Wiele osób na stałe mieszka gdzie indziej niż pod adresem swojego zameldowania. Co zrobić, aby móc zagłosować w gminie, w której się mieszka? Czasu na złożenie wniosku i dopełnienie formalności jest coraz mniej. - Właściwie taki ostatni bezpieczny termin to jest wtorek po świętach - podkreśla w TVN24 Katarzyna Korowczyk z Urzędu Miasta w Łodzi.
7 kwietnia Polacy wybiorą członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich, a także wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Tam, gdzie głosowanie w sprawie wyboru wójtów, burmistrzów i prezydentów miast nie przyniesie rozstrzygnięcia, 21 kwietnia przeprowadzona zostanie druga tura głosowania.
Głosowanie poza miejscem zameldowania
Ze względu na lokalny charakter wyborów samorządowych, w ich przypadku niemożliwe jest jednak skorzystanie z zaświadczenia do prawie o głosowania, uprawniającego do oddania głosu w dowolnym lokalu w kraju. Nie da się także jednorazowo zmienić miejsca oddania głosu ze względów takich jak np. podróż.
Jedyną możliwością, by zagłosować w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania, jest w tym przypadku złożenie wniosku o zmianę stałego obwodu głosowania. Teoretycznie wniosek w tej sprawie można składać przez cały rok, jednak urzędy zastrzegają na jego rozpatrzenie 5 dni. Tym samym to ostatnia chwila, aby zdążyć ze złożeniem wniosku przed tegorocznymi wyborami samorządowymi.
- Urząd ma na rozpatrzenie takiej sprawy i wydanie decyzji administracyjnej pięć dni, więc jeżeli państwo chcą głosować na terenie wybranego miejsca w Polsce (...) czas na złożenie wniosku jest bardzo krótki. Właściwie taki ostatni bezpieczny termin to jest wtorek po świętach (wielkanocnych - red.) - wyjaśniła w poniedziałek na antenie TVN24 Katarzyna Korowczyk, dyrektorka wydziału organizacyjnego UM w Łodzi.
Wybory samorządowe 2024. Jak zmienić miejsce głosowania?
Kto i jak może złożyć wniosek o zmianę stałego obwodu głosowania? O zmianę ubiegać się mogą wyłącznie osoby, które na co dzień zamieszkują gminę inną niż ta, w której posiadają stały meldunek, jak choćby niektórzy studenci.
Można zrobić to zarówno w urzędzie gminy, którą się zamieszkuje, jak i online. Do urzędu gminy należy się udać z dokumentem tożsamości oraz wypełnionym wnioskiem. Wzór wniosku można pobrać tutaj. Chcąc złożyć wniosek w formie online, trzeba z kolei wejść na podstronę serwisu gov.pl, a następnie kliknąć "złóż wniosek". To spowoduje automatyczne przekierowanie do serwisu moj.gov.pl.
Po zalogowaniu się profilem zaufanym wnioskujący zostanie poproszony o dołączenie plików potwierdzających, pod jakim adresem mieszka. Może być to umowa najmu, oświadczenie właściciela mieszkania, rachunek za prąd z danymi wnioskującego, bądź karta mieszkańca. Ponadto we wniosku będzie trzeba podać właściwy adres zamieszkania oraz złożyć podpis elektroniczny.
Zmiana stałego obwodu głosowania nie następuje automatycznie. Urząd, do którego złożony zostanie wniosek, musi bowiem najpierw zweryfikować, czy wnioskujący rzeczywiście mieszka pod danym adresem.
Zmiana miejsca zameldowania
Rozwiązaniem problemu może być też zmiana miejsca stałego zameldowania na gminę, w której mieszka się na co dzień. - Można zrobić to przy pomocy usługi elektronicznej, która umożliwia jednoczesne dopisanie do rejestru wyborców w stałym obwodzie głosowania na terenie miasta, które się zamieszkuje - tłumaczył na antenie TVN24 Wojciech Kasprzak, dyrektor wydziału organizacyjnego urzędu miasta w Poznaniu. Meldunek zmienić też można osobiście, w urzędzie gminy. W obu przypadkach konieczne jest jednak przedłożenie konkretnych dokumentów. Ich szczegółowy wykaz znajduje się tu.
W przypadku posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów zameldowanie w urzędzie następuje od ręki. Osoby meldujące się przez internet otrzymają natomiast meldunek od razu tylko, jeśli są właścicielami lokalu, w którym się meldują, mają do niego inny tytuł prawny, lub są ujęte w jego księdze wieczystej i posiadają na to odpowiednią dokumentację.
Inaczej wygląda to w przypadku osób, które przykładowo wynajmują lokal, w którym chcą się zameldować. Wówczas zameldowanie otrzymają dopiero wtedy, gdy urzędnik zweryfikuje przesłane przez nich internetowo dokumenty. To, ile może potrwać weryfikacja, zależy od konkretnego przypadku. Osoby, które chcą mieć pewność, że otrzymają zameldowanie przed wyborami, powinny więc się spieszyć.
ZOBACZ TEŻ: Kto i jak może głosować korespondencyjnie
Źródło: TVN24.pl