- Jest możliwe oddanie do ruchu ursynowskiego odcinka S2 w poniedziałek 20 grudnia - zapowiedziała we wtorek Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wszystko uzależnione jest od decyzji nadzoru budowlanego i tempa prac wykonawcy przy wdrażaniu docelowej organizacji ruchu.
Na początku ubiegłego tygodnia drogowcy złożyli dokumentację powykonawczą do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Dopiero po jej pozytywnym wyniku zostanie wydane pozwolenie na użytkowanie. Nadzór budowlany dopatrzył się jednak braków w dokumentacji i wezwał wykonawcę do ich uzupełnienia. W tej chwili inspektorzy analizują dostarczoną przez GDDKiA dokumentację, dopiero po jej dokładnym sprawdzeniu będzie możliwe przeprowadzenie ostatecznej kontroli w terenie.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA poinformowała we wtorek PAP, że nadal trwa procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie w WINB. - Ponadto wykonawca przygotowuje się do wdrożenia stałej organizacji ruchu. W weekend będzie prowadził prace związane z wykonaniem docelowego oznakowania poziomego i pionowego nad tunelem, wzdłuż ulicy Płaskowickiej - podała.
- Jeżeli w tym tygodniu otrzymamy niezbędne decyzje, a wykonawca zakończy przygotowania do wprowadzenia stałej organizacji ruchu, jest możliwe oddanie do ruchu ursynowskiego odcinka S2 w poniedziałek 20 grudnia - zapowiedziała Tarnowska.
Wdrażanie stałej organizacji ruchu w rejonie tunelu
W poniedziałek wieczorem "Gazeta Stołeczna" informowała, że GDDKiA wyznaczyła już termin wprowadzenia stałej organizacji ruchu. W tej sprawie do ratusza dotarło pismo od wykonawcy nowego odcinka firmy Webuild (dawne Astaldi), która informuje, że w piątek 17 grudnia, zacznie wprowadzać stałą organizację ruchu. Ma to polegać na oddaniu "w układzie docelowym" Płaskowickiej wraz ze skrzyżowaniami przy: Gandhi, Pileckiego, Stryjeńskich, Braci Wagów, Lanciego, Cynamonowej i Rosoła.
"Stołeczna" podawała ponadto, że z pisma wynika, iż oddzielnie ma być wdrożony projekt stałej organizacji ruchu "dla obszaru w kompetencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", czyli tunelu oraz węzłów Ursynów Zachód i Wschód. Według rozmówców gazety, potrwa to przez cały najbliższy weekend, bo "jest trochę roboty ze znakami i malowaniem". - Obstawiam, że tunel otworzą 20 grudnia. To jest data, którą najczęściej ostatnio słyszałem - powiedział gazecie burmistrz Ursynowa Robert Kempa (PO).
Inny informator gazety, stołeczny samorządowiec, jest podobnego zdania i precyzuje, że tunel zostanie otwarty 20 grudnia w samo południe: - Trzeba się spodziewać najwyższego kierownictwa, tego całego aparatu z rządu. Z miasta nikogo na razie nie zapraszają tak jak na otwarcie mostu przed rokiem. 20 grudnia to przecież ostatni dzień jesieni, a ostatnio w GDDKiA mówili, że tunel na pewno będzie otwarty jesienią.
Burmistrz zapowiada otwarcie nowego odcinka Branickiego
W rejonie nowej trasy ekspresowej toczy się również długo wyczekiwana miejska inwestycja - budowa 130-metrowego odcinka ulicy Branickiego, który połączy Wilanów z ulicą Płaskowickiej na Ursynowie oraz czekającym na uruchomienie ursynowskim odcinkiem POW. Spodziewana data 20 grudnia pojawiła się już w piątek, kiedy burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski zapowiedział, że otwarcie nowego fragmentu ulicy nastąpi wraz z oddaniem do użytku tunelu POW. "Planujemy otwarcie nowego odcinka wraz z tunelem w POW, czyli prawdopodobnie do 20 grudnia" - poinformował na Facebooku.
Jak dodał, w związku z przedłużeniem ulicy Branickiego Zarząd Transportu Miejskiego zamierza po przerwie świątecznej uruchomić nowe linie autobusowe. Mają one rozpocząć kursowanie po 10 stycznia 2022 roku. Linia 319 ma łączyć Wawer, Wilanów i Ursynów, natomiast linia 263 będzie zapewniała połączenie Wilanowa z Ursynowem.
Szwankował system wentylacji tunelu
Wcześniej przeciągały się odbiory straży pożarnej. W połowie października pierwsza decyzja strażaków w sprawie POW była negatywna, bo wentylacja w tunelu podczas testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych. Usterkę miał jeden z sześciu wentylatorów, konieczne było odesłanie go do Portugalii. Ostatecznie odbiory wentylacji przeciwpożarowej w tunelu strażacy zakończyli 3 grudnia. - Wydaliśmy pozytywną opinię bezpieczeństwa przeciwpożarowego - mówił wówczas brygadier Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej.
Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa - Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to około 4,6 miliarda złotych, z czego blisko 1,7 miliarda złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: tvnwarszawa.pl, Gazeta Stołeczna
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA / Krzysztof Nalewajko