Na początku ubiegłego tygodnia drogowcy złożyli dokumentację powykonawczą do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Dopiero po jej pozytywnym wyniku zostanie wydane pozwolenie na użytkowanie. Nadzór budowlany dopatrzył się jednak braków w dokumentacji i wezwał wykonawcę do ich uzupełnienia. W tej chwili inspektorzy analizują dostarczoną przez GDDKiA dokumentację, dopiero po jej dokładnym sprawdzeniu będzie możliwe przeprowadzenie ostatecznej kontroli w terenie.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA poinformowała we wtorek PAP, że nadal trwa procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie w WINB. - Ponadto wykonawca przygotowuje się do wdrożenia stałej organizacji ruchu. W weekend będzie prowadził prace związane z wykonaniem docelowego oznakowania poziomego i pionowego nad tunelem, wzdłuż ulicy Płaskowickiej - podała.
- Jeżeli w tym tygodniu otrzymamy niezbędne decyzje, a wykonawca zakończy przygotowania do wprowadzenia stałej organizacji ruchu, jest możliwe oddanie do ruchu ursynowskiego odcinka S2 w poniedziałek 20 grudnia - zapowiedziała Tarnowska.
Wdrażanie stałej organizacji ruchu w rejonie tunelu
W poniedziałek wieczorem "Gazeta Stołeczna" informowała, że GDDKiA wyznaczyła już termin wprowadzenia stałej organizacji ruchu. W tej sprawie do ratusza dotarło pismo od wykonawcy nowego odcinka firmy Webuild (dawne Astaldi), która informuje, że w piątek 17 grudnia, zacznie wprowadzać stałą organizację ruchu. Ma to polegać na oddaniu "w układzie docelowym" Płaskowickiej wraz ze skrzyżowaniami przy: Gandhi, Pileckiego, Stryjeńskich, Braci Wagów, Lanciego, Cynamonowej i Rosoła.
"Stołeczna" podawała ponadto, że z pisma wynika, iż oddzielnie ma być wdrożony projekt stałej organizacji ruchu "dla obszaru w kompetencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", czyli tunelu oraz węzłów Ursynów Zachód i Wschód. Według rozmówców gazety, potrwa to przez cały najbliższy weekend, bo "jest trochę roboty ze znakami i malowaniem". - Obstawiam, że tunel otworzą 20 grudnia. To jest data, którą najczęściej ostatnio słyszałem - powiedział gazecie burmistrz Ursynowa Robert Kempa (PO).
Inny informator gazety, stołeczny samorządowiec, jest podobnego zdania i precyzuje, że tunel zostanie otwarty 20 grudnia w samo południe: - Trzeba się spodziewać najwyższego kierownictwa, tego całego aparatu z rządu. Z miasta nikogo na razie nie zapraszają tak jak na otwarcie mostu przed rokiem. 20 grudnia to przecież ostatni dzień jesieni, a ostatnio w GDDKiA mówili, że tunel na pewno będzie otwarty jesienią.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Burmistrz zapowiada otwarcie nowego odcinka Branickiego
W rejonie nowej trasy ekspresowej toczy się również długo wyczekiwana miejska inwestycja - budowa 130-metrowego odcinka ulicy Branickiego, który połączy Wilanów z ulicą Płaskowickiej na Ursynowie oraz czekającym na uruchomienie ursynowskim odcinkiem POW. Spodziewana data 20 grudnia pojawiła się już w piątek, kiedy burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski zapowiedział, że otwarcie nowego fragmentu ulicy nastąpi wraz z oddaniem do użytku tunelu POW. "Planujemy otwarcie nowego odcinka wraz z tunelem w POW, czyli prawdopodobnie do 20 grudnia" - poinformował na Facebooku.
Jak dodał, w związku z przedłużeniem ulicy Branickiego Zarząd Transportu Miejskiego zamierza po przerwie świątecznej uruchomić nowe linie autobusowe. Mają one rozpocząć kursowanie po 10 stycznia 2022 roku. Linia 319 ma łączyć Wawer, Wilanów i Ursynów, natomiast linia 263 będzie zapewniała połączenie Wilanowa z Ursynowem.
Szwankował system wentylacji tunelu
Wcześniej przeciągały się odbiory straży pożarnej. W połowie października pierwsza decyzja strażaków w sprawie POW była negatywna, bo wentylacja w tunelu podczas testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych. Usterkę miał jeden z sześciu wentylatorów, konieczne było odesłanie go do Portugalii. Ostatecznie odbiory wentylacji przeciwpożarowej w tunelu strażacy zakończyli 3 grudnia. - Wydaliśmy pozytywną opinię bezpieczeństwa przeciwpożarowego - mówił wówczas brygadier Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej.
Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa - Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to około 4,6 miliarda złotych, z czego blisko 1,7 miliarda złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Autorka/Autor: mp,kk/r
Źródło: tvnwarszawa.pl, Gazeta Stołeczna
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA / Krzysztof Nalewajko