Ruszył remont torowiska między Dworcem Wileńskim a Żeraniem Wschodnim. Torowisko jest wyłączone z ruchu. Uruchomiono komunikację zastępczą. Z utrudnieniami muszą liczyć się także kierowcy. Prace potrwają dwa miesiące.
W poniedziałek rano pracom przyglądał się nasz reporter. - Tory są zrywane w kilku miejscach, między innymi przy skrzyżowaniu ulic 11 Listopada i Inżynierskiej - relacjonuje Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl.
Jak dodaje reporter, zastępcze linie autobusowe, wprowadzone na czas remontu, nie są zatłoczone. - Na przystankach nie ma tłumu pasażerów. Zagubionym osobom pomagają informatorzy Zarządu Transportu Miejskiego - mówi.
Zmiany dla pasażerów
Od niedzieli 30 sierpnia tramwaje nie jeżdżą od Dworca Wileńskiego do pętli Żerań Wschodni oraz do pętli Czynszowa (czyli ulicami 11 Listopada, Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty, Rembielińską, Annopol oraz Stalową) oraz od ronda Starzyńskiego do ronda Żaba (czyli ul. Starzyńskiego).
Na Bródnie, na ul. Matki Teresy z Kalkuty, po wschodniej stronie przystanków zamontowany został rozjazd do zawracania tramwajów.
Od poniedziałku - 31 sierpnia pojazdy dwukierunkowe dojeżdżają od strony ronda Starzyńskiego.
W czasie pierwszego etapu przebudowy zawieszone zostało kursowanie linii 3, 4, 23, 25 i 41. Pasażerów przewożą trzy zastępcze linie autobusowe i dwukierunkowe tramwaje. Linia 1 obsługiwana jest - tak jak podczas remontu na ulicy Grójeckiej linia 79 - tramwajami dwukierunkowymi.
Od niedzieli 30 sierpnia, w związku z montażem rozjazdu, "jedynka" kursuje na trasie skróconej do pętli RATUSZOWA-ZOO. Od poniedziałku - 31 sierpnia linia 1 wyjechała na trasę: BUDOWLANA - Odrowąża – Starzyńskiego – most Gdański – Okopowa – Towarowa – Grójecka – BANACHA.
W godzinach szczytu "jedynka" podjeżdża na przystanki co cztery minuty, pomiędzy godzinami szczytu co sześć minut, a w weekendy co około 7 - 8 minut.
Uruchomione zostały również dwie tramwajowe linie uzupełniające. Linie 23 i 25 zostały zastąpione linią 73, a linie 3 i 4 – linią 74. Tramwaje kursują w godzinach szczytu co osiem minut, pomiędzy nimi co 12, a w weekendy co 15 minut. Linie 73 i 74 jeżdżą trasami:
73 BANACHA - Grójecka – Al. Jerozolimskie – al. Zieleniecka – Targowa – al. Solidarności – Wolska – Młynarska – Obozowa – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO,
74 GOCŁAWEK – Grochowska – Targowa - al. Solidarności – Marszałkowska – Puławska – WYŚCIGI.
Taka organizacja potrwa do 20 września.
Autobusy zamiast tramwajów
Pasażerowie mogą skorzystać również z trzech autobusowych linii zastępczych: Z-3, Z-4 i Z-5. Linia Z-4 kursuje tylko w godzinach szczytu, czyli od godziny 6 do 10 i od godziny 14.30 do 20. Autobusy podjeżdżają na przystanki co cztery minuty w godzinach szczytu oraz co pięć minut pomiędzy godzinami szczytu i w weekendy. Jeżdżą trasami:
Z-3 ŻERAŃ WSCHODNI – Annopol – Rembielińska – Matki Teresy z Kalkuty – Odrowąża – Starzyńskiego – Jagiellońska – DW. WILEŃSKI,
Z-4 SUWALSKA – Łabiszyńska – Łojewska – Chodecka – Kondratowicza – Rembielińska – Matki Teresy z Kalkuty – Św. Wincentego – Trocka – Radzymińska - DW. WILEŃSKI,
Z-5 ŻERAŃ WSCHODNI – Annopol – Rembielińska – MATKI TERESY Z KALKUTY.
Utrudnienia dla kierowców
Utrudnienia związane z remontem torowiska odczuwają także kierowcy. Od niedzieli 30 sierpnia zamknięta jest ul. 11 Listopada pomiędzy ul. Targową a ul. Inżynierską. Plac budowy znajduje się na skrzyżowaniu z ul. Inżynierską i z tego powodu nie można przeciąć ul. 11 Listopada.
Dla kierowców wyznaczono objazdy ul. Targowa – Ratuszowa – 11 Listopada. Na tej ostatniej (pomiędzy ulicami Inżynierską i Ratuszową) został wprowadzony ruch dwukierunkowy. Tak będzie do 18 września.
Przez dwa tygodnie, od 30 sierpnia do 13 września, samochody nie mogą korzystać także z przejazdu przez tory tramwajowe i ul. Rembielińską pomiędzy ulicą Bartniczą a Wyszogrodzką. Ulica Bartnicza stała się ślepa, a ul. Wyszogrodzką można dojechać do skrzyżowania i rozjechać się w ul. Rembielińską.
Objazd dla zamkniętego odcinka ul. Bartniczej zostanie poprowadzony ul. Poborzańską.
Do 13 września zamknięta dla ruchu jest południowa jezdnia ul. Bazyliańskiej na skrzyżowaniu z ul. Rembielińską. Tramwajarze przebudowują tam przejazd przez torowisko. Kierowcy jadący w obu kierunkach mogą poruszać się jedynie jezdnią północą.
21 września - 23 października
Harmonogram prac na kolejne tygodnie wygląda następująco:
21 września całkowicie wyłączony zostanie ruch tramwajowy na powyższych trasach. Przestanie kursować także tramwaj dwukierunkowy.
Od 10 października tramwaje będą dojeżdżały do pętli Czynszowa. Od 24 października przywrócony zostanie ich normalny ruch.
2-3 listopada - 15 listopada
Remont pętli Annopol, tramwaje będą jeździły do pętli Żerań Wschodni.
65 mln złotych ma kosztować w sumie przebudowa trasy tramwajowej na odcinku od Dworca Wileńskiego do Żerania Wschodniego. 31 mln złotych pochodzić będzie z dofinansowania unijnego. Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że środki pozwolą na stworzenie nowoczesnej trasy – zmodernizowane zostaną przejazdy drogowe, do wymiany pójdzie kilka kilometrów torów, poprawione będą także trakcję i układ zasilania. Modernizacja obejmie także 34 platformy przystankowe, które zostaną wydłużone i przystosowane do tramwajów niskopodłogowych.
Tak o planowanych pracach opowiadał w połowie sierpnia Andrzej Franków z ZTM-u:
jk/ran