Siemens znów wygrywa w przetargu na wagony metra

fot. TVN Warszawa
fot
Źródło: | lifenews.ru, newsru.com, TVN24
Już za chwilę będziemy witać Nowy Rok, który przyniesie nowe wyzwania i kolejne inwestycje, choć w tym, który się kończy nie brakowało ważnych i przełomowych decyzji. Kilka z nich zobaczycie w kolejnym odcinku "Z lotu ptaka".

Metro po raz drugi wybrało wagony dla II linii.W przetargu na dostawę 35 pociągów ponownie wybrano ofertę niemieckiego Siemensa, który za ponad miliard złotych zaproponował nowoczesne składy typu Inspiro. Metro musiało raz jeszcze rozpatrzyć oferty złożone w tym przetargu, bo poprzedni wybór oprotestowały dwa przegrane firmy. Tym razem sprawa wydaje się przesądzona. Pierwsze pociągi Siemensa mają dotrzeć do Warszawy pod koniec 2012 roku. Pozostałe przed otwarciem II linii metra w roku następnym.

fot. TVN Warszawa

fot

Nowy port czerniakowski

Warszawa najwyraźniej pozazdrościła Francji klimatu Lazurowego Wybrzeża i też chce mieć swoje Saint Tropez. Stylowe jachty i nowoczesne motorówki mają cumować w nowym porcie czerniakowskim. Szkoda tylko, że ta wizja ma szanse ziścić się dopiero za kilka lat.

Ratusz rozstrzygnął konkurs architektoniczny na koncepcję zagospodarowania portu i cypla czerniakowskiego. Zwycięski projekt zakłada, że oprócz nowoczesnej mariny dla jachtów i motorówek, powstanie kawiarnia w budynku podwieszanym pod Mostem Łazienkowskim, a w miejscu, gdzie swoją siedzibę mają strażnicy miejscy, kilkupiętrowy budynek hotelowo-biurowy. Całości dopełnić mają fontanny, ścieżki rowerowe i miejsca dla spacerowiczów. Pieniądze miałby wyłożyć prywatny inwestor.

Wyścig z czasem na A2

Mijający rok, a właściwie jego ostatnie miesiące, pozwoliły podtrzymać nadzieje kierowców, że za półtora roku pojadą jednak autostradą z Łodzi do Warszawy. Jedno jest pewne – teraz prawdziwy wyścig z czasem czeka drogowców, którzy muszą tę autostradę zbudować.

Autostrada A2 ma zapalone zielone światło do budowy na wszystkich pięciu odcinkach, na które została podzielona. Trzy z nich leżą na Mazowszu, a ich realizacją zajmują się trzy różne konsorcja. Odcinek najbliższej Warszawy zbudować ma polski Budimex, za kolejny odpowiedzialny jest austriacki Strabag, a odcinek na pograniczu Mazowsza i ziemi łódzkiej budować będą Chińczycy. Cała autostrada licząca 91 kilometrów ma być przejezdna na początku czerwca 2012 roku, a więc na rozpoczęcie Euro 2012.

Projekt siedziby Sinfonii Varsovii budzi kontrowersje

Bardzo odważny, ale budzący sporo kontrowersji, projekt nowej siedziby orkiestry Sinfonia Varsovia, który zwyciężył w międzynarodowym konkursie zakłada, że przy ulicy Grochowskiej na Pradze Południe powstanie niezwykła sala koncertowa na tysiąc 800 miejsc.

Widownia tej sali będzie otaczała orkiestrę i falowała wokół ścian budynku niczym wstążka. Wokół sali zaprojektowano ogród, który miałby zostać otoczony wysokim na kilkanaście metrów murem. Wewnątrz znalazły się dodatkowe sale na próby i wystawy z kawiarnią i restauracją. Całość ma powstać do roku 2016.

Rozpoczęcie budowy Nowolazurowej

Na tę drogę od lat czekają kierowcy aż trzech dzielnic Bemowa, Włoch i Ursusa. Rok 2011 będzie dla nich pierwszym, w którym ich nadzieje zaczną się spełniać. Są pieniądze na rozpoczęcie budowy ulicy Nowolazurowej.

Budowa ma ruszyć w przyszłym roku, ale na razie obejmie tylko pierwszy odcinek Nowolazurowej od Alei Jerozolimskich do ulicy Chrościckiego w Ursusie. Ten fragment ma powstać w dwa lata, a przetarg na wykonawcę ma zostać rozstrzygnięty w najbliższym czasie. Większą część ze 190 milionów złotych potrzebnych na tę inwestycję sfinansuje Unia Europejska. Niestety nie wiadomo, kiedy powstanie dalszy odcinek Nowolazurowej aż do Trasy Armii Krajowej. Potrzeba na to około 400 mln złotych.

Osiedle z własną stacją kolejową

Nowe osiedle mieszkaniowe z własną stacją kolejową? Okazuje się, że w Warszawie wszystko jest możliwe. Tak reklamuje swoją nową inwestycję jeden z developerów budujący osiedle na Targówku.

Na 20 hektarach gruntów położonych przy ulicy Klukowskiej i Swojskiej firma Dom Development chce zbudować osiedle dla dwóch tysięcy rodzin. Aby ułatwić im dojazd do centrum, deweloper obiecuje wybudowanie nowej stacji kolejowej o nazwie Warszawa Zacisze-Wilno. Podróż pociągiem do Dworca wileńskiego trwałaby stąd zaledwie 4 minuty. Potem mieszkańcy szybko i wygodnie mogliby przesiąść się do II linii metra. Stacja miałaby być gotowa w momencie oddania budynków, czyli w 2013 roku.

myk

Czytaj także: