Samochody mini i infiniti mają być wytwarzane na warszawskim Żeraniu – kilka dni temu donosił "Dziennik Gazeta Prawna". Kanadyjska Magna, jeden z największych producentów części i komponentów samochodowych na świecie, miała jeszcze w tym miesiącu podpisać umowę z ukraińskim AwtoZAZ, który to przejął FSO w 2005 roku.
Niepewność europejskiego rynku
Informacja ta okazała się nieprawdziwa. Magna ją zdementowała.
- Na razie nie uruchomimy produkcji w fabryce w Warszawie. Na naszą decyzję wpływa niepewność w europejskim sektorze motoryzacyjnym oraz toczące się negocjacje z klientami – komentuje Magna dla TVN CNBC. Jednocześnie zaznacza: - Nasza strategia ekspansji w Europie Wschodniej wciąż jest aktualna – pisze przedstawiciel kanadyjskiej firmy.
Czy jest, więc szansa, że w przyszłości coś się zmieni i fabryka powróci do swoich lat świetności? Patryk Mikiciuk z TVN Turbo liczy, że tak.
- Liczę, że fabryka w Polsce, która jest nowoczesna, ma nowoczesny sprzęt, będzie łakomym kąskiem dla inwestorów, którzy są spoza Unii Europejskiej – mówi Mikiciuk i zaznacza, że produkcja w Warszawie może być dla inwestorów tańsza – Firma będzie oferowała samochody, które nie będą miały dodatkowego cła – mówi Mikiciuk.
Nissan, tata i deweloperzy
O zainteresowaniu Magny warszawską fabryką media pisały już w kwietniu tego roku. Wówczas mówiło się, że w Warszawie miałby być produkowany najnowszy model nissana micry.
Wcześniej władze fabryki prowadziły rozmowy na temat uruchomienia produkcji m.in.: z firmami chińskimi i hinduskimi.
W lutym ubiegłego roku legendarny zakład pracy zakończył produkcję i zwolnił ponad 1000 pracowników. Nie udało znaleźć się inwestora, który przejąłby zakład i rozpoczął produkcję.
Terenami FSO zainteresowani są także deweloperzy. W lipcu pisaliśmy na tvnwarszawa.pl o pomyśle Mennicy Polskiej, która stworzyć "Dolinę Wisły". Na ponad 27 hektarach przy ul. Jagiellońskiej miałby powstać szereg niskich budynków mieszkaniowych, biura, a nawet plaża. Wznowienie produkcji nie pokrzyżuje tych planów - tereny, na których miałaby być realizowana inwestycja, nie są już własnością FSO, lecz Mennicy.
lata//ec