Chodzi o 700-metrowy fragment długiej na pięć kilometrów ulicy. Górczewska od Syreny do Młynarskiej zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów. - Te zmiany w żaden sposób nie pogorszą warunków ruchowych - zapewnia dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. Urzędnicy zaznaczają też, że przy planowaniu zmian, nie zapomnieli o bezpieczeństwie.
Zgodnie z zapowiedziami miasta na przebudowywanym odcinku Górczewskiej - od ulicy Syreny do Młynarskiej mają powstać nowe chodniki, drogi dla rowerów, nowe miejsca parkingowe, czy zieleń dzięki czemu ulica zyska "prawdziwie śródmiejski charakter". Wszystkie prace przy przebudowie Górczewskiej są skoordynowane z budową drugiej linii metra.
- Ten wolski odcinek Górczewskiej, który dzisiaj [w czwartek - red.] zaczynamy remontować, zyska taki charakter, jaki był komunikowany przez ostatnie miesiące. Piękna śródmiejska ulica, dwa pasy w każdą stronę, ścieżka rowerowa, zieleń, miejsca parkingowe - wyliczał na czwartkowym briefingu wiceprezydent stolicy Robert Soszyński.
Górczewska zwężona do dwóch pasów
Jak przyznał, nowa Górczewska na wskazanym odcinku zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdą stronę, ale jej przepustowość ma zostać zachowana - Zawsze mamy zwolenników, którzy twierdzą, że ulica jest za wąska, i drugą partię, która twierdzi, że ulica jest za szeroka. Jestem przekonany, że ta ulica przekona do siebie wszystkich - stwierdził.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski dodał, że "naturalnym przedłużeniem Górczewskiej w kierunku do centrum jest ulica Leszno, która ma przekrój dwupasowy". - Tak naprawdę ten trzeci pas na Górczewskiej nie poprawiał, ani nie pogarszał w żaden sposób płynności dla całego obszaru - mówił Puchalski. Jego zdaniem, miejsca determinujące płynność ruchu w tym rejonie to Rondo Kercelak i skrzyżowanie Młynarskiej z Wolską "skrajnie niedostosowane do potrzeb osób pieszych". - Tam docelowo chcemy wyznaczać przejścia naziemne - zapowiedział.
- Spokojny jestem o zmiany na Górczewskiej. One w żaden sposób nie pogorszą warunków ruchowych, bo układ ten jest tak wydajny, jak miejsca o których mówiłem - zaznaczył dyrektor ZDM-u.
Głosy przeciw
Innego zdania jest część mieszkańców, którzy obawiają się, że zwężenie ulicy do dwóch pasów spowoduje utrudnienia w ruchu. - Myślę, że zamiast zwężać ulicę Górczewską z trzech do dwóch pasów ruchu powinno się pomyśleć nad tym jak poprawić przepustowość na sąsiadujących ulicach, gdzie już dziś tworzą się korki - oceniła jedna z mieszkanek Górczewskiej Katarzyna Bracha.
Puchalski zastrzegł: - Nie wszystkim te zmiany się podobają, ale mam nadzieję, że wszyscy będziemy zadowoleni z nich po remoncie.
Rozszerzona strefa płatnego parkowania
Dodał, że prace, które rozpoczęły się w czwartek obejmują odcinek od Płockiej w kierunku zachodnim i podkreślił, że chce, aby ten odcinek został zrealizowany jeszcze w tym roku. Kolejne trzy etapy przebudowy będą realizowane w przyszłym roku i mają zakończyć się do jego trzeciego kwartału.
- Jesteśmy też po serii spotkań z mieszkańcami w sprawie rozszerzenia ewentualnego strefy płatnego parkowania. Mieszkańcy bardzo liczą też na nowe miejsca parkingowe, których na tej ulicy przybędzie. Będzie ich ponad 100 - poinformował.
Dyrektor stołecznego Biura Mobilności i Transportu Michał Domaradzki podkreślił, że przebudowując tę ulicę miasto pamięta również o bezpieczeństwie. - Przebudowa sygnalizacji, wybudowanie nowych sygnalizacji, nowoczesne detekcje. Dbamy o to, aby piesi mogli bezpiecznie przekraczać oba pasy ruchu - zaznaczył Domaradzki.
Zieleń i antysmogowe chodniki
Urzędnicy zaznaczają, że na przebudowywanym odcinku od Syreny do Młynarskiej pojawi się nowe, energooszczędne oświetlenie, zieleń oraz granitowe krawężniki. Po stronie północnej drogowcy wybudują ścieżkę rowerową. Nowością mają być również antysmogowe chodniki z udogodnieniami dla osób niewidomych i niedowidzących, a osoby niepełnosprawne zyskają rampy najazdowe przy miejscach parkingowych raz pochylnie prowadzące do przystanków komunikacji miejskiej.
Jak przekonywali urzędnicy, na poprawę bezpieczeństwa wpłynie też wytyczenie dodatkowego przejścia i przejazdu rowerowego ze światłami przy Tyszkiewicza oraz przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu z Płocką. Ma być ona wyposażona w automatyczna detekcję i zostać zsynchronizowana z pozostałymi skrzyżowaniami, co doprowadzi do do upłynnienia ruchu.
Większa część Górczewskiej nadal pozostanie szeroka. Zmiany dotyczyć będą jedynie 700-metrowego odcinka 5-kilometrowej ulicy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl