W grudniu 2022 roku zakończyła się konserwacja żeliwnych balustrad, znajdujących się na antresoli chóru oraz ambony w kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy Krakowskim Przedmieściu 62. Niepozorna świątynia, znana szerzej jako kaplica Res Sacra Miser, wtapia się w pierzeje budynków na wysokości Skweru Hoovera, ale skrywa prawdziwe skarby.
Wspomniane balustrada i ambona pochodzą z XIX wieku. Zostały umieszczone we wnętrzach między 1825 a 1845 rokiem na ścianach pokrytych XVIII-wiecznymi freskami. Przed przystąpieniem do prac konserwatorskich wszystkie odlane z żeliwa elementy pomalowane były na kolor kremowy. Przez lata wraz ze zmianą wystroju wnętrza kościoła przemalowywano je co najmniej sześć razy. Przez to detal ornamentów był nieczytelny.
Detalom przywrócono oryginalny kolor
Finezyjny ażurowy ornament udało się odsłonić po usunięciu nawarstwień farby. Detale, obecne w kaplicy, przywrócono również do oryginalnego, czarnego koloru. Zyskała go balustrada oraz żeliwny kosz ambony. Konserwacji poddano także drewniany baldachim ambony, który był pomalowany na czarno. Farba zawierała grafit, aby imitować metal. Dekorujące baldachim promienie glorii i rzeźbioną gołębicę pokryto złotem płatkowym i srebrem.
Jak zauważyło Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, wtórna, kremowa kolorystyka nie prezentowała się korzystnie w historycznym wnętrzu. Obecnie ciemne, żeliwne elementy stanowią znaczący akcent wystroju kościoła.
Ale to nie koniec renowacji kaplicy. "W 2023 roku rozpocznie się konserwacja rzeźb i obrazów ołtarza głównego. Zakres już wykonanych prac przybliża moment, kiedy to niezwykłe wnętrze będzie mogło być udostępnione szerszej publiczności" - zapowiada ratusz.
Kaplica powstała w XVII wieku
Kościół powstał w 1664 roku w dawnej sali jadalnej pałacu Adama Kazanowskiego jako kościół klasztorny karmelitanek bosych. To obiekt o wyjątkowej wartości artystycznej i historycznej, zwłaszcza, że jako jedna z niewielu warszawskich świątyń przetrwała działania wojenne bez większych zniszczeń.
Wykonane prace są kontynuacją współfinansowanego od 2016 roku, ze środków miasta kompleksowego projektu konserwatorskiego całego wnętrza. W 2022 roku remont wsparto sumą 98 tysięcy złotych.
W ubiegłych latach zakończono konserwację dekoracji malarskich sklepienia. Na ścianach odsłonięto freski z czasów karmelitanek bosych z pierwszej połowy XVIII wieku, które zostały zamalowane w latach 60. XX wieku.. Zakonserwowano też znajdujące się nad galeriami, namalowane wprost na tynku, obrazy olejne z drugiej połowy XIX wieku.
Pisaliśmy także o pracach w Katedrze Metropolitarnej:
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków