Po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi pokonają tę drogę w ciągu 1,5 godziny. Obecnie jadą 2 godziny i 15 minut.
- Otwarcie ofert już nastąpiło. Zakładamy, że do połowy marca ogłosimy wyniki postępowań. Oferty w zasadzie już są przeanalizowane, sprawdzamy ostatnie, wyjaśnienia są składane – powiedział Merchel, który w środę wizytował linię przygotowywaną do modernizacji.
- 11 czerwca będzie zamknięcie linii. Zakładamy, że wykonawca w maju już będzie przygotowywał się do prac – dodał Merchel.
Zaznaczył, że trwa oczyszczanie terenu i wycinka drzew.
"Harmonogram jest napięty"
Przetarg podzielony jest na osiem zadań, a umowy mają być podpisane do końca kwietnia. - W przypadku dwu zadań umowy będą podpisane później, ale to nie wpłynie na tempo realizacji projektu. Decyzja o podziale przetargu na kilka zadań zapadła wczesną wiosną ubiegłego roku. Tempo jest dobre. Harmonogram jest napięty, ale będziemy go chcieli realizować zgodnie z planem – zapewnił Merchel.
W pierwszej kolejności, od czerwca tego roku do końca przyszłego roku, planowane są prace modernizacyjne na odcinku od Lublina do Pilawy. Wprowadzona będzie zastępcza komunikacja samochodowa, a pociągi na trasie Lublin–Warszawa pojadą objazdem przez Łuków.
Od początku 2019 do końca 2020 roku prace planowane są między Pilawą a Otwockiem. Na tym odcinku, o długości 23 km, dobudowany będzie drugi tor, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów.
Nawet 160 km/h
Na całej 150-kilometrowej trasie wyremontowane będą tory wraz z siecią trakcyjną, rozjazdami, przejazdami kolejowo-drogowymi i urządzeniami sterowania ruchem. Wybudowany zostanie nowy przystanek Lublin-Zachód. Powstaną dwa nowe wiadukty oraz 11 przejść dla pieszych pod torami. Wartość prac oszacowano na 3,5 mld zł.
Po zakończeniu modernizacji trasy, wiosną 2021 r. pociągi osobowe będą tamtędy jeździć z prędkością 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km.
W drugim etapie inwestycji, w latach 2021-2 modernizowany ma być fragment linii między Otwockiem a Warszawą. Ogłoszony został przetarg na projekt modernizacji tego odcinka.
Między Lublinem a Warszawą kursuje obecnie 80 pociągów na dobę.
Tymczasem dobiega końca remont linii kolejowej Lublin - Łuków, którą będą jeździć pociągi do Warszawy w czasie modernizacji. Zaawansowanie prac wynosi około 70 proc. Po ich zakończeniu, w połowie tego roku, pociągi pojadą tą trasą z prędkością 120 km na godzinę. Wartość robót przekracza 110 mln zł.
Zobacz też: "Kolej wybuduje nowe przystanki i wiadukty. Od marca utrudnienia na Woli"
Remont linii obwodowej
PAP/md/r