”Z uwagi na brak możliwości zachowania i wyeksponowania kostki na całej szerokości ulicy, Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków uznało, że najwłaściwszym rozwiązaniem pod względem konserwatorskim jest demontaż kostki i wykorzystanie historycznego materiału, jako świadka wbudowanego w ulicę Grochowską” – czytamy w komunikacie ratusza.
Jak wynika z archiwalnych fotografii, ulica Grochowska była wybrukowana na całej długości i szerokości.
Położona będzie wzdłuż torowiska
Historyczna kostka ma zostać ułożona na terenach zielonych wzdłuż torowiska, a także na wysepkach przy skrzyżowaniach. W ten sposób wyłożony zostanie cały remontowany odcinek trasy tramwajowej ulicy Grochowskiej. W porozumieniu z Tramwajami Warszawskimi zostały już stworzone nowe rysunki projektowe.
Pozostałości zdemontowanego bruku zostaną zmagazynowane, a w przyszłości wykorzystane do uzupełnienia bruku w innych miejscach na stołecznych ulicach.
Stare tory na Pradze
Na początku czerwca informowaliśmy o podobnym znalezisku na ulicy Radzymińskiej. Tam, podczas naprawy awarii wodociągowej, wodociągowcy dokopali się do starych torów tramwajowych.
- Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich ocenili, że to tory pod wagony starszego typu. Wycięli fragment z tego znaleziska, około metrowy, i zabrali go ze sobą na pamiątkę - relacjonował będący na miejscu reporter tvnwarszawa.pl Artur Węgrzynowicz.
Jak informuje portal trasbus.com, który opisuje historię stołecznej komunikacji, tramwaje Radzymińską jeździły w roku 1921 - dokładnie linia numer 7, której trasa wiodła z Grójeckiej przez Aleje Jerozolimskie, Krakowskie Przedmieście i most Kierbedzia.
ab/gp
Awaria i stare tory na Radzymińskiej
Awaria i stare tory na Radzymińskiej
Źródło zdjęcia głównego: UM