Siedem firm złożyło oferty w przetargu na wykonanie koncepcji trasy tramwajowej z Woli do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie mają teraz miesiąc na ich przeanalizowanie. -To istotny krok do budowy trasy - zapowiadają tramwajarze.
Jak powinna wyglądać trasa szybkiego tramwaju do Wilanowa? Jaka organizacja ruchu będzie najlepsza? Jaki będzie szacunkowy koszt budowy i eksploatacji trasy? - odpowiedzi między innymi na takie pytanie będzie musiała zawierać "wielobranżowa koncepcja programowo – przestrzenna dla potrzeb budowy trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie wraz z materiałami dodatkowymi". Po jej uzyskaniu TW będą mogły wystąpić o decyzje środowiskowe dla jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji tramwajowych w stolicy.
Najniższa oferta za 3,3 mln zł
W czwartek Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na wykonanie koncepcji. Zgłosiło się siedem firm. Najniższą propozycję złożył Halcrow Group Limited z siedzibą w Wielkiej Brytanii - 3 333 088,44 zł. Najdrożej swoje usługi wycenił zaś Transprojekt Gdański, który zaproponował wykonanie koncepcji za 5 720 730,00 zł. Teraz tramwajarze będą mieli miesiąc na przeanalizowanie wszystkich ofert. Jak podkreślają, wykonanie koncepcji to ważny krok w kierunku wybudowania tramwaju do Wilanowa. - Dzięki niej uzyskana zostanie decyzja środowiskowa, czyli kluczowy dokument dla realizacji każdej inwestycji infrastrukturalnej, niezbędny do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczą tramwajarze.
13 km nowej trasy
Jak zapowiadali w kwietniu tramwajarze, nowa trasa będzie mieć 13 kilometrów i poprowadzi od ul Kasprzaka do Dworca Zachodniego i dalej: Alejami Jerozolimskimi - Bitwy Warszawskiej – Banacha – Rostafińskich – Boboli – Rakowiecką – Puławską – Goworka – Spacerową – Belwederską – Sobieskiego do al. Rzeczypospolitej. Została ona podzielona na cztery odcinki: - od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego;
- od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka;- od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i Boboli;
- od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. Gagarina, i w ul. św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny);
- od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. Branickiego;
Wykonawca koncepcji będzie musiał przedstawić także plan budowy torów odstawczych lub pętli klasycznej w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał.
Gotowa za pięć lat?
Kiedy na nową trasę wyjadą pierwsze tabory? W kwietniu rzecznik TW, Michał Powałka, zaznaczał, że tramwajarze chcą, aby nowa trasa powstała w ciągu najbliższych pięciu lat.
Ratusz zapowiedział budowę nowych tras już w czerwcu:
jk
Źródło zdjęcia głównego: Ztm.waw.pl