Wiadomo już jak będzie wyglądało Muzeum Polskiej Wódki, którego otwarcie zaplanowano na 2017 rok w Centrum Koneser. Jak zapewnia projektant, zwiedzający poznają m.in. metody produkcji trunku, poczują też charakterystyczne zapachy towarzyszące destylacji.
Pierwsze na świecie Muzeum Polskiej Wódki powstanie w miejscu, w którym produkowano jedne z najbardziej znanych polskich marek, jak Wyborowa i Luksusowa.
- Chcemy utwierdzić Polaków w przekonaniu, że mogą i powinni być dumni ze swojego narodowego trunku, a z Muzeum Polskiej Wódki uczynić wizytówkę Warszawy na równi z innymi znaczącymi muzeami - powiedział Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona muzeum.
Poczuć zapach destylacji
Koncepcję wnętrza i ekspozycji przygotowała pracownia architektoniczna Mirosława Nizio, która ma na koncie takie realizacje, jak projekt i wykonanie wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich czy Muzeum Powstania Warszawskiego.
- Projektując wnętrze muzeum zakładaliśmy, że będzie ono łączyło historię i nowoczesność. Wykorzystanie obiektów odzyskanych z dawnych gorzelni i destylarni, ich twórcze przekształcenie i recycling, a także zestawienie ze specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi i zaawansowanymi formami multimedialnymi sprawią, że ekspozycja będzie miała unikatowy charakter – tłumaczy Mirosław Nizio. - Zwiedzający poznają metody produkcji wódki, poczują też charakterystyczne zapachy towarzyszące destylacji. Wejdą nie tylko w sam środek procesu tworzenia, ale też zapoznają się z historią i kulturą, jaka się wokół polskiej wódki wytworzyła – dodaje.
Autorzy projektu zapewniają, że zastosowane rozwiązania pozwolą odwiedzającym doświadczyć i zrozumieć na czym polegają poszczególne etapy produkcji wódki, z jakich surowców jest wytwarzana i na czym polega praca gorzelnika.
W muzeum będzie można też prześledzić zmiany w wyglądzie wódczanych etykiet oraz butelek.
Muzeum Polskiej Wódki
Motyw kieliszków
Logo muzeum stworzył Andrzej Pągowski, znany na świecie przede wszystkim jako twórca plakatów. - Jestem dumny, że mogę mieć swój wkład w wizualny aspekt Muzeum Polskiej Wódki, miejsca, które ma szanse stać się równie emblematyczne jak polska wódka. W moim projekcie logotypu starałem się odzwierciedlić tradycję oraz kulturę picia wódki wykorzystując motyw charakterystycznych kieliszków – mówi Andrzej Pągowski.
Muzeum Polskiej Wódki stanowić będzie część Centrum Praskiego Koneser, które powstaje w kwartale ulic Ząbkowskiej, Markowskiej, Białostockiej i Nieporęckiej. Powstaną tam stylizowane na lofty obiekty mieszkalne, nowoczesne biura i galerie sztuki oraz pasaże handlowe. Inwestorami Centrum Praskiego Koneser są Liebrecht&wooD oraz BBI Development SA.
Mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka
wp/ran