Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na budowę sygnalizacji świetlnej na dwóch przejściach dla pieszych przy ulicy Modlińskiej. Jak wynika z audytu przeprowadzonego przez ZDM, oba są niebezpieczne dla pieszych.
Przetarg dotyczy przejść przy Drogowej oraz przystanku Winnica.
ZDM przekonuje, że kierowcy przekraczają prędkość w obu miejscach, co jest niebezpieczne dla pieszych. Dodatkowo, muszą pokonywać dwie szerokie jezdnie.
"W pobliżu przejścia dla pieszych przy przystanku Winnica znajduje się fotoradar – przez lata był on najbardziej "zapracowanym" urządzeniem tego typu w Warszawie" - podaje ZDM.
Jak wynika z relacji Artura Węgrzynowicza, reportera tvnwarszawa.pl, przejście na drugą stronę jezdni, faktycznie stanowi spore wyzwanie w obu miejscach. - Ruch samochodowy jest bardzo duży, a wielu kierowców przekracza prędkość. Piesi musieli długo czekać, aż auta na wszystkich trzech pasach się zatrzymają - mówi reporter.
Przejście aktywne było doraźnym rozwiązaniem
Latem, ubiegłego roku zebra przy Drogowej została wyposażona w "aktywne przejście" (ostrzega kierowców o nadejściu pieszego do pasów, dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania). Składa się z czujników ruchu, elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych z lampami LED i antypoślizgowej nawierzchni. Jednym z głównych argumentów za montażem aktywnych przejść był ich koszt, wielokrotnie niższy od sygnalizacji świetlnej.
- Od początku wiedzieliśmy, że przejście aktywne przy Drogowej jest tylko doraźnym rozwiązaniem. Przeprowadziliśmy już ponad dwa tysiące audytów przejść dla pieszych, które pokazują, że sygnalizacja świetlna nie zawsze się sprawdza, ale na pewno jest konieczna w przypadku trzech pasów, które musi pokonać pieszy - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka prasowa ZDM. - Rok temu dysponowaliśmy budżetem, który pozwolił jedynie na budowę aktywnego przejścia przy Drogowej, ale jeśli miało ono uratować choć jedno życie, to warto było. Dziś mamy już środki, które pozwolą na budowę sygnalizacji świetlnej niezbędnej w tym miejscu - dodaje.
Nowoczesne rozwiązanie uchroni przed korkami
Sygnalizacja świetlna może też powodować korki. Karolina Gałecka uspokaja, że nowoczesne rozwiązania zmniejszą takie prawdopodobieństwo.
- Wskazane miejsca zostaną wyposażone w sygnalizację akomodacyjną. Jest to taki typ sterowania, który dostosowuje długość zielonego światła względem odczytów z zamontowanych czujników ruchu samochodowego - informuje Gałecka.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg w terminie, nowe sygnalizacje pojawią się jeszcze przed końcem roku.
mp/ran