Ścieżka rowerowa prowadząca donikąd, niebezpieczeństwo dla pieszych i zachęta do dzikiego parkowania - stowarzyszenie Zielone Mazowsze podsumowuje projekt remontu ulicy Nowowiejskiej.
Drugiego kwietnia drogowcy zamkną na dwa miesiące ul. Nowowiejską od pl. Zbawiciela do pl. Politechniki. Właśnie wtedy rozpocznie się remont części tramwajowego węzła rozjazdowego na pl. Zbawiciela oraz ul. Nowowiejskiej wraz z torami.
Postulaty społeczników
Swoje uwagi już w marcu zeszłego roku wniosły organizacje pozarządowe, skupione w komisji dialogu społecznego do spraw remontów (zobacz dokument). W kilkunastu punktach postulują rozwiązania, ich zdaniem korzystne dla pieszych i rowerzystów. Nie zostały uwzględnione - zarzuca teraz Zielone Mazowsze.
I pisze w tej sprawie do Ratusza:
Efekt wygląda kolorowo na obrazkach, natomiast w zakresie organizacji ruchu stanowi kompromitację osób odpowiedzialnych za przygotowanie i zatwierdzenie projektu. Można odnieść wrażenie, że osobom tym obce są obowiązujące w Polsce zasady ruchu drogowego. Przykładowo:1. Jak rowerzysta korzystający z zaprojektowanej drogi dla rowerów w ul. Nowowiejskiej i jadący dalej na zasadach ogólnych w kierunku placu Zbawiciela ma pokonać skrzyżowanie z ul. Waryńskiego?2. Jak rowerzysta ma zjechać z zaprojektowanej drogi dla rowerów w ul. Nowowiejskiej na jezdnię ul. Lwowskiej?3. Jak rowerzysta ma wjechać na zaprojektowaną drogę dla rowerów z ul. Śniadeckich?Nie wykorzystano także okazji do poprawy bezpieczeństwa i wygody pieszych poprzez korektę geometrii wlotów placu Politechniki, na co również zwracała uwagę Komisja.
- czytamy w jednym z dwóch pism, które na dniach trafiły do skrzynek mailowych stołecznych urzędników.
"Anachroniczne rozwiązania antypiesze i antyrowerowe"
W drugim Zielone Mazowsze punktuje "antypiesze i antyrowerowe rozwiązania":
Projekt (...) nie zapewnia m.in.:- spójności sieci rowerowej poprzez brak wjazdów i zjazdów z drogi rowerowej na rondo Pl. Politechniki (brak komunikacji z ulicą Lwowską czy Śniadeckich) oraz przejazdu rowerowego i drogi rowerowej (oraz jakichkolwiek innych rozwiązań dla rowerzystów) w stronę Pl. Zbawiciela.- bezpieczeństwa i wygody pieszych poprzez zastosowanie na przystanku przy pl. Zbawiciela wejścia do tramwajów z poziomu ulicy, którą mogą poruszać się samochody,- niepotrzebne zawężenie szerokości chodnika ul. Nowowiejskiej przy budynku Nowowiejska 4, które prowokuje do nielegalnego parkowania.
"Konserwa i brak dialogu"
- Projekt miejski to konserwowanie anachronicznego układu sprzed kilkudziesięciu lat - mówi Aleksander Buczyński z ZM. Według niego dialog urzędników z organizacjami skupionymi w komisji dialogu społecznego to nadal głównie monolog tych drugich.
Zielone Mazowsze nie ma złudzeń, że da się poprawić projekt. - Ale sprawa Nowowiejskiej ciągnie się od 2007 roku, można było to zrobić - zwraca uwagę Buczyński.
Dla porówniania Zielone Mazowsze publikuje wizualizacje - swoje i miejskie:
Kolor czerwony oznacza proponowany przebieg ścieżki rowerowej. Na rondzie ruch rowerowy miałby się odbywać jezdnią.
Kolorem granatowym oznaczono proponowane zwężenia wylotów ulic, które - zdaniem społeczników - poprawiły by bezpieczeństwo pieszych: zaparkowane samochody nie zasłaniały by widoczności, a przechodzień miałby krótszą drogę przez pasy.
Kolorem pomarańczowym oznaczono:
- na projekcie ronda: proponowaną korektę jego kształtu za pomocą wybrukowanego pasa, po którym mogły by poruszać się większe pojazdy,
- na projekcie skrzyżowania z ul. Waryńskiego: przesunięte bliżej skrzyżowania, a przez to wygodniejsze zdaniem organizacji, przejście dla pieszych.
mz/roody
Źródło zdjęcia głównego: | Two Micron All Sky Survey