Jest propozycja nazwy dla kładki budowanej nad Wisłą

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowego
Budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę (marzec 2022 r.)
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Nazwa "Most przyjaźni polsko-ukraińskiej" dla budowanej kładki pieszo-rowerowej, która połączy Pragę ze Śródmieściem, pojawiła się w petycji przekazanej do Rady Warszawy przez dwie organizacje samorządowe. "To idealny sposób na wyeksponowanie pozytywnych stosunków między naszymi narodami" - zaznaczyli autorzy petycji.

Z petycją o nadanie nazwy budowanej obecnie kładce pieszo-rowerowej nad Wisłą wystąpiły dwie organizacje pozarządowe: Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego.

"Dobre czyny należy chwalić"

- Wszyscy widzimy, jak wielkiej pomocy udzielają Polacy naszym przyjaciołom z Ukrainy. Jest to pokaz prawdziwej empatii i warto, aby te wspaniałe czyny zostały w jakiś sposób sformalizowane. Stąd pomysł na nazwanie kładki pieszo-rowerowej - powiedział cytowany w komunikacie prasowym przewodniczący Warszawskiego Forum Samorządowego Grzegorz Gruchalski.

W petycji skierowanej do przewodniczącej Rady Warszawy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, działacze społeczni napisali, że Warszawa i warszawiacy z poświęceniem włączyli się w kampanię humanitarną na rzecz setek tysięcy uchodźców z Ukrainy, którzy trafili do naszego miasta. "Uważamy, że dobre czyny należy chwalić i ten społeczny zryw mieszkańców na rzecz naszych braci i sióstr z Ukrainy trzeba upamiętnić w miejskiej przestrzeni" - dodali.

"Zwracamy się do władz Warszawy o nadanie budowanej obecnie na Wiśle kładce pieszo-rowerowej nazwy Most przyjaźni Polsko-Ukraińskiej. W naszym odczuciu będzie to idealny sposób na wyeksponowanie pozytywnych stosunków między naszymi narodami, a także uhonorowanie niesamowitego, społecznego zrywu mieszkańców na rzecz pomocy dla ukraińskich uchodźców" - zaznaczyli.

Kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą

Nowy most będzie liczył pół kilometra długości. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.

Trzy tygodnie temu informowaliśmy o rozpoczęciu jego budowy. Przeprawa ma powstać w 2024 roku. Koszt budowy to ponad 120 milionów złotych.

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowego
Wizualizacja mostu pieszo-rowerowego
Źródło: Urząd Miasta Warszawy
Czytaj także: