób finansowania. Moim zdaniem pomysł, który pojawił się niedawno ze strony obecnych władz miasta, żeby metro budować wspólnie z partnerem komercyjnym, jest co najmniej ryzykowny – bo samorząd straci wtedy kontrolę nad polityką cenową. Mieliśmy już tego przykład z parkingiem przy Placu na Groblach, gdzie prywatny inwestor, który wybudował go w ramach koncesji, dyktuje horrendalne ceny. Nie znam też przykładu żadnego europejskiego miasta, w którym metro finansowane było w taki sposób. Uważam, że na tę inwestycję trzeba pozyskać pieniądze unijne – tak, jak było w przypadku metra warszawskiego. Finalnie na pytanie, czy w najbliższych latach w Krakowie budować metro, powinni odpowiedzieć mieszkańcy. Bo patrząc realistycznie na możliwości finansowe trzeba się liczyć z tym, że będziemy musieli wybierać – na przykład między metrem a domknięciem obwodnic.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Po pierwsze, sprawa trafiła w tej chwili do Naczelnego Sądu Administracyjnego, więc nie jest jeszcze ostatecznie rozstrzygnięta. Ale oczywiście trzeba się liczyć z tym, że zakaz finalnie zostanie uchylony. Póki co wykorzystuję możliwości, jakie daje mi mandat poselski – wspólnie z moimi prawnikami pracujemy nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które pozwolą na wprowadzanie tego rodzaju zakazów już na poziomie gmin. Wówczas Rada Miasta mogłaby go przyjąć uchwałą. Natomiast jeśli zostanę prezydentem, to dwa podstawowe kroki, jakie podejmę w tej kwestii, będą związane z dopłatami do wymiany pieców oraz rozbudową miejskiej sieci ciepłowniczej. W tym roku w Krakowie pieniądze przeznaczone na dopłaty do wymiany skończyły się przed połową roku – obecne władze miasta nie przewidziały oczywistego, czyli tego, że po uchwaleniu zakazu liczba wniosków radykalnie wzrośnie. Chcę, żeby w ciągu 4 lat na dopłaty przeznaczyć 400 mln zł, z czego 100 milionów pochodziłoby z budżetu miasta, a resztę pozyskamy z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków unijnych. Drugi priorytet to czterokrotne przyspieszenie rozbudowy sieci MPEC. W tej chwili ta miejska spółka przyłącza do sieci zaledwie 20 budynków rocznie, to stanowczo za mało. Co więcej, dla bardzo wielu krakowian, zwłaszcza tych, którzy mieszkają w domach jednorodzinnych, MPEC jest niedostępny – spółka tłumaczy się nieopłacalnością rozbudowy sieci. Nie można również pomijać emisji spalin jako drugiego – po niskiej emisji – źródła smogu. Sądzę, że realizacja mojego sztandarowego postulatu – czyli wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla płacących podatki w Krakowie – spowoduje, że wielu mieszkańców przesiądzie się z własnego samochodu do tramwaju czy autobusu. Chcę też, żeby dodatkową i realną alternatywą dla auta stał się wreszcie w Krakowie rower – dlatego planuję zwiększyć wydatki na infrastrukturę rowerową do 20 mln zł rocznie. Poza tym priorytetem w moim programie transportowym jest rozwój transportu szynowego i wymiana autobusów na elektryczne. Zamierzam też wprowadzić szereg preferencji dla samochodów elektrycznych, jak choćby otwarcie dla nich buspasów czy darmowe parkowanie w centrum miasta. Te wszystkie rozwiązania transportowe sprawią, że liczba samochodów na krakowskich ulicach spadnie, a tym samym zmniejszy się emisja spalin. Ale i korki.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Stanowczo tak. Nie znam innego dużego miasta w Polsce, które mogłoby się pochwalić tak nieprawdopodobnie pięknym miejscem w zasadzie w samym centrum. Zakrzówek powinien stać się bezpiecznym, zadbanym i ogólnodostępnym miejskim parkiem. Podobnych terenów jest zresztą w Krakowie wiele – czyli zielonych miejsc, które mogłyby służyć mieszkańcom, ale grozi im zabudowa. Dlatego zamierzam chronić te tereny w planach zagospodarowania przestrzennego, a także przeznaczyć w 4 lata 200 mln zł na wykup działek i tworzenie nowych parków.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Moim zadaniem problemem nie jest liczba sklepów, ale fakt, że ich okolice nie są monitorowane i wystarczająco patrolowane przez mundurowych, a także to, że dzisiaj bezkarnie sprzedaje się w nich alkohol nieletnim i nietrzeźwym. I to trzeba zmienić. Dlatego, jeśli zostanę prezydentem, liczba patroli na krakowskich ulicach radykalnie wzrośnie – zarówno tych policyjnych, dzięki kupieniu dodatkowych 100 etatów policyjnych, jak i Straży Miejskiej, w wyniku jej reorganizacji, polegającej m.in. na przesunięciu większej liczby strażników na ulice. Uważam także, że należy bardziej ostrożnie wydawać koncesje – czyli absolutnie nie przedłużać ich w przypadkach sklepów, w których doszło do przypadków alkoholu nieletnim czy nietrzeźwym.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? To prawda, w ubiegłym roku pisano o Krakowie "miasto maczet", a przez kilka ostatnich lat Kraków był niechlubnym liderem największych polskich miast, w którym popełniano najwięcej rozbojów w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców. Uważam, że podstawowym narzędziem do poprawy bezpieczeństwa – a także poczucia bezpieczeństwa mieszkańców – są widoczne i częste patrole, zwłaszcza w peryferyjnych częściach miasta, takich jak Nowa Huta czy Kurdwanów. Dlatego planuję kupienie od Policji 100 dodatkowych etatów – i będą to policjanci pracujący wyłącznie w terenie. Druga kwestia, o której wspomniałem już przed chwilą, to reorganizacja Straży Miejskiej. Dzisiaj na ulicach pracuje zaledwie 100 z ponad 400 strażników, a dodatkowo wydaje się, że ich priorytetowym zadaniem jest wystawianie mandatów za złe parkowanie. Te priorytety trzeba zmienić, trzeba nimi uczynić dbanie o porządek i bezpieczeństwo. Trzecia kwestia to oświetlenie – w Krakowie jest mnóstwo miejsc kompletnie nieoświetlonych nocą, jak niektóre przystanki czy Bulwary Wiślane. Ich oświetlenie również poprawi bezpieczeństwo. I ostatnia, czwarta rzecz – monitoring, ale taki, który nie narusza prywatności, czyli z wykorzystaniem systemu INDECT. To nowe narzędzie, opracowane przez naukowców m. in. z krakowskiej AGH. Ma dwie kluczowe funkcjonalności: po pierwsze, system sam wykrywa niebezpieczne sytuacje – np. podniesienie ręki do ciosu czy wyjęcie noża, a po drugie – dopóki nic złego się nie dzieje, osoby pojawiające się na ekranie są anonimowe, ich twarze są zamazane. Uważam, że dzięki łącznemu wprowadzeniu tych czterech rozwiązań poziom bezpieczeństwa w Krakowie w krótkim czasie wyraźnie się poprawi.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Metro wydaje się być poza zasięgiem budżetu miasta. Wykonamy niezbędne analizy. Proponuję SKA z podziemnym odcinkiem pod Alejami Trzech Wieszczów.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Będziemy kontynuować program likwidacji niskiej emisji. Dodatkowo zbudujemy program termomodernizacji budynków.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Tak.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Zdecydowanie zmniejszyć ilość punktów sprzedaży alkoholi, zwłaszcza tych działających przez całą dobę. Stosować przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i stanowczo kontrolować sprzedaż alkoholu nieletnim i nietrzeźwym. Włączę do działań Miejski Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Wystarczy, że służby będą odważnie egzekwować przepisy prawa i stosować działania prewencyjne.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Między innymi ze względu na wysokie koszty budowy (według ostatnich szacunków około 7-12 mld zł) i utrzymania (około 175 mln złotych rocznie za najdłuższą linię, podczas gdy w tej chwili utrzymanie wszystkich tramwajów i autobusów kosztuje rocznie ok. 400 mln zł), jestem sceptycznie nastawiony do pomysłu budowy metra w Krakowie. Metro - ze względu na kosztochłonność - będzie realizowane kosztem istniejącej sieci tramwajowej i autobusowej.
Nawet przy założeniu, że uda się pozyskać środki unijne na jego budowę, konieczny będzie trudny w tej chwili do oszacowania wkład własny i znacząco wzrosną koszty utrzymania całego układu komunikacyjnego. Skutkiem tego mogą być podwyżki cen biletów przy jednoczesnej likwidacji części linii i ograniczeniu częstotliwości kursowania tramwajów i autobusów.
W tym kontekście dużo bardziej efektywnym rozwiązaniem wydaje się doinwestowanie tramwaju i Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która może służyć między innymi do obsługi połączeń między północą i południem oraz wschodem i zachodem Krakowa. Chociaż za SKA odpowiada przede wszystkim Urząd Marszałkowski, to rolą gminy będzie budowa przystanków i obsługa stacji przez linie dowozowe komunikacji miejskiej.
Jednak, w związku z wynikiem referendum, władze miasta są zobowiązane do przeprowadzenia studium wykonalności metra, które będzie uwzględniało różne warianty rozbudowy układu komunikacyjnego. Dopiero po zrealizowaniu studium i analizie możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania będzie można podjąć decyzję, która będzie opierała się na konkretnych danych.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Warto pamiętać, że uchwała, mimo wyroku WSA, nadal obowiązuje (czekamy teraz na decyzję NSA). Problem polega na tym, że wyrok WSA może niekorzystnie wpływać na motywację mieszkańców do wymiany pieców. Dlatego konieczna jest większa aktywność władz Krakowa i uzupełnienie polityki antysmogowej o program termomodernizacji domów jednorodzinnych i kamienic. W tej chwili polityka antysmogowa nie uwzględnia sytuacji osiedli domów jednorodzinnych (np. Skotnik czy Swoszowic) i mieszkańców centrum, którzy w większości korzystają z pieców na paliwa stałe. System dotacji na termomodernizację pozwoli na znaczące przyspieszenie decyzji mieszkańców o wymianie pieców, obniżenie kosztów ogrzewania po wymianie nawet o 50% i pobudzenie lokalnej gospodarki. Środki na termomodernizację można pozyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Gmina powinna też lobbować na rzecz uwzględnienia ich w Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Zdecydowanie tak i w związku z tym z naszej listy do Rady Miasta startuje najbardziej znana obrończyni Zakrzówka: Cecylia Malik. Zakrzówek jest wyjątkowym miejscem na mapie Polski i może stać się wizytówką miasta. To obszary cenne przyrodniczo i świetne miejsce do rekreacji. Dlatego władze Krakowa powinny zrobić wszystko, by Zakrzówek był zadbany i otwarty dla mieszkańców.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Kraków jest w tej chwili drugim po Warszawie miastem w Polsce pod względem liczby punktów sprzedaży alkoholu. Jego dostępność bezpośrednio przekłada się na problemy z bezpieczeństwem i - co wykazują badania - uzależnienia. Do tego dochodzi problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Uważam, że miasto powinno w związku z tym prowadzić odpowiedzialną politykę ograniczania liczby całodobowych sklepów z alkoholem.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Nie ma łatwej odpowiedzi na antagonizm pomiędzy kibicami Wisły i Cracovii. Jako Kraków Przeciw Igrzyskom proponujemy przede wszystkim długofalowe działania integracyjne na wczesnym etapie szkoły podstawowej, które będą polegać między innymi na łączonych „zielonych szkołach”, wspólnych zawodach sportowych i zapraszaniu do szkół piłkarzy z różnych klubów piłkarskich. Postulujemy też stworzenie we współpracy z ekspertami w zakresie pedagogiki systemu wsparcia nauczycieli, rodziców i opiekunów uczniów w celu podwyższenia ich kompetencji wychowawczych oraz umiejętności w zakresie przeciwdziałania przemocy i rozwiązywania konfliktów
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Moim zdaniem rozbudowa sieci tramwajowej, na którą czekają mieszkańcy krakowskich osiedli szczególnie na północy miasta. Metro zgodnie z wolą krakowian wyrażoną w referendum jest obecnie na etapie analiz, by wybrać optymalny przebieg linii i finansowanie. Kolejka aglomeracyjna jest zadaniem województwa, które miasto mocno popiera, jako dopełnienie komunikacji miejskiej, a także wspiera finansowo budując przystanki.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Zamierzam być konsekwentnym. Nadal będziemy finansować wymianę pieców węglowych, a także wyrównywać różnicę w rachunkach za ogrzewania najuboższym mieszkańcom miasta.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Zakrzówek jest chroniony. Tereny wokół zalewu zostały objęte ochronnymi planami zagospodarowania przestrzennego, które gwarantują, że będzie w tym miejscu zieleń. Jesteśmy w trakcie rozmów z właścicielami terenów przyległych do zbiornika na tematy wymiany tych terenów z gminą. W przyszłości planuję urządzić tam park.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Zaproponowałem zmniejszenie liczby koncesji, by nie powstawały nowe całodobowe sklepy z alkoholem, szczególnie na osiedlach, gdzie są dla mieszkańców bardzo uciążliwe. Wystąpiłem także do ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego z propozycją podjęcia działań legislacyjnych zmienianych ustawę o wychowaniu w trzeźwości, które to dawałyby gminom prawo ograniczania godzin sprzedaży alkoholu.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Maczeta nie zastąpiła Lajkonika, choć media nad tym usilnie pracują. W dniu, w którym w Krakowie wydarzyła się tragedia, popełniono w Polsce bodajże trzy inne zabójstwa. Tylko wydarzenie w Krakowie było tak szczegółowo analizowane w mediach. To wszystko sprawia, że Kraków ma problem nie tyle z bezpieczeństwem ( bo to wg statystyk policyjnych poprawia się i nie jest u nas gorzej niż w innych dużych miastach), ale z poczuciem bezpieczeństwa. Dlatego miasto włącza się w finansowanie dodatkowych paroli policyjnych i współfinansowanie zakupu sprzętu dla policji. Niedawno przekazaliśmy 20 nowych radiowozów. Będziemy też rozwijać sieć monitoringu.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Szybka Kolej Aglomeracyjna, bo krótszy czas budowy i w dużej części finansuje Marszałek Małopolski (my dofinansowujemy infrastrukturę miejską: przystanki, parkingi i drogi dojazdowe).
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pani walczyć ze smogiem? Kraków walczy ze smogiem od lat 90-tych a nie tylko na podstawie uchwały Sejmiku. Rozpoczęte działania należy kontynuować: wymiana palenisk (zachęta finansowa dla mieszkańców), sprzątanie ulic ze szkodliwego pyłu, zmniejszenie korków (spaliny), edukacja ekologiczna. Prezydent Miasta Krakowa złożył projekt uchwały Rady Miasta Krakowa (wg druku 2167):w sprawie przyjęcia Programu Ograniczania Niskiej Emisji dla Miasta Krakowa, której celem jest usprawnienie procedury przyznawania i rozliczania dotacji.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Tak. Powinien powstać na tym terenie park.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Całodobowe sklepy z alkoholem mogą być (i są w wielu miejscach, szczególnie na osiedlach) uciążliwe dla mieszkańców. Wtedy zaproponować monitoring, bo doświadczenie pokazuje, że wtedy uciążliwość się zmniejsza. Aby ograniczyć ilość punktów sprzedaży należy przedłożyć Radzie Miasta Krakowa stosowny projekt uchwały i tylko ona może podjąć takie decyzje.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Pierwsze słyszę, aby został zmieniony symbol Krakowa. Oczywiście w naszym mieście mają miejsce rozboje, ale nie jesteśmy na mapie Polski miejscem wyróżnionym, statystycznie maleje przestępczość, a mieszkańcy maja coraz większe poczucie bezpieczeństwa. Przypadki z maczetą są smutnym wydarzeniem. Chcemy w mieście ich unikać. Proponujemy dodatkowe patrole policyjne i wzmożone Straży Miejskiej. Duże znaczenie przypisuję prewencji.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Szybka kolej aglomeracyjna. Może ruszyć niemal natychmiast. Wymaga znaczenie mniej nakładów i jest rozwiązaniem dla osób dojeżdżających spoza Krakowa.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Będę się starał stworzyć dużą koalicję Krakowa i Gmin ościennych do likwidacji palenisk. Myślę że możemy stworzyć program wraz z Urzędem Marszałkowskim, WFOŚ. Pozyskać środki rzędu 300 mln zł aby zlikwidować paleniska w Krakowie i okolicy. Tylko wtedy będziemy mogli oddychać pełną piersią i czystym powietrzem.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Walczyłem o to aby wzdłuż ul. Św. Jacka nie powstała zabudowa. Wprowadzenie tam możliwości budowy dodatkowych 1000 mieszkań niczemu dobremu nie służy i mocno skomplikuje życie tamtejszym mieszkańcom.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Jak? Ograniczając liczbę pozwoleń na sprzedaż alkoholu w tej formie.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Większą konsekwencją działań porządkowych. Szybszą reakcją na zgłoszenia naruszenia porządku (do 10 min), determinacją w utrzymaniu czystości.
1. Metro czy szybka kolejka aglomeracyjna? Która z inwestycji, i dlaczego, jest ważniejsza dla Krakowa? Szybka kolejka aglomeracyjna jest ważniejsza niż budowa metra. Szybka kolej uzupełnia transport publiczny w postaci tramwajów i autobusów, natomiast metro jest bardzo drogie w budowie i kosztowne w eksploatacji. Proponuję rozpatrzenie, wzorem niektórych miast świata np. w Anglii, aby tramwaj miejski był dostosowany do torów kolejowych.
2. Sejmik Wojewódzki uznał, że ustawa antysmogowa, która od 2018 roku zakazałaby palenia w piecach węglem jest nieważna. Jak w związku z tym zamierza Pan walczyć ze smogiem? Pytanie Uważam, że pytanie nie jest precyzyjne. To nie Sejmik Wojewódzki Małopolski w Krakowie, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Zamierzam walczyć ze smogiem poprzez wymianę pieców i doprowadzenie sieci ciepłowniczej MPC. W przyszłości ogrzewanie poprzez wody termalne, a nadwyżka przetwarzana w energię świetlną. Walka z zanieczyszczeniem spalinami przez samochody.
3. Czy Zakrzówek powinien być chroniony przed zabudową? Zakrzówek powinien być użytkiem ekologicznym pełniącym rolę rekreacyjną dla mieszkańców Krakowa.
4. Całodobowe sklepy z alkoholem – czy trzeba ograniczyć ich ilość w mieście? Całodobowe sklepy z alkoholem powinno się ograniczyć w takim stopniu, aby to nie zagrażało finansom Krakowa, a także nie zaszkodziło rynkowi pracy. Można tego dokonać, poprzez określenie ilości tych sklepów i w których rejonach te sklepy powinny działać.
5. Maczeta zastąpiła lajkonika i stała się smutnym symbolem Krakowa. Jak to zmienić? Trzeba ograniczać bezrobocie, stworzyć warunki dla sportu jak i kultury, tworzyć modę na ekologiczny i sportowy tryb życia dla młodzieży.
Autor: MMW/PS/KMK / Źródło: TVN 24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Kraków