Od środy kierowcy mogą korzystać z nowego, piętrowego parkingu przy stacji metra Stokłosy. Na czterech poziomach zaparkuje tu prawie 400 samochodów i 20 rowerów. Budynek zaskakuje dobrą architekturą.
Wcześniej w tym miejscu działał postój jednopoziomowy. Cieszył się ogromnym zainteresowaniem, stąd decyzja o rozbudowie. Po niej liczba miejsc zwiększyła się czterokrotnie. Są miejsca dla 400 samochodów i 20 stojaków rowerowych.
Więcej niż w Pradze i Budapeszcie
Obecny na otwarciu wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz podkreślił, że Warszawa obecnie dysponuje ponad 4 tys. miejsc postojowych na parkingach P+R. - To jest dokładnie 4218 miejsc, dla porównania w Budapeszcie jest ich ok. 1,6 tys., a w Pradze ok. 2,7 tys. - zaznaczył.
Dyrektor ZTM Wiesław Witek dodał, że teren przy parkingu będzie jednocześnie miejscem, gdzie będzie tworzony węzeł przesiadkowy.
- Liczymy na to, że lepiej skomunikujemy SGGW, będziemy starali się dowozić większość studentów do stacji metra Stokłosy. Myślimy również o Zielonym Ursynowie w tym zakresie - mówił Witek i podkreślił, że przed uruchomieniem tego węzła ZTM przeprowadzi konsultacje społeczne.
Przy okazji budowy parkingu rozbudowano także przylegającą do niego pętlę. Prace przy P+R Stokłosy rozpoczęły się zimą 2013 roku i kosztowały ponad 16,5 mln zł.
Parking jeszcze przybędzie
W tej chwili w Warszawie działa 14 parkingów P+R, 12 z nich zostało wybudowanych przez miasto, a dwa wydzielono na istniejących obiektach: przy Stadionie Narodowym i stacji metra Imielin. Siedem parkingów jest wielopoziomowych, siedem naziemnych.
W przyszłości ZTM planuje dostawić niemal drugie tyle obiektów. "Zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy w stolicy planowane jest 27-30 parkingów Parkuj i Jedź. Pozyskaliśmy środki, w ramach których zostaną przeprowadzone prace koncepcyjne, analizy i uzyskane zostaną stosowne decyzje administracyjne" - zapowiada ZTM.
Tylko w Rembertowie piętrowy
Gdzie staną nowe parkingi? "W naszym zainteresowaniu znajdują się m.in. parkingi przy stacjach kolejowych: Płudy, Żerań, Jeziorki, Wesoła, Wola Grzybowska, Rembertów. Wszędzie tam już kierowcy parkują "na dziko", dlatego analizujemy powstanie w tym miejscu parkingów P+R – informuje ZTM.
Wszystkie planowane obiekty, poza tym w Rembertowie, miały być jednopoziomowe i odkryte.
jb/b
Źródło zdjęcia głównego: UM