- Kontynuujemy inwestycje w najnowocześniejszy środek transportu w mieście – podziemną kolej. Centralny odcinek II linii metra jest gotowy, teraz rozbudujemy go o kolejne stacje, a dzięki temu tworzy się miasto – powiedziała podczas w środę Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
"Przetarg zarejestrowany"
Na konferencji prasowej poinformowała, że rusza przetarg na budowę kolejnych stacji.
- Będzie przetarg na kolejne sześć stacji – po trzy w każdą stronę. Przetarg został wczoraj formalnie zarejestrowany, to jest przetarg w Unii Europejskiej i czekamy na zgłoszenia – poinformowała Gronkiewicz-Waltz i dodała, że ogłoszenie skierowano już do Biuletynu Zamówień Publicznych Wspólnot Europejskich.
Ponad trzy lata budowy
Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapowiedział, że budowa nowych stacji może potrwać około 38 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Termin składania ofert mija 31 marca 2015 roku.
Lejk powiedział też, że po trzy stacje w obu kierunkach będą budować różne firmy. - Zasadą przetargu jest to, że każde trzy stacje będzie budowała inna firma, żeby była lepsza konkurencyjność - sprecyzowała prezydent Warszawy.
Prezes Metra Warszawskiego o przetargu
Sześć nowych stacji
Jakie stacje będą budowane? W kierunku zachodnim wybudowane zostanie ok. 3,4 km szlaku. Planowane stacje to: - Wolska pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;- Moczydło planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny;- Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
odcinek zachodni
W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to:- Szwedzka pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; - Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego;- Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Odcinek wschodnio-północny
"Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Wszystkie wyżej wymienione nazwy stacji są robocze, a ich ostateczne brzmienie nadane zostanie uchwałą Rady m.st. Warszawy" – zaznaczają urzędnicy z wydziału prasowego.
Projekty budowlane dla nowych stacji są już gotowe. Za trzy stacje odcinka zachodniego odpowiadało Biuro Projektów Metroprojekt. Natomiast stacje odcinka wschodnio-północnego zaprojektowała firma ILF Consulting Engineers Polska.
Po wybudowaniu tych stacji II linia metra będzie miała ponad 13,5 km długości i 13 stacji. Według zapewnień urzędników, podziemna kolejka w tym kształcie ma działać do 2019 r. Przypomnijmy, jeszcze w czerwcu Agnieszka Kłąb z biura prasowego ratusza mówiła, że 6 nowych stacji powstanie do 2018 roku.
Skończą całą linię do 2022 roku?
Ale na tym nie koniec. W 2022 roku ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: Zacisze, Kondratowicza i Bródno, a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: Wola Park i Powstańców Śląskich.
A jeszcze w tym roku pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii, którego budowa zakończyła się oficjalnie 30 września.
- W tej chwili odbywają się testy jazdy pociągów z prędkością prawie 90 km/h. Pociągi są pod pełnym sztucznym obciążeniem pozwalającym na zamarkowanie jazdy pociągiem wypełnionym pasażerami. Jazdy rozpoczęły się w poniedziałek w nocy. Przebiegają bez zastrzeżeń, potrwają jeszcze kilka dni - podsumował prezes Lejk.
Jerzy Lejk o odbiorach technicznych centralnego odcinka
ran/PAP/b