2011: rok utrudnień drogowych, 3 miesiące bez Marszałkowskiej

TVN Warszawa
TVN Warszawa
Źródło: | Mateiały dystrybutora
Przed nami rok gigantycznych drogowych utrudnień. Miasto ogłosiło plan inwestycji i remontów. Trzeba się przygotować na paraliż centrum w związku z budową II linii metra oraz na wyłączenie z ruchu najważniejszych stołecznych arterii. Utrudnienia czekają warszawiaków nie tylko w związku z budową podziemnej kolejki.

Już wczesną wiosną, na przełomie marca i kwietnia, zamykane będą pierwsze odcinki ulic. Ale tak naprawdę warszawiacy największy szok przeżyją, kiedy zamknięte zostanie skrzyżowanie Marszałkowskiej ze Świętokrzyską.

- Jeżeli ktoś myślał, że będzie lepiej, to jest w błędzie - mówi wprost Wiesław Witek, miejski koordynator remontów.

3 miesiące bez Marszałkowskiej

Ulicą Marszałkowską nie pojadą ani samochody, ani autobusy, ani tramwaje. - Trzeba będzie jeździć Mazowiecką. Tak zorganizujemy transport zbiorowy - zapowiada Witek. I dodaje niezbyt miłą informację: - Ten etap zamknięcia skrzyżowania może potrwać trzy miesiące. Budowniczowie wykonają ściany szczelinowe niezbędne do zbudowania stacji metra.

Jak w tym czasie pojadą tramwaje? Urzędnicy chcą je skierować na ulicę Nowowiejską. Ta jednak będzie musiała być wcześniej kompleksowo przebudowana. Na początku kwietnia zostanie zamknięta na dwa miesiące.

Tramwajarze w natarciu

W marcu zakończyć ma się za to przebudowa trasy na Boernerowo. Budowana będzie także zupełnie nowa trasa tramwajowa w ul. Powstańców Śląskich od ul. Górczewskiej do ul. Radiowej, przebudowane tory na trasie mostu Północnego (roboty w ramach kontraktu ZMID) w ul. Zgrupowania AK "Kampinos" od ul. Marymonckiej do węzła Młociny.

Te prace podzielone są na dwie części – tramwaje do ul. Encyklopedycznej od ul. Marymonckiej zaczną dojeżdżać od 1 lipca i dopiero wtedy ruszy remont odcinka od ul. Encyklopedycznej do węzła Młociny. Taka organizacja prac jest konieczna ze względu na dojazd do zajezdni Żoliborz.

Tramwaje Warszawskie planują także wyremontować torowisko na ul. Mickiewicza.

Wiosną rozpoczną się za to remonty tramwajowe na Pradze. W marcu rozpocznie się budowa połączenia torowego al. Solidarności z ul. Jagiellońską przez pętlę zoo potrzebnego do objazdów na czas budowy centralnego odcinka II linii metra. Zmodernizowana zostanie trasa Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – rondo Waszyngtona.

W wakacje kierowcy będą mieli poważne kłopoty z wjazdem na most Śląsko-Dąbrowski. Prawy pas ul. Radzymińskiej zostanie zamieniony w wielki parking, a na drugą stronę Wisły pojedzie tylko transport publiczny.

67 ulic do frezowania

Zarząd Dróg Miejskich tradycyjnie już zaserwuje warszawiakom porcję weekendowych frezowań ulic. Na rok 2011 zaplanowano wymianę nawierzchni na 67 odcinkach ulic.

Prowadzone będą remonty dwóch wiaduktów – w ciągu ul. Traktorzystów nad ul. Cierlicką i w ciągu ul. Łopuszańskiej nad torami kolejki WKD oraz remont dylatacji i wymiana nawierzchni na moście Łazienkowskim.

Remont wiaduktu w Ursusie został przełożony z zeszłego roku ze względu na roboty kolejowe przy przejściach podziemnych we Włochach i Ursusie. Prace rozpoczną się w lipcu i potrwają ok. 3 miesięcy. W tym czasie drogowcy rozbiorą stary wiadukt i zbudują nowy. Podczas prac zamknięta dla ruchu będzie ul. Traktorzystów, natomiast utrzymany będzie ruch ul. Cierlicką.

Wiadukt na ul. Łopuszańskiej będzie remontowany etapami. Podczas prac samochody będą jeździły w obydwu kierunkach po jednym wiadukcie, na drugim będą trwały roboty. Całość zajmie ok. 2 miesięcy, przed otwarciem węzła Łopuszańska.

Zamkną pół mostu Łazienkowskiego

Wakacje upłyną też pod znakiem utrudnień na moście Łazienkowskim (choć z budową II linii metra ma niewiele wspólnego). W lipcu ma się zacząć remont zaniedbanej przeprawy. Przepustowość mostu zmniejszy się o połowę. - Zrobimy m.in. wymianę nawierzchni, poprawimy balustrady i elementy, które wpływają na bezpieczeństwo - wylicza Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Zaczną się w tym roku

W tym roku rozpoczną się także budowy ul. Nowolazurowej (od Alej Jerozolimskich do ul. Chrościckiego), wiaduktów na ul. Marsa nad torami kolejowymi (od ul. Naddnieprzańskiej do ul. Żołnierskiej), odcinka ul. Górczewskiej przy granicy miasta.

Inwestycje MPWiK i SPEC

Także Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji prowadzić będzie swoje inwestycje, m.in.: przebudowę wodociągu wzdłuż ul. Belwederskiej.

Z kolei SPEC planuje wymianę płyt stropowych komór i kanału ciepłowniczego na skrzyżowaniu ulic Gagarina, Belwederskiej, Spacerowej i w samej ul. Belwederskiej od ul. Gagarina w kierunku ul. Dolnej (jezdnia zachodnia). W maju i czerwcu ciepłownicy mają pracować w dwóch miejscach jednocześnie: w ul. Gagarina przed skrzyżowaniem z ul. Belwederską, na ul. Spacerowej w rejonie skrzyżowania z ul. Goworka i Klonową. Obie jezdnie będę w tym czasie zwężone. Następnie, przez lipiec remontowana będzie komora ciepłownicza pod południową jezdnią ul. Spacerowej przed skrzyżowaniem z ul. Belwederską oraz – do końca sierpnia – kanał pod zachodnią jezdnią ul. Belwederskiej.

Na ul. Świętokrzyskiej SPEC dostosował terminy swoich robót do budowy metra. Ciepłownicy między kwietniem a sierpniem będą wymieniali magistralę wzdłuż ul. Świętokrzyskiej – pod chodnikiem po północnej stronie jezdni – od ul. Czackiego do ul. Jasnej.

Wszystkie te prace wiążą się dużymi utrudnieniami w ruchu, w tej chwili SPEC jest w trakcie opracowywania czasowej organizacji ruchu.

Zakończą w tym roku

W tym roku zakończy się także kilka dużych warszawskich inwestycji: węzeł Łopuszańska, połączenie Cybernetyki-17 Stycznia, budowa wiaduktów Andersa-Mickiewicza, budowa wiaduktów nad Kanałem Żerańskim. W końcu roku pierwsi kierowcy przejadą mostem Północnym na drugą stronę Wisły.

Czytaj także: