Wojewoda mazowiecki wydał pierwsze pozwolenia na rozbudowę II linii metra. Chodzi o stację i wentylatornię na Targówku. Pozostałe wnioski są jednak wciąż rozpatrywane.
"Prace budowlane na odcinku wschodnio – północnym rozpoczną się od stacji przy ul. Trockiej. Projekt inwestycji zakłada m.in.: budowę stacji nr C18, wentylatorni, tuneli oraz infrastruktury technicznej (torów odstawczych, wejść, wind, klatek schodowych itp.)" – informuje Ivetta Biały, rzeczniczka wojewody mazowieckiego.
"Różny etap procedowania"
Zgodnie z decyzją środowiskową, roboty będą prowadzone z uwzględnieniem ochrony zieleni, bezpiecznego gospodarowania odpadami. Ma być również minimalizowany hałas.
Miasto stołeczne złożyło do wojewody mazowieckiego siedem wniosków w sprawie rozbudowy metra w stronę Targówka. Jak informuje Biały, pięć postępowań jest w toku. - Jest szansa, że w ciągu miesiąca zostaną wydane te pozwolenia – dodaje w rozmowie z tvnwarszawa.pl.
A co z częścią wolską? - Część wniosków w sprawie tego fragmentu została złożona do nas przez ratusz. Są na różnych etapach procedowania – precyzuje w rozmowie z tvnwarszawa.pl Ivetta Biały.
Kiedy podpiszą umowy?
Na Targówku potrzebnych jest siedem pozwoleń, z kolei na Woli – sześć. – Gdy będziemy mieć przynajmniej połowę, wezwiemy wykonawców do przedstawienie gwarancji bankowych w wysokości 5 proc. kwoty kontraktu. Równocześnie przygotowywane są dokumenty związane z podpisaniem umów – tłumaczy Anna Bartoń, rzeczniczka metra. W przypadku odcinka na wschód od Dworca Wileńskiego gwarancja to ponad 53 mln złotych, a fragmentu na zachód od ronda Daszyńskiego to ponad 57 mln zł. Jak dodaje Bartoń, rozbudowa metra została celowo podzielona na dwa zadania i umów z wykonawcami nie trzeba podpisywać jednocześnie. Na odcinek wolski metro musiało uzupełnić raport o wpływie inwestycji na środowisko. – To były detale. Dokumenty zostały wysłane – mówi rzeczniczka. Urzędnicy na razie nie podaję konkretnej daty podpisania umowy z wykonawcami rozbudowy metra. – Ciężko w tej chwili jednoznacznie wskazać termin podpisania umów. Otrzymaliśmy we wtorek dwa pozwolenia, na wszystkie pozostałe zamierzenia (obiekty budowlane - red.) zostały wszczęte procedury dotyczące wydania tego dokumentu. Liczymy, że w najbliższym czasie sukcesywnie będziemy otrzymywać pozostałe pozwolenia – dodaje Bartoń.
Rzecznik stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk powiedział z kolei PAP, że pozwolenia na budowę wydawane przez wojewodę są jednym z ostatnim etapów poprzedzających podpisanie umów z wykonawcami rozbudowy II linii metra. Dodał, że pierwsze prace przygotowawcze, takie jak przekładanie infrastruktury podziemnej, mogą rozpocząć się najwcześniej w połowie tego roku.
Sprawdzeni w boju?
Już pod koniec stycznia Hanna Gronkiewicz-Waltz informowała, że Urząd Zamówień Publicznych stwierdził, że nie ma przeszkód do podpisania umów na rozbudowę II linii metra. CZYTAJ WIĘCEJ.
Metro pod koniec października wybrało wykonawców rozbudowy drugiej linii metra. Zadanie podzielone na dwa odcinki, tzw. 3+3. Pierwszy z nich dotyczy budowy trzech stacji i tunelu na zachód, w głąb Woli. Tutaj wybrano ofertę tureckiego Gülermak. Odcinek wschodni, w stronę Targówka, ma budować włoskie Astaldi.
Obie firmy, jako konsorcjum, budowały centralny odcinek drugiej linii metra, który otworzono w marcu ubiegłego roku.
Zapytaliśmy warszawiaków na co wydać można zaoszczędzony przy budowie metra 1 mld złotych:
jb/ran
Źródło zdjęcia głównego: mat.prasowe