Chiński koncern motoryzacyjny BYD po raz pierwszy prześcignął Teslę pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie – wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej JATO Dynamics. To symboliczny moment dla rynku, który przez lata był zdominowany przez amerykańskiego giganta.
W kwietniu sprzedaż BYD na Starym Kontynencie wzrosła aż o 359 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W tym samym czasie Tesla odnotowała spadek o 49 proc. Choć różnice w liczbach bezwzględnych nie są jeszcze ogromne, eksperci podkreślają, że zmiana lidera ma duże znaczenie wizerunkowe i rynkowe.
- To przełom dla europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Tesla przez lata była niekwestionowanym liderem, a BYD rozpoczął ekspansję poza Norwegią i Holandią dopiero pod koniec 2022 roku - komentuje Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics.
Sukces mimo przeciwności
Co istotne, sukces BYD nastąpił mimo obowiązujących w Unii Europejskiej ceł antydumpingowych na chińskie samochody elektryczne. Tesla, której część produkcji również pochodzi z Chin, objęta została niższą stawką (7,8 proc.) niż BYD (17 proc.). Inni chińscy producenci muszą liczyć się z jeszcze wyższymi opłatami - sięgającymi nawet 35 proc., nie licząc standardowego cła unijnego w wysokości 10 proc.
BYD nie tylko wyprzedził Teslę, ale również prześcignął niektóre znane europejskie marki. We Francji sprzedał więcej aut niż Fiat i Seat. Firma nie zwalnia tempa - buduje właśnie nową fabrykę na Węgrzech, która ma stać się kluczowym ośrodkiem produkcyjnym na rynek europejski.
"Kluczowe pole bitwy"
- Europa staje się kluczowym polem bitwy między BYD a Teslą - ocenia Liz Lee, dyrektorka ds. analiz w firmie badawczej Counterpoint Research w rozmowie z CNBC. Jej zdaniem to właśnie europejski rynek, a nie Chiny, może w tym roku odnotować najwyższy wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych.
Jeszcze przed ubiegłoroczną decyzją Unii Europejskiej o wprowadzeniu ceł, analitycy z Rhodium Group prognozowali, że aby skutecznie zniechęcić chińskich producentów do eksportu aut elektrycznych na rynek europejski, stawki celne musiałyby sięgnąć aż 55 proc.
Problemy Tesli
W marcu tego roku Tesla po raz pierwszy ustąpiła BYD pod względem rocznej sprzedaży globalnej.
Notowania Tesli spadły w tym samym okresie o ponad 10 proc. Analitycy wiążą spadki m.in. z kontrowersjami wokół zaangażowania Elona Muska w politykę prezydenta USA Donalda Trumpa. Mimo to Musk zadeklarował, że pozostanie na czele firmy przez co najmniej kolejne pięć lat.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock