Stacja Stadion Narodowy prawie gotowa. Zbudowali peron dla linii na Gocław

W zielonej tonacji będzie utrzymana stacja II linii metra Stadion Narodowy. W niedzielę zobaczyli ją szczęśliwcy, którzy zdobyli wejściówkę na zwiedzanie w ramach dni otwartych. Na stacji obok trwają już prace wykończeniowe. Największą ciekawostką jest dodatkowy peron, który wybudowano z myślą o przyszłej linii metra na Gocław.

Stacja w pobliżu Stadionu Narodowego to druga od wschodu stacja centralnego odcinka II linii metra. Prowadzić będzie do niej siedem wejść przykrytych zielonymi taflami hartowanego szkła. Kolor ten ma nawiązywać do zieleni murawy na stadionie.

Oprowadzający zwiedzających Maciej Żuchowski z konsorcjum budującego metro powiedział, że na stację będzie można dostać się 10 ciągami schodów ruchomych. Nie będą one uruchamiane przez fotokomórkę, jak na pierwszej linii, ale przez tzw. kontakt-matę - pasażer włączy schody, następując stopą na początek biegu.

Dodatkowy peron dla III linii

Na stacji trwają prace wykończeniowe. Gotowy jest już m.in. dodatkowy peron, z którego w przyszłości pasażerowie będą wsiadać do pociągów III linii - w stronę Gocławia. Peron wyłożony jest szlifowanym granitem strzegomskim koloru szarego. Na ścianie jest też już grafika z nazwą stacji, która powstała według projektu Wojciecha Fangora. Została ona naniesiona na blachę i pokryta emalią. Także tło tej grafiki jest zielone.

Na stacji znalazła się obszerna antresola, przy której będą lokale handlowe. Jej ściany wyłożone są czarnym, polerowanym kamieniem oraz podświetlanymi taflami mlecznego szkła.

Strop stacji podtrzymują rozwidlające się filary. W niektórych z nich znalazły się świetliki, dzięki którym na stację wpada dziennie światło. W kolejnych zostały umieszczone wentylatory zapewniające wymianę powietrza.

Tunele po Wisłą gotowe

Przy stacji Stadion Narodowy powstały też tory odstawcze, przy których m.in. będą czekać dodatkowe pociągi, wprowadzane do ruchu w godzinach szczytu. Na torach tych będzie też możliwa naprawa pociągów.

Tunele, którymi pociągi będą kursować pod dnem Wisły, są już gotowe. Do wykonania zostało betonowanie ułożonych w nich torowisk. Tunele mają średnicę 5,4 m - o 40 cm mniejszą niż te pierwszej linii.

7 stacji centralnego odcinka

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br. Pod koniec kwietnia wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz poinformował, że wykonawca nie zgłasza opóźnień. Oznacza to, że II linią metra warszawiacy pojadą prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

Spacer po stacji metra Stadion Narodowy

Zielone daszki na stacji Stadion Narodowy

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

PAP/lata/b

Czytaj także: