Stare auta nie wjadą do centrum. Ruszają konsultacje w sprawie strefy czystego transportu

Odbędą się konsultacje społeczne w sprawie strefy czystego transportu
Prezydent Trzaskowski o strefie czystego transportu
Źródło: TVN24
W połowie 2024 roku w stolicy ma zacząć funkcjonować strefa czystego transportu. Nie wjadą do niej diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe, mające więcej niż 27 lat. Zaproponowany kształt strefy ma być dyskutowany z mieszkańcami. W środę ruszają konsultacje społeczne.

Ratusz już od pewnego czasu planuje wdrożenie w Warszawie strefy czystego transportu. Urzędnicy mówili o tym między innymi w kwietniu ubiegłego roku, gdy prezentowali raport dotyczący emisji spalin z pojazdów, którego wnioski miały posłużyć jako punkt wyjścia do opracowania strefy z ograniczeniami wjazdu dla aut najmocniej zanieczyszczających powietrze.

Ruszają konsultacje

Zarówno obszar strefy czystego transportu w stolicy, terminy jej wprowadzania, jak i wymogi czy też wyjątki dla wybranych grup osób czy pojazdów, będą przedmiotem konsultacji społecznych, które potrwają do 25 kwietnia. Udział w nich mogą wziąć wszyscy. Jest to także okazja do zadawania pytań i rozmowy na temat ewentualnych obaw i wątpliwości, które mogą towarzyszyć zapowiadanym zmianom.

Najbliższe spotkanie konsultacje odbędzie się już w środę w Miejscu Aktywności Lokalnej przy Grójeckiej 109, w godzinach 16.00 - 20.00. Kolejne terminy spotkań zaplanowano w tych samych godzinach: 16 marca w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej przy alei Armii Ludowej 9, 29 marca w Centrum Kreatywności Targowa, przy ulicy Targowej 56 oraz 12 kwietnia w Centrum Promocji Kultury Praga-Południe przy Podskarbińskiej 2.

Można też uczestniczyć w spotkaniach organizowanych online na YouTube – można dyskutować na czacie albo połączyć się i zabrać głos w trakcie. Zapisać można się pod adresem mailowym sct@um.warszawa.pl. Najbliższe spotkanie odbędzie się 22 marca o godzinie 17.30.

Uwagi można przesłać również:

poprzez formularz: https://docs.google.com/.../1FAIpQLSfjpre2vYFVCs.../viewform mailem na adres: sct@um.warszawa.pl

Szczegóły na temat konsultacji: https://konsultacje.um.warszawa.pl/sct.

Czym jest strefa czystego transportu?

Strefa czystego transportu jest wydzielonym obszarem, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (określane fachowo jako normy Euro). Normy te są bezpośrednio powiązane z datą produkcji pojazdu. W Polsce jeszcze do niedawna nie było przepisów umożliwiających tworzenie takich stref, ale od dawna funkcjonowały one w Europie - obecnie jest ich ponad 320, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. Pierwszym miastem, które przyjęło uchwałę w sprawie wdrożenia takiego rozwiązania, jest Kraków. Nowe przepisy będą tam obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Projekt strefy zaprezentował też pod koniec ubiegłego roku Wrocław. Teraz dołącza do nich Warszawa.

Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty, a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa. "Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Kopińska, Wawelska, aleja Armii Ludowej, aleja Stanów Zjednoczonych, Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej - aż do alei Prymasa Tysiąclecia" - czytamy w komunikacie urzędu miasta.

Strefa czystego transportu - proponowane granice
Strefa czystego transportu - proponowane granice
Źródło: Urząd m.st. Warszawy

Będą wyjątki

Z analiz ratusza wynika, że wprowadzenie pierwszego etapu (w 2024 roku) będzie dotyczyło dwóch procent aut, a w kolejnych etapach: 9, 16, 23 i 27 procent. "W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie" - zapowiadają urzędnicy.

Oczywiście będą też wyjątki. W strefie będą mogły poruszać się samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne, np. śmieciarki, oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto zastanawia się nad wprowadzeniem wyłączeń czasowych na przykład w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.

Strefa czystego transportu - etapy wdrażania
Strefa czystego transportu - etapy wdrażania
Źródło: Urząd m.st. Warszawy

Rada Warszawy będzie mogła decydować o tym, by w przyszłości zwiększać strefę bądź zmieniać zasady jej funkcjonowania. Korekty będą konsultowane z mieszkańcami.

Strefę będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawnionym, starym samochodem (bez odpowiedniej nalepki) będzie groził mandat w wysokości 500 złotych. Ratusz ma też plan honorowania oznaczeń z innych miast. To znaczy, że nalepki z Krakowa czy Wrocławia będą ważne również w stolicy.

Czytaj także: