Budowa linii tramwajowej do Wilanowa to nie tylko tory, które połączą dwie dzielnice, ale również reorganizacja układu drogowego w kilku punktach. W niektórych zmian będzie całkiem sporo. Tramwaje Warszawskie pokazały kilkanaście map, które szczegółowo pokazują, jak będzie wyglądać okolica realizowanej inwestycji. Na planach widać, w których miejscach znajdą się przystanki, jak zmieni się organizacja ruchu, a także, gdzie zostaną posadzone nowe drzewa i krzewy.
Skrzyżowanie Puławskiej i Goworka
W tym miejscu trasa tramwaju do Wilanowa połączy się z istniejącym torowiskiem wzdłuż Puławskiej. Tramwaje będą skręcać zarówno od strony placu Unii Lubelskiej, jak i Starego Mokotowa. Ponadto utworzone zostaną rozjazdy w kierunku Rakowieckiej, gdzie w kolejnych latach linia zostanie rozbudowana w kierunku Ochoty i Woli.
Przystanek dla jadących w kierunku Wilanowa powstanie za zakrętem, w ciągu ulicy Goworka, na wysokości obecnego przystanku autobusowego. Z kolei przystanek w kierunku Śródmieścia dla tramwajów z Wilanowa i górnego Mokotowa będzie wspólny. Powstanie na Puławskiej pomiędzy Goworka a zjazdem w Waryńskiego.
Zmieni się też układ drogowy. Kierowcy jadący od strony Śródmieścia, z Waryńskiego będą mieć do dyspozycji cztery pasy – dwa do jazdy prosto w Puławską oraz dwa do lewoskrętu w Goworka (dotychczas były trzy). Ponadto pojawi się nowe przejście dla pieszych przez Puławską usytuowane po północnej stronie Goworka, które umożliwi dojście do przystanku tramwajowego w kierunku Śródmieścia.
Spacerowa
Linia tramwajowa będzie poprowadzona środkiem Spacerowej. Tramwajarze przewidują w tym miejscu zielone torowisko. Jezdnia w kierunku placu Unii Lubelskiej zostanie zwężona do jednego pasa. Obok powstaną miejsca parkingowe. Pas rowerowy zostanie zlikwidowany. Zastąpi go dwukierunkowa droga rowerowa oddzielona od jezdni pasem zieleni oraz chodnikiem.
W kierunku skrzyżowania Belwederskiej z Gagarina zachowane zostaną dwa pasy ruchu. Zlikwidowany natomiast zostanie niebezpieczny lewoskręt od strony ulicy Klonowej w kierunku Belwederskiej.
Skrzyżowanie Spacerowa-Belwederska-Gagarina
Na skrzyżowaniu Spacerowej, Belwederskiej oraz Gagarina zaplanowano dla tramwajów wszystkie relacje skrętne. Przystanek w kierunku Wilanowa będzie usytuowany w ciągu ulicy Belwederskiej. Będą się tam zatrzymywać również autobusy, które za skrzyżowaniem zostaną skierowane na torowisko. Natomiast przystanek dla tramwajów jadących z Wilanowa i Sielc powstanie w ciągu Spacerowej. Z kolei tramwaje jadące na Sielce zatrzymają się już na Gagarina, na wysokości bocznej bramy Łazienek Królewskich. W ciągu ulicy Gagarina będą osobne przystanki dla tramwajów i autobusów.
Skrzyżowanie Belwederska-Chełmska-Dolna-Sobieskiego
Wspólny przystanek dla tramwajów i autobusów jadących w kierunku Wilanowa będzie usytuowany po północnej stronie skrzyżowania, a w kierunku Śródmieścia – po południowej. Autobusy jadące z Wilanowa zjadą z torowiska na jezdnię na wysokości ulicy Nabielaka.
Ponadto na mapach widać dodatkowe zatoki autobusowe w tych samych miejscach, gdzie funkcjonowały przed rozpoczęciem budowy linii tramwajowej.
Jezdnia w ciągu Belwederskiej i Sobieskiego zostanie zwężona do dwóch pasów w obu kierunkach. Układ przejść dla pieszych na skrzyżowaniu pozostanie bez zmian.
Skrzyżowanie Sobieskiego-Ludwika Van Beethovena
Autobusy i tramwaje zatrzymają się na jednym przystanku przy skrzyżowaniu z ulicą Kostrzewskiego. Dojście do niego zapewnią zebry usytuowane przy skrajach platformy przystankowej. Za skrzyżowaniem z Beethovena autobusy zjadą na jezdnie. Tutaj rozpoczyna się już fragment zielonego torowiska.
Odcinek Idzikowskiego-Czarnomorska
Przystanki tramwajowe w obu kierunkach zostały zaplanowane na północ od skrzyżowania z Idzikowskiego. Przystanki autobusowe przy skrzyżowaniach z Idzikowskiego oraz Sikorskiego pozostaną w tych samych miejscach, co przed rozpoczęciem inwestycji.
Kolejne dwa przystanki tramwajowe powstaną przy skrzyżowaniu z Mangalia i Czarnomorską. Przy drugiej krzyżówce wygodne przejście przez jezdnię i dojście do przystanków zyskają piesi. Funkcjonująca tu kładka zostanie zlikwidowana.
Skrzyżowanie Sobieskiego-św.Bonifacego
W tym miejscu perony tramwajowe zostaną usytuowane po obu stronach skrzyżowania. Dla składów jadących w kierunku Śródmieścia – po stronie północnej, a do Wilanowa – po południowej. W tym miejscu zostaną utworzone rozjazdy pod przyszłą linię w kierunku Stegien wzdłuż ulicy św. Bonifacego.
Układ przystanków autobusowych i przejść dla pieszych pozostanie bez zmian.
Odcinek Św. Bonifacego-Nałęczowska
Zlikwidowana zostanie kładka na wysokości skrzyżowania Sobieskiego z Iberyjską. W jej miejsce powstanie naziemne przejście dla pieszych z dojściami do przystanków autobusowych. Kolejna zebra zostanie wyznaczona na wysokości ulic Iwonickiej oraz Portofino.
Przystanki tramwajowe będą zlokalizowane przy skrzyżowaniu Sobieskiego z Nałęczowską i Śródziemnomorską. Dojście do peronów będzie możliwe również z przejścia na wysokości Iwonickiej dzięki chodnikowi wytyczonemu po obu stronach torowiska.
Skrzyżowanie Sobieskiego-Wilanowska
Przy Instytucie Psychiatrii i Neurologii zostanie zlikwidowana kładka. Tak jak w poprzednich przypadkach zastąpi ją naziemne przejście dla pieszych. Z poziomu tej zebry będzie możliwe dojście na przystanki tramwajowe przy skrzyżowaniu Sobieskiego z Wilanowską. Z projektu wynika, że przystanek w kierunku Śródmieścia będzie wspólny dla tramwajów i autobusów, które zjadą z torów tuż za zebrą przy instytucie. W kierunku Wilanowa autobusy i tramwaje odjadą z osobnych przystanków. Układ przejść dla pieszych nie zmieni się.
Odcinek Wilanowska-Branickiego
Torowisko na końcowym, wilanowskim odcinku będzie poprowadzone środkiem alei Rzeczypospolitej. Na tym fragmencie zaplanowano dwa przystanki na wysokości ulic: Oś Królewska oraz Klimczaka. W obu przypadkach platformy peronowe zostaną usytuowane po przeciwnych stronach skrzyżowania.
Przystanek końcowy bez pętli powstanie przed skrzyżowaniem alei Rzeczypospolitej z ulicą Branickiego.
Na jezdniach alei Rzeczypospolitej zostaną zachowane pod dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Tramwaj na Sielce
Elementem budowy tramwaju do Wilanowa jest odnoga torów w ciągu Gagarina prowadząca na Sielce. Inwestycja jest realizowana wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, które w tym miejscu budują kolektor Mokotowski bis.
Torowisko w ciągu Gagarina będzie zielone. Projektanci zaplanowali tu jedną parę przystanków przy skrzyżowaniu z ulicą Sielecką. W kierunku Śródmieścia peron będzie zlokalizowany po zachodniej stronie skrzyżowania, w kierunku Czerniakowskiej – po wschodniej. Przystanki autobusowe zostaną w swoich dawnych lokalizacjach.
Przy skrzyżowaniu z Sielecką pojawi się dodatkowe przejście dla pieszych, które umożliwi dojście na przystanek w kierunku Śródmieścia.
Ostatni, końcowy przystanek bez pętli powstanie przed skrzyżowaniem Gagarina i Czerniakowskiej. Dojście do peronów będzie możliwe dzięki przejściom dla pieszych zlokalizowanych przy skrzyżowaniach z Czerską i Czerniakowską. Dodatkowa "zebra" powstanie po zachodniej stronie Czerskiej.
Z przeorganizowanej w związku z budową linii tramwajowej ulicy Gagarina skorzystają rowerzyści. Po północnej stronie ulicy powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa oddzielona od jezdni pasem zieleni. Przed rozpoczęciem inwestycji cykliści byli zmuszeni jechać po jezdni.
Tramwaj do Wilanowa - kiedy powstanie
Nowa trasa do Wilanowa będzie mieć około 9 kilometrów długości. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. Ratusz zaznacza, że to o wiele krócej niż pokonanie tej samej trasy samochodem – kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut.
Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r. Łączna wartość robót budowlanych to ponad 685 milionów złotych.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl