Ogłoszony konkurs obejmuje przygotowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dwóch stacji na Bemowie i trzech na Bródnie. Pierwsza z dwóch stacji w kierunku zachodnim, o roboczej nazwie Wola Park, ma powstać pod Górczewską w rejonie skrzyżowania z Białowiejską, druga (Powstańców Śląskich) w rejonie ratusza dzielnicy Bemowo. Odcinek ten ma mieć ok. 2,12 km długości. Do stacji końcowej na Połczyńskiej zabraknie jeszcze trzech przystanków i stacji techniczno-postojowej.
Na prawym brzegu Wisły zaplanowane zostały trzy kolejne stacje na odcinku o długości niespełna 4 kilometrów. Pierwsza z nich (Zacisze) powstanie pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ulic Litawora i Rolanda. Druga (Kondratowicza) jest przewidziana pod skrzyżowaniem Kondratowicza z Malborską. Ostatnia (funkcjonująca na razie jako Bródno) ma powstać pod ulicą Kondratowicza, po wschodniej stronie Rembielińskiej. Będzie to stacja końcowa, a sama linia ma być budowana z zachowaniem możliwości odgałęzienia na Białołękę.
Głównymi kryteriami oceny zgłoszonych prac będą m.in. "walory konstrukcyjno-technologiczne i eksploatacyjne", minimalizacja oddziaływania na środowisko, koszt wykonania projektu, powiązanie stacji metra z innymi środkami komunikacji oraz rozwiązania technologiczne dla torów odstawczych i do zawracania pociągów.
Termin zgłoszeń mija 16 lutego 2015 r.
Cała linia do 2022 roku?
Druga linia metra budowana jest etapami. Pierwszy, centralny odcinek z Woli na Pragę jest prawie gotowy. Według zapewnień Hanny Gronkiewicz-Waltz miał zostać otwarty w połowie grudnia, ale pożar na stacji Rondo Daszyńskiego i przeciągające się odbiory techniczne przesunęły tę datę. Nowej urzędnicy nie podają. Nieoficjalnie mówi się o przełomie stycznia i lutego. Aktualnie trwają jazdy testowe na całym odcinku.
Równolegle został ogłoszony przetarg na budowę kolejnych trzech stacji w kierunku Woli i trzech w stronę Targówka. Termin składania ofert mija 31 marca 2015 roku, a budowa ma potrwać ok. 38 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcami, czyli nie zakończy się wcześniej niż w 2019 roku.
Trzeci etap zakłada budowę dwóch stacji w kierunku zachodnim i trzech w północno-wschodnim, a założony termin ich oddania do użytku to 2022 rok. II linia metra będzie miała wtedy 18 stacji i 19 km długości.
Hanna Gronkiewicz-Waltz o terminie otwarcia II linii metra
pko/b
Źródło zdjęcia głównego: | budowametra.pl