Po południu na stacji Politechnika co jakiś czas był ścisk.
- Na peronie spotykają się dwie grupy - pasażerów jadących od strony Kabat, którzy wysiadają, a także ci, którzy chcą wsiąść do kolejki jadącej w kierunku Ursynowa - opisywał po 17.00 Tomasz Zieliński, reporter tvnwarszawa.pl.
- Pasażerowie wchodzą do tramwajów jadących w kierunku Żoliborza. Mieszczą się, ale jest tłoczno - relacjonował.
Gdy wsiedli, na chwilę robiło się luźno na przystanku. - Do czasu, aż przyjdą kolejni pasażerowie ze stacji metra - dodał Zieliński.
Popołudniowy szczyt bez metra
Tłoczno w stronę Żoliborza
Tak dużych tłumów nie było o 18.00 na stacji Ratusz-Arsenał.
- Jest luźniej niż na Politechnice - zaznaczył Zieliński. - W tramwajach jest tłok, ale tych jadących w kierunku Żoliborza. Do centrum jedzie o wiele mniej osób - powiedział.
Centrum bez metra
Marszałkowska w korku
Jeszcze około godziny 18.00 w korku stała Marszałkowska w stronę placu Bankowego.
Ok. 16.00 na skrzyżowaniu z Królewską doszło do kolizji samochodu z tramwajem. Białe auto stało później na trawniku:
Równoległa trasa też oblężona
Do wieczora w tłoku podróżowali też pasażerowie tramwajów jadących al. Jana Pawła II. Ale nie wszystkich.
- Niektóre składy podjeżdżają wypełnione, niektóre są prawie puste - podał o 19.00 Zieliński.
Pasażerowie mają tam do wyboru kilka linii tramwajowych. Tradycyjnie zatłoczone są 17.
Autobusy i tramwaje zamiast metra
- W popołudniowym szczycie warszawiacy mogą liczyć na ok. 60 dodatkowych wagonów tramwajowych i 37 zastępczych autobusów – informowała Magdalena Potocka z ZTM. Jak zapewniła, jest o jedną trzecią więcej niż w czasie pomiędzy porannym i popołudniowym szczytem.
Pasżerowie mogą korzystać z zastępczych linii tramwajowych 74 i 75.
74 - PL. NARUTOWICZA – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Międzyparkowa – most Gdański – Starzyńskiego – Odrowąża – Rembielińska – ANNOPOL75 - PL. NARUTOWICZA – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza – Słowackiego – METRO MARYMONT
Działa też zastępcza linia Z, kursująca na trasie METRO MARYMONT- Słowackiego - pl. Wilsona - Mickiewicza - Andersa - Marszałkowska - Waryńskiego - METRO POLITECHNIKA.
Dodatkowo, autobusy linii 460, 502, 514, 718, 738 i 805 zostały skierowane na wydłużone trasy, dzięki temu pasażerowie dojadą bezpośrednio do centrum.
Uruchomione zostają dodatkowe przystanki na trasie linii 520: METRO ŚWIĘTOKRZYSKA 01 i 02.
Jedno metro = kilka autobusów lub tramwajów
Każdy 2-wagonowy skład tramwajowy może zabrać 250 pasażerów, a SWING równo 210. W zastępczym przegubowcu mieści się 150 osób. Aby zapewnić przejazd pasażerów tylko jednego składu metra – jak obliczył ZTM – potrzeba 5 tramwajów lub 8 autobusów.
"To delikatna operacja"
Komunikacja zastępcza została wprowadzona, ponieważ z powodu niedotrzymania terminu wykonania prac, które miały być przeprowadzone 11 i 12 maja na odcinku II linii metra, pociągi I linii nie jeżdżą przez stacje Świętokrzyska i Centrum, a zawracają przy stacjach Politechnika i Ratusz-Arsenał.
– Tarcza do przebicia miała łącznie trzy betonowe ściany. To są delikatne operacje, a przebijanie trwało dłużej niż przewidywaliśmy - mówi tvnwarszawa.pl Mateusz Witczyński, rzecznik spółki AGP Metro Polska, tłumacząc dlaczego doszło do opóźnienia.
Stacje mają działać we wtorek rano. Czy znów nie będzie opóźnienia, zależy od dzisiaj prowadzonych prac. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.
TAK WYGLĄDAŁ PONIEDZIAŁKOWY PORANEK W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ:
Trudny poranek dla pasażerów
Bilet ważny też po przesiadce
W przypadku korzystania z przejazdu łączonego (metro + linia zastępcza 74 lub 75 lub Z) bilet jednorazowy skasowany w jednym ze środków transportu zachowuje ważność w drugim.W przypadku korzystania z przejazdu łączonego (metro + autobusy lub tramwaje) bilet jednorazowy skasowany na stacji metra zachowuje ważność w pojazdach linii:4 na odcinku PL. ZBAWICIELA – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w obu kierunkach)15 na odcinku METRO POLITECHNIKA – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w obu kierunkach)18 na odcinku PL. ZBAWICIELA – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w obu kierunkach)35 na odcinku PL. ZBAWICIELA – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w obu kierunkach)107 na odcinku DH SMYK – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w obu kierunkach)117 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)131 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)210 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)227 na odcinku METRO RATUSZ-ARSENAŁ – CENTRUM (w jednym kierunku)171 na odcinku PL. BANKOWY – CENTRUM (w obu kierunkach)501 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)519 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)520 na odcinku PL. BANKOWY – METRO POLITECHNIKA (w obu kierunkach)525 na odcinku METRO POLITECHNIKA – CENTRUM (w obu kierunkach)N11 na odcinkach PL. BANKOWY – DW. CENTRALNY oraz DW. CENTRALNY – METRO RATUSZ-ARSENAŁN13 na odcinku DW. CENTRALNY – PL. BANKOWY (w jednym kierunku)N21 na odcinku METRO RATUSZ-ARSENAŁ – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N25 na odcinku METRO POLITECHNIKA – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N31 na odcinku METRO POLITECHNIKA – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N37 na odcinku METRO POLITECHNIKA – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N41 na odcinku METRO RATUSZ-ARSENAŁ – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N42 na odcinku PL. BANKOWY – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N61 na odcinkach PL. BANKOWY – DW. CENTRALNY oraz DW. CENTRALNY – METRO RATUSZ-ARSENAŁN63 na odcinku DW. CENTRALNY – PL. BANKOWY (w jednym kierunku)N71 na odcinku METRO RATUSZ-ARSENAŁ – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N75 na odcinku METRO POLITECHNIKA – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N81 na odcinku METRO POLITECHNIKA – DW. CENTRALNY (w obu kierunkach)N91 na odcinku DW. CENTRALNY – METRO RATUSZ-ARSENAŁ (w jednym kierunku)Jak informuje ZTM, bilet skasowany na wskazanych odcinkach w pojazdach w/w linii zachowuje ważność w pociągach metra.Na stacjach metra RATUSZ-ARSENAŁ oraz POLITECHNIKA są otwarte bramki dla osób korzystających z biletu skasowanego uprzednio w autobusie lub tramwaju.
lata/mz