To cenzura internetu - alarmuj膮 przeciwnicy nowej dyrektywy unijnej. Nic podobnego - odpowiadaj膮 jej autorzy, argumentuj膮c, 偶e staraj膮 si臋 postawi膰 tam臋 zwyk艂emu z艂odziejstwu. I tym razem murem za nimi staj膮 arty艣ci, kt贸rzy na piractwie trac膮 najwi臋cej. Materia艂 "Polska i 艢wiat" TVN24.
Arty艣ci, re偶yserzy, pisarze, dziennikarze domagaj膮 si臋 przyj臋cia unijnej dyrektywy w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym.
- Chodzi o szacunek mi臋dzy lud藕mi. Nie ukradniesz rolnikowi kartofli, bo poda ci臋 do s膮du - powie, 偶e go okrad艂a艣. Ale wszyscy okradaj膮 artyst贸w i jest OK - m贸wi Maria Sadowska, wokalistka, kompozytorka, re偶yserka i producentka. Kompozytor Jaros艂aw Siwi艅ski przypomina, 偶e "ka偶dy film, ka偶da piosenka, ka偶dy spektakl teatralny, powsta艂 ogromnym nak艂adem pracy".
Dlatego m.in. Alicja Majewska, Andrzej "Piasek" Piaseczny, Zbigniew Namys艂owski, Urszula Sipi艅ska, Natalia Nykiel i wielu innych tw贸rc贸w podpisa艂o si臋 pod petycj膮 do polskich europarlamentarzyst贸w w tej sprawie.
- Dobra niematerialne maj膮 dok艂adnie tak膮 sam膮 warto艣膰 jak materialne. Pokolenie youtuber贸w, kt贸re walczy z t膮 dyrektyw膮, zrozumie, 偶e tak偶e ich dzie艂a w przysz艂o艣ci b臋d膮 kradzione - m贸wi Bogus艂aw Chrabota, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej".
Kontrowersje wok贸艂 projektu dyrektywy
Jednak projekt dyrektywy od pocz膮tku budzi kontrowersje. O ile tw贸rcy walcz膮 o swoje prawa, to przeciwnicy projektu m贸wi膮 o ko艅cu wolno艣ci w sieci i utrudnieniu dost臋pu do informacji. Sam膮 dyrektyw臋 nazywaj膮 ACTA 2. - Pojawia si臋 du偶e zagro偶enie, 偶e zostanie wylane dziecko z k膮piel膮, to znaczy wprowadzi si臋 ochron臋 praw autorskich, a jednocze艣nie wprowadzi si臋 cenzur臋 internetu - ocenia Rafa艂 G贸rski, szef Instytutu Spraw Obywatelskich.
W akcie protestu w lipcu polska wersja najbardziej znanej encyklopedii w sieci na 24 godziny zosta艂a wy艂膮czona. Wikipedia grzmia艂a, 偶e dzielenie si臋 wiedz膮 mo偶e nie by膰 mo偶liwe. Pojawia艂y si臋 te偶 g艂osy, 偶e nie b臋dzie mo偶na przesy艂a膰 link贸w, a nawet tworzy膰 mem贸w. - Cz臋sto pojawiaj膮 si臋 argumenty, kt贸re mo偶e nie do ko艅ca s膮 zgodne z prawem, ale pojawiaj膮 po prostu dlatego, 偶e z internautami nie rozmawia si臋 w spos贸b powa偶ny i rzetelny - dodaje G贸rski.
Najwi臋cej w膮tpliwo艣ci w艣r贸d internaut贸w budzi artyku艂 11., kt贸ry zak艂ada przekazywanie portalom cz臋艣ci zysk贸w, jakie na ich pracy zarabiaj膮 inne platformy. - Chodzi o to, 偶eby sk艂oni膰 nie zwyk艂ego u偶ytkownika, ale wielkie korporacje, kt贸re wykorzystuj膮 owoce naszej pracy oraz owoce pracy naszych koleg贸w dziennikarzy, 偶eby p艂aci艂y za tre艣ci, kt贸re wykorzystuj膮 - przekonuje pisarz Zygmunt Mi艂oszewski. Artyku艂 13. nak艂ada natomiast obowi膮zek filtrowania tre艣ci chronionych prawem autorskim, czyli wrzucanej do sieci muzyki, film贸w czy artyku艂贸w. I o to walcz膮 arty艣ci. - To nie jest cenzura. To jest tylko pro艣ba o to, 偶e je偶eli ty wykorzystujesz moj膮 piosenk臋 po to, 偶eby zarobi膰 na tym pieni膮dze, to odpal mi z tego ma艂y procent - wyja艣nia Sadowska.
Ponowne g艂osowanie nad projektem
Jednak po fali protest贸w 5 lipca projekt dyrektywy zosta艂 odrzucony. Przeciw zag艂osowali wszyscy polscy europos艂owie. Teraz dyrektywa zn贸w trafi pod g艂osowanie, a arty艣ci licz膮, 偶e pos艂owie podnios膮 r臋k臋 za przyj臋ciem nowych przepis贸w.
- Mamy regulacje, kt贸re b臋d膮 wkracza艂y mocno w przestrze艅, kt贸ra do tej pory nie by艂a regulowana w 偶aden spos贸b. Ale jest to naturalna konsekwencja dotycz膮ca wkraczania technologii i 艣wiata cyfrowego w nasze 偶ycie codzienne - zaznacza zajmuj膮ca si臋 mediami cyfrowymi Katarzyna Cha艂ubi艅ska-Jentkiewicz.
Dyrektywa ma by膰 dopiero pocz膮tkiem i stanowi膰 og贸lne ramy, wykorzystywane przy tworzeniu prawa krajowego. - Prosimy o fair play - apeluje Sadowska.
Autor: tmw\mtom / 殴r贸d艂o: tvn24